Budi dio naše mreže
Nedostaje kontekst

U dokumentima Drugog vatikanskog sabora ističe se kako „na temelju apostolske predaje, koja potječe od samoga dana Kristova uskrsnuća, Crkva slavi vazmeno otajstvo svakoga osmog dana, pa se on s pravom naziva danom Gospodnjim ili nedjeljom", a Uskrs se, prema dostupnim sigurnim svjedočanstvima počeo slaviti jednom godišnje od 2. stoljeća.

/ Diana Tikvić

U ranokršćansko doba Uskrs se slavio svake nedjelje, a od sredine II. stoljeća Kristovo uskrsnuće počelo se slaviti jedanput godišnje, piše tportal, a portal Direktno također ističe da se Uskrs u početku slavio svake nedjelje, tek se kasnije počinje slaviti jedanput godišnje tj. između 22. ožujka i 24. travnja. Je li to uistinu bilo tako pitali smo liturgičara vlč. mr. sc. Tomislava Hačka.

Je li istina da se u ranokršćansko doba Uskrs slavio svake nedjelje, a od sredine II. stoljeća Kristovo uskrsnuće počelo se slaviti jedanput godišnje?

Vlč. Hačko je za Hrvatsku katoličku mrežu rekao da se i u učenju Drugog vatikanskog sabora ističe kako „na temelju apostolske predaje, koja potječe od samoga dana Kristova uskrsnuća, Crkva slavi vazmeno otajstvo svakoga osmog dana, pa se on s pravom naziva danom Gospodnjim ili nedjeljom“ (SC, br. 106).

Liturgičar Hačko citirao je Adolfa Adama koji u svom djelu „Uvod u katoličku liturgiju“ (str. 288-289) piše: „U novozavjetnim spisima još nema nikakve jasne tvrdnje o godišnjem spomen-slavlju pashalnog otajstva, iako neki tekstovi daju pretpostaviti da je već prvobitna zajednica slavila židovski blagdan Pashe s kršćanskim značenjem (usp. 1Kor 5,7).

Sigurna svjedočanstva postoje tek u 2. stoljeću. U drugoj polovici toga stoljeća ima posebnu važnost spor oko dana slavljenja Uskrsa. Dok su kršćani Male Azije i Sirije obavljali godišnje slavlje, neovisno o određenom danu u tjednu, uvijek dne 14. nisana, o uštapu prvog proljetnog mjeseca, drugi su kršćani slavili isti blagdan u nedjelju nakon 14. nisana. Nicejski sabor 325. godine riješio je taj unutarnji spor Crkve oko dana godišnje svetkovine Uskrsa propisom da se uvijek slavi u nedjelju poslije prvoga proljetnog uštapa.“

Također, vlč. Hačko navodi još jednog autora, Matiasa Augéa, koji u svom djelu „Liturgijska godina“ navodi kako „najstariji dokazi o godišnjem slavlju Uskrsa uglavnom dolaze s područja Male Azije: Epistola Apostolorum, apokrif, izvorno napisan na grčkom oko 150. godine, ali u cijelosti sačuvani samo u koptskoj verziji; homilija Na Uskrs Melitona Sardskog, pjesnički i akademski tekst, napisan oko 165.; homilija O svetom Uskrsu anonimnog Kvartodecimana, s kraja 2. stoljeća; ali i drugi tekstovi iz 3. i 4. stoljeća“.

***

Rubriku Glas istine u sklopu projekta KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom “Glas istine – Vox Veritatis” želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja