"Dok se kajemo u nama nije iščeznuo osjećaj za grijeh. Dok se utječemo Majci nebeskoj, dobro smo. Nažalost, čini se da se među ljudima događa gubitak osjećaja za grijeh, a to nikako nije dobro". Emisiju "Pod križem” u srijedu, 8. prosinca, o gubitku osjećaja za grijeh u današnjem društvu uredili su i vodili s. Ana Begić, vlč. Branimir Budinski i vlč. Nikola Jurković.
Uvodeći u emisiju vlč. Nikola Jurković istaknuo je važnost svijesti o osjećaju za grijeh. “Nažalost, gubitak osjećaja za grijeh nije novost. Na to su upozoravali pape 20. stoljeća, a papa Pio XII. prvi je izrekao snažnu rečenicu: Glavni grijeh našeg stoljeća jest gubitak osjećaja za grijeh! Ne bismo izgubili osjećaj za grijeh da nismo dopustili da se ugasi Božja prisutnost u nama!”
U nastavku je sestra Ana Begić progovorila o stvarnosti grijeha i potaknula da nikada ne prilazimo s predrasudama svojim bližnjima. “Prije svega, naglasila bih da govoriti o grijehu nije lako. Isto tako, kada upiremo prstom u našega bližnjega, moramo biti svjesni da taj isti prst vraćamo prema sebi. Važno je biti uz svoga bližnjega i slušati ga. Danas nam nedostaje krjeposti poniznosti koja je neizmjerno potrebna za shvaćanje biti grijeha i našu grješnu slabost, a s druge strane nedostaje nam krjepost znati čuti svoga bližnjega. Čovjek od samih početaka nije želio gledati druge nego samoga sebe. Napastovan od đavla, dopustio je da mu u srcu zamre povjerenje prema Stvoritelju i zlorabeći slobodu nije poslušao zapovijed Božju. U tom je bio prvi čovjekov grijeh. Svaki grijeh nakon toga bit će neposluh prema Bogu i manjak povjerenja u Njegovu dobrotu. Čovjek se okrenuo samome sebi izabravši sebe nasuprot Boga. Izvor svakoga grijeha jest oholost”, naglasila je s. Ana Begić.
“Današnja svetkovina Bezgrješnog začeća Blažene Djevice Marije govori nam da je zlo koje je ušlo u svijet čovjekovo djelo jer je zloupotrijebio slobodu. Čovjek se samo svojim silama ne može iz zla izvući. Bog mu stoga prilazi upomoć. Marija je jedan od znakova te Božje prisutnosti. Oslovljena je sa Zdravo i milosno je odabrana za Božji plan spasenja. Samo onaj koji ima vedro i čisto srce poput Marije oslobođeno grijeha, primjećuje Gospodinovu prisutnost i raduje se nad njom. Onda je radost kao plod Duha rezultat Njegove prisutnosti u srcu vjernika”, rekla je s. Begić te u nastavku upitala: “Zašto je danas teško razumijevati grijeh“? Ako smo svjesni i maloga grijeha u ispovijedi, dobro ga je ispovjediti. Jer, ako mi ustrajemo u tim manjim prijestupima, dovodimo se u opasnost da se to može nagomilati i stvara se, prema riječima fra Ante Vučkovića koji je o tome pisao, dakle – Vrtlog grijeha koji će dovesti do teže materije.
Čini mi se da u današnjem društvu teško razlikujemo dobro od zla.
“Neke nam se stvari predstavljaju kao dobre, a nisu to u sebi. Mladima je danas teško razlikovati što je dobro, a što loše jer živimo u društvu u kojem je nadvladao liberalizam i hedonizam”, primijetila je s. Begić. U nastavku je podijelila priču o jednoj osobi koja je poželjela duhovni nagovor i zatražila razgovor sa svećenikom koji je na kraju urodio plodom ispovijedi, a osobu rasteretio težine grijeha i dao joj osjećaj olakšanja i slobode.” Nakon razgovora, svećenik joj je rekao da bi sada bilo dobro da se ispovjedi, a ona je posvjedočila da se nakon ispovijedi osjeća presretno i neopterećeno. “Kada susretnete ljude koji vas traže savjet u vezi ovoga, trebamo im reći da pristupe sakramentu svete ispovjedi jer ona oslobađa dok grijeh sputava”, naglasila je s. Begić.
Vlč. Nikola Jurković nadovezao se na riječi sestre Ane Begić i primijetio da je gubitak osjećaja za grijeh vodi ravnodušnosti koja često ima dvije strane. “Jedna je tvrdokornost koja karakterizira stil života i najmanjeg osjećaja za grijeh kao da takvo što nikad nije ni postojalo i ona druga, takozvana opravdavalačka kroz koju vjernici nastoje činjenje grijeha opravdati na razne načine i istisnuti iz grješnih čina grješnu dimenziju.
“Tako kada pretočimo sedam glavnih grijeha kroz moralne vrijednosti ponos zamjenjuje oholost, štedljivost zamjenjuje škrtost, prirodna potreba bludnost, stres – srdžbu, dobar apetit – neumjerenost u jelu i piću, konkurentnost – zavist, a lijenost ustupa mjesto nužnom odmoru. Ovo samo ukazuje kako je ljudski rod zaglavio u kolotečini grijeha, a to se ustrajno ignorira”, istaknuo je vlč. Nikola Jurković.
Velečasni Branimir Budinski potaknuo je slušatelje i gledatelje emisije Pod križem da posvijeste sebi koliko ih Bog ljubi. Pritom se osvrnuo na priču o svetom Jeronimu koji je prije prijevoda Biblije na latinski jezik (Vulgata) razgovarao s Bogom koji mu je rekao da od njega želi da mu preda sve. Jeronim je Bogu rekao da mu predaje život, talente i sve što on želi. No, Bog nije bio zadovoljan. Rekao mu je da od njega želi – SVE. “Što ti još mogu predati”, upitao je Jeronim. Kaže mu Bog: “Daj mi svoj grijeh!” To je jedina stvarnost koju ti, dragi slušatelju i gledatelju, proizvodiš”, rekao je vlč. Budinski.
“Treba se zapitati u čije ruke stavljaš svoj grijeh i kome pružaš taj materijal koji proizvodiš? S kime živiš svoj grijeh? Ako taj grijeh nastojiš opravdavati nikada nećeš imati mir jer nisi kadar grijeh opravdati. Ne možeš ući u stvarnost grijeha. Ako predaješ sebi grijeh, namećeš si još veće terete.
Jedini put u slobodu jest predati grijeh samo Bogu. To će te u ovom Došašću učiniti slobodnim!
“Đavao nameće neprestani osjećaj krivnje koji te identificira s grijehom, ako taj grijeh predaješ njemu. Jedini put prema slobodi jest da svoj grijeh predaš Bogu i to imaš priliku učiniti u ovom Došašću. Kako ćeš to učiniti? Kako se ispovjediti? Što ispovijedaš? Grijehe? Znaj, ne postoje grijesi, već – grijeh. A temeljni grijeh je nepovjerenje prema Bogu! Važno je imenovati grijeh jer ako to ne učiniš i skrivaš se iza toga, onda taj grijeh ostaje u tebi.
Tek kad imenuješ grijeh on izlazi iz tebe i imaš priliku upoznati svog “neprijatelja” i njegove zamke! Ne imenuješ li svoj grijeh, on ostaje u tebi.
“Tek kada ga izgovoriš, ti se od njega distanciraš i postaješ slobodan od njega. Ako ga ne imenuješ onda nisi prepoznao svoga neprijatelja, a ako je tako onda ne znaš odakle prijeti i uvijek gubiš od toga neprijatelja. Zato je oslobađajuće da definiraš i imenuješ grijeh”, upozorio je vlč. Budinski. Ipak, u nastavku je istaknuo da je prije svega potrebno prepoznati milost Božju koju nam je Bog dao u ispovjedi. Važno je prepoznati milost, a u drugom koraku je važno detektirati otpore na te milosti. Treće su kušnje. Kušnjama đavao udara ondje gdje ti misliš da si najjači i tu te želi srušiti. Pitaj se gdje te neprestano kuša i znaj da je to mjesto koje trebaš utvrditi i dragocjenost koju treba čuvati. I naposljetku slijedi ispovijedanje grijeha”, rekao je vlč. Budinski.
Priprema za dobru ispovijed je vrlo važna. O tome je progovorio zaključivši da je ispit savjesti važna prije ispovijedi i ako se ona kvalitetno napravi, uvijek se nađemo u svih sedam glavnih grijeha. “Sedam je to verzija jednog te istog grijeha, a to je nepovjerenje prema Bogu. Najvažnije je u svemu to da uđeš u raspoloženje odnosa s Bogom. To je otvaranje srca Bogu koji te već čeka i dolazi u tvoj život!”
Emisiju Pod križem možete poslušati niže: