Marija je na slici predstavljena kao mlada žena. Ako bolje pogledate, možete vidjeti njezinu dugu, raspuštenu kosu s desne strane vela. Karakteristična boja lica, pak, privlači posebnu pažnju. Nije - kako bi se moglo činiti - crno.
Najveće blago Jasne Gore je Čudotvorna slika Majke Božje koja prikazuje Mariju u polufiguri s malim Isusom u naručju, piše poljski portal stacja7. Marija je okrenuta prema vjernicima, a lice Djeteta prema hodočasniku, iako ona ne zaustavlja pogled na njemu. Oba lica sjedinjuje izraz refleksije, kao izvjesne odsutnosti, i ozbiljnosti. Desni Gospin obraz označen je dvjema paralelnim crtama, a treća je usječena na liniji nosa. Posjekotine se vide i na vratu.
Dijete drži knjigu u lijevoj ruci, a desnu ruku podiže prema gore u karakterističnoj gesti učitelja, ravnala ili blagoslova. Marijina desna ruka položena je na grudi, pokazujući prema Isusu, jedinom Spasitelju svijeta. Ova vrsta slike naziva se hodigitrija, što znači “ona koja vodi”. Prikazuje Mariju kao Majku Božju, ali i Majku svakoga čovjeka.
Zašto je Marijino lice tamno?
Marija je na slici predstavljena kao mlada žena. Ako bolje pogledate, možete vidjeti njezinu dugu, raspuštenu kosu s desne strane vela. Karakteristična boja lica, pak, privlači posebnu pažnju. Nije – kako bi se moglo činiti – crno. Tamna boja kože rezultat je tamnjenja boje na slici. Osim toga, slika je bila tamnija sa svijećama koje su se dimile oko nje.
Dojam da su lica i ruke Marije i Isusa tamni produbljuje se kontrastom sa svjetlucavim aureolama, krunama i haljinama. Da nije bilo ornamenata, lako bi se primijetilo da je cijela slika zadržana u tamnom tonu. Čak se može reći da Marija na ovoj slici nije crna, već boje jantara.
Tko je autor ikone Gospe od Częstochowa?
Ne zna se tko je naslikao sliku Gospe od Częstochowa. Stara legenda kaže da mu je autor sv. Luka: “Nakon Marijina Uznesenja, kršćani u Jeruzalemu su zamolili Luku da naslika Isusovu majku. Ljudi su znali da je Pawełov vjerni učenik i pratilac također slikar i da stvara prekrasne ikone. Na dasci sa stola za kojim su Marija i njezina obitelj svaki dan sjedili, za kojim je ona radila i molila, Łukasz je naslikao njezinu sliku kakvu će je pamtiti.” Pretpostavlja se da je riječ o sv. Luki evanđelistu jer je on u svoje evanđelje unio najviše podataka o Mariji. Izvjesno je, međutim, da je slika nastala negdje na istočnim područjima, iako se ne zna točno gdje – mišljenja stručnjaka su podijeljena.
U 4. stoljeću sv. Jelena, majka cara Konstantina Velikog, trebala je donijeti ovu sliku sa sobom u Carigrad. Već tada ga se jako štovalo jer je bio pomoćnik u teškim vremenima, osobito u vrijeme bolesti i epidemija. Oko 9. ili 10. stoljeća, slika je otišla na sjever, gdje je konačno trajno počivala u dvorcu Belzki, sjeveroistočno od Lavova, u Crvenoj Ruteniji.
U to vrijeme Rutenijom je vladao poljski knez Władysław. Belz je u to vrijeme bio pogođen tatarskim najezdama. Jedna od legendi kaže da je jednom tijekom opsade dvorca Bełzki tatarska strijela pala kroz prozor kapele i probola vrat Majke Božje. Stoga, kako bi zaštitio sliku od mogućeg oskvrnuća, princ Władysław odlučio ju je prevesti u Opole. Putem se nakratko zaustavio u Częstochowi, podno crkve u Jasnoj Gori. Tada mu je Gospa dala do znanja da želi ostati ovdje. Stoga je Opole ostavio sliku na Jasnoj Gori, povjerivši je pavlinima, donesenu iz Mađarske 1382. godine.
Ikona Jasne Gore naslikana je na lipovoj dasci, visoka je 120,2 cm, a široka 81,6 cm. Najstariji opis slike Majke Božje daje Jan Długosz u Liber Beneficiorumu: “Slika Preslavne i Najuglednije Djevice i Gospe, Kraljice svijeta i naše Kraljice (…) napravljena u rijetkoj tehnici slikanja (…) s ljupkim izrazom lica koji ljude prožima posebnim pijetetom – kao da gledate živog čovjeka.