Kako izaći iz depresije? Ima li lijeka za nju i kako živjeti s njom? Zašto su psihičke smetnje veliki "tabu", posebno u vjerničkim krugovima? Odgovore na ta i druga pitanja ponudili smo u emisiji "Pričaj mi" koju uređuju i vode Matija Đudarić, Paula Marija Knežević i Ivana Markić. Gost emisije bio je fra Mario Berišić.
“O ovoj temi govorim javno jer sam i sam bio dio toga. Znam koliko je teško kada neke stvari ne znaš i kada si obavijen oblacima pitanja. Jedino Bog može rasvijetliti tmine srca,” poručio je fra Mario.
Depresija, anksioznost i prisilne misli
Prije samog govora o iskustvu depresije, a onda i prilikama koje možemo iskoristiti prolazeći kroz toliku patnju uzrokovanu tom opakom bolešću, fra Mario objasnio je razliku između depresije, anksioznosti i prisilnih misli. “Nisam stručnjak, psiholog ili psihijatar”, istaknuo je te rekao kako depresiju karakterizira stanje tuge i bezvoljnosti. “Sve ono što si volio činiti, više ne možeš, jednostavno – živiš onu stvarnost koju je živio Job”. Anksioznost je s druge strane vezana uz tjeskobu. “Osjećaš kao da na plućima nosiš veliki teret iz kojeg se nerijetko rađa veliki strah”.
O ovoj temi govorim javno jer sam i sam bio dio toga. Znam koliko je teško kada neke stvari ne znaš i kada si obavijen oblacima pitanja. Jedino Bog može rasvijetliti tmine srca.
Objašnjavajući prisilne misli kazao je kako stručnjaci ne znaju otkuda i kako dolaze. “Stvaraju se u glavi i prisiljavaju na neki čin – samoubojstvo, pogrdne misli protiv Euharistije i sl.” Dok stručnjaci , kao što je spomenuto generalno ne znaju otkuda dolaze, mi vjerujemo da postoji duhovni svijet. “Tako nadahnuća mogu biti od Boga ili od Zloga, a prisilna misao ne može biti tek produkt psihe”.
Predrasude
Kako to da neko u slučaju srčanih problema odlazi kardiologu? Kako to da osobe s čestim glavoboljama posjećuju neurologa? A kako to da osobe koje imaju psihičke smetnje bivaju prokazane i stide se svojih problema ako su potrebni psihijatra? Pitanja su ovo koja aludiraju na stigmatiziranost psihičkih bolesti. “Čovjeka sagledavamo kroz sve njegove dimenzije”, poručio je fra Mario te kazao kako zbog raznih kulturnih uvjetovanosti ljude nepotrebno stigmatiziramo.
Nadahnuća mogu biti od Boga ili od Zloga, a prisilna misao ne može biti tek produkt psihe.
“Bog te kaznio” samo je jedna od predrasuda s kojima se ljudi s depresijom suočavaju. “Čak i Job u svojoj muci susreće svoje prijatelje koja unose više muke nego utjehe u njegovo srce”. Čovjek nerijetko ne nailazi na čovjeka – Nitko da bi se sažalio nada mnom, poručuje i Izaija govoreći o Gospodinu i njegovoj muci.
“Često smo pred mukom i tjeskobom naših bližnjih indiferentni, ali dobro je što Bog nije i nikada neće biti ravnodušan.” Iskustva koja proživljavamo se ne poklapaju i zbog toga se nerijetko i pojavljuju mnoge osude, objasnio je. “Sam Gospodin Isus Krist bio je kušan svim vrstama kušnje. Nema kušnje koju nije proživio ne samo kroz 40 dana već kroz cijeli svoj život. “Što će nam Bog koji s nama nije prošao svaku bol i svaku patnju?”, ohrabrujuće je poručio.
Osobe koje boluju od depresije nerijetko osuđuju same sebe. “Ne smiješ se isključiti iz Božjeg pogleda”, ohrabrio je fra Mario potičući slušatelje da se uvjere u tu stvarnost opisanoj u Sv. pismu, objašnjavajući kako se u mnogim biblijskim likovima možemo i pronaći.
Bog te kaznio predstavlja samo jednu od predrasuda s kojima se ljudi s depresijom suočavaju.
Bog je taj koji je vjeran i koji proviđa ono što je čovjeku potrebno. Ipak, imajmo na umu i onu Isusovu Imam vam mnogo toga za reći, ali sada ne možete nositi, podsjetio je aludirajući na to da nam mnogo toga nerijetko nije jasno i da trebamo vjerovati procesu, a ne gledati isključivo na cilj i izlazak iz depresije. “Očajavao sam. Često sam se pitao postoji li Bog uopće, često sam padao, ali nisam gubio nadu”, istaknuo je objašnjavajući što znači biti u procesu.
Realnost života
Ohrabrujući slušatelje koji se bore s ovom opakom bolešću, obrazložili smo kako su se kroz povijest čak i mnogi sveci borili s depresijom i raznim psihičkim smetnjama. Sveti Ignacije Loyolski borio se s opsesivno kompulzivnim poremećajem, a čak je pokušao počiniti suicid. Sv. Mala Terezija u jednom trenutku života nalazila se na rubu shizofrenije, sv. Ivan Marija Vianney borio se s osjećajem manje vrijednosti. “Pred Boga se ne dolazi sa leptir mašnom”, objasnio je Berišić ističući da je potrebno pročišćavati sliku Boga.
Često sam se pitao postoji li Bog uopće, često sam padao, ali nisam gubio nadu.
“Bog je živa osoba i upoznaje ga se postepeno. Često naviještamo Isusa koji nema veze sa našim stvarnim Isusom koji se objavio onakvim kakav je.” Svaka patnja ima smisla jer je Isus Krist patio, on zna kako je to patiti, zaključili smo u emisiji ističući kako se neosmišljena patnja pretvara u očaj.
Emisiju u cijelosti možete poslušati ovdje.