Na 10. nedjelju kroz godinu iz Vjesnika Đakovačko-osječke nadbiskupije prenosimo propovijed dr. sc. Antuna Japundžića, svećenika Đakovačko-osječke nadbiskupije koji radi na katedri ekumenske teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu. Vlč. Japundžić, između ostalog, poručuje: "Bog nas ne poziva zato što smo idealni i bez grijeha. Naprotiv, poziva nas jer nam je potrebna pomoć, potrebni su nam Božja ljubav i Božje milosrđe. I zato smo pozvani da idemo za Isusom poput Mateja te da se odazovemo pozivu koji nam On upućuje."
U Isusovo vrijeme među njegovim suvremenicima carinici nisu bili baš dobro prihvaćeni u ondašnjem društvu. Štoviše, narod ih je smatrao grešnicima i nerijetko su bili prezirani te ih je narod čak i mrzio. Ukratko rečeno, zbog svoga djelovanja i službe koju su imali te zbog načina na koji su vršili svoju službu, carinici nisu bili omiljeni u društvu.
Međutim, Isus svojim postupanjem pokazuje da je Božja logika drugačija od ljudske logike. Isus ukazuje na to da On ima drugačiji pogled te da On gleda drugačije na čovjeka nego što mi to činimo jedni prema drugima. Upravo danjašnja nedjelja, deseta kroz godinu, stavlja pred nas evanđeoski odlomak koji nam potvrđuje da Bog dolazi zbog grešnika i zbog onih kojima je potrebna Božja pomoć.
Isus nikoga ne isključuje i nikoga ne odbacuje. Njegova poruka i njegov poziv namijenjeni su svima, pa čak i onima koji su odbačeni i prezreni od ljudi
Današnji evanđeoski odlomak opisuje nam poziv Mateja carinika te pokazuje veličinu Božje ljubavi i milosrđa prema svakome čovjeku. Kao što se može uočiti, Matejev se poziv odvija vrlo brzo i vrlo dinamično. Isus prolazi, ugleda Mateja i poziva ga: »Pođi za mnom« (Mt 9,9). Dovoljno je bilo da Isus »ugleda« (Mt 9,9) Mateja i odmah mu upućuje svoj poziv odabirući upravo njega koji sjedi u carinarnici i vrši svoj dotadašnji posao. Svi Mateja poznaju kao carinika, kao onoga koji ubire porez i sjedi u carinarnici, ali Isus drugačije gleda Mateja. Isus pristupa Mateju bez predrasuda, ne prosuđuje ga poput većine ondašnjega društva po onome što čini. Zasigurno da je i Matej kao carinik bio jedna od onih osoba koje nisu bile previše omiljene u društvu, ali Isus baš njega poziva. Upravo njega, onakva kakav jest, sa svim nedostatcima i manama. Isus ga je ugledao i uputio mu svoj poziv. Taj Isusov poziv ne može ostati neodgovoren s Matejeve strane. Zbog toga Matej odmah »usta i pođe za njim« (Mt 9,9). Matej dakle spremno i hitro odgovara na Isusov poziv, a Isus ga poziva ne zato što Matej nije bio omiljen u društvu, nego zato što je prepoznao ono što je dobro u Mateju. Time postaje očito da Isus nikoga ne isključuje i nikoga ne odbacuje. Njegova poruka i njegov poziv namijenjeni su svima, pa čak i onima koji su odbačeni i prezreni od ljudi.
Njegova riječ ima snagu, ali njegova riječ isto tako traži i odgovor
Zasigurno nitko nije očekivao da će Isus pozvati Mateja koji je bio carinik, a još manje su očekivali da će se Matejev poziv i njegov odgovor na taj poziv tako brzo odigrati. Matej bez predomišljanja i bez ikakva kalkuliranja prihvaća Isusov poziv. Upravo tim pozivom Isus ruši viziju koju su imali njegovi suvremenici o carinicima te ih zato nisu voljeli. Isus naprotiv poziva snagom svoje ljubavi i pokazuje da je došao zbog onih kojima je njegova pomoć potrebna. On poziva svoje učenike snagom svoje ljubavi i snagom svoje riječi. Njegova riječ ima snagu, ali njegova riječ isto tako traži i odgovor. Na tu riječ njegova poziva Matej spremno odgovara. Matej koji je bio carinik i grešnik, svjestan svega što je činio i kako je živio, odaziva se Isusovu pozivu, ostavlja sve i polazi za Isusom. Susret s Isusom uvelike mijenja njegov život. Isusova riječ upućena Mateju mijenja Mateja i njegove dotadašnje navike te on polazi za Isusom i počinje živjeti novim životom. Matej je svjestan da treba promijeniti svoje životne navike kako bi mogao slijediti Isusa, da treba sve ostaviti i krenuti živjeti novim životom. Upravo to i čini, odvaja se od svoje moći i vlasti koju je imao kao carinik i dopušta Isusu da promijeni njegov život, dopušta Isusu da ga vodi u nepoznato. Štoviše, Isus u potpunosti ulazi u Matejev život i ima svoj plan s njim.
Isto tako Bog ima svoj plan sa svakim od nas, svakoga od nas poziva u svoju blizinu i u svoje zajedništvo. Primjer Matejeva poziva nas potiče i ohrabruje u našem odazivu na Božji poziv, da unatoč svojim manjkavostima i slabostima Bog na nas računa. Bog nas ne poziva zato što smo idealni i bez grijeha. Naprotiv, poziva nas jer nam je potrebna pomoć, potrebni su nam Božja ljubav i Božje milosrđe. I zato smo pozvani da idemo za Isusom poput Mateja te da se odazovemo pozivu koji nam On upućuje. Pozvani smo da budemo otvoreni njegovoj riječi kako bismo što spremnije odgovorili na taj poziv i živjeli život dostojan djece Božje.
Uz dopuštenje uredništva, propovijed dr. sc. Antuna Japundžića prenosimo iz Vjesnika Đakovačko-osječke nadbiskupije na koji se možete pretplatiti OVDJE.