Zadarski nadbiskup Milan Zgrablić protumačio je i smisao molitve za naše drage pokojne u homiliji na Dušni dan u katedrali sv. Stošije u Zadru.
1. Moliti za pokojne, osobito za zaboravljene, djelo je duhovnog milosrđa.
Smrt je jedna od najvećih stvarnosti ljudskog postojanja koju trebamo promatrati u znaku nade i vjere u kojoj iščekujemo uskrsnuće tijela i život vječni.
Crkva nas ne poziva samo na sjećanje i molitvu za pokojne, nego na budnost i djelotvornu vjeru. Spomendan vjernih mrtvih slavimo jer nas nada veže uz uskrsnuće. U svakoj misi susreću se nebo i zemlja. Naš molitveni glas dopire do onih koji su otišli.
Dok molimo, pružamo najbolju duhovnu pomoć dušama pokojnika i činimo djelo milosrđa koje dopire do Boga.
2. Molitva za pokojne je ponajprije izraz naše vjere, nade i ljubavi.
Vjerujemo da smrt nije kraj života, već prijelaz i po Kristovom činu otkupljenja, preobrazba u život vječni. Duše pokojnih nastavljaju svoj put prema punom zajedništvu s Bogom. Na tom putu mi im možemo pomoći.
Kao što na zemlji molimo jedni za druge i zauzimamo se jedni za druge u potrebi i nevolji, tako i u vjeri molimo za one koji ne mogu više sami za sebe moliti, a nalaze se u čistilištu.
Naše molitve, osobito Euharistija, dopiru do Boga i Bog, koji nadilazi prostor i vrijeme, u svojoj vječnosti prima našu molitvu.

lampioni/ molitva za pokojne/ Foto: Pixabay
3. Molitva nas povezuje s našim pokojnicima u vječnosti.
Cvijeće i svijeće su ljudski izraz našeg poštovanja prema pokojnicima, u zahvalnosti prema onima koji su nas zadužili, koji su nas voljeli, s kojima smo dijelili put života. Ipak, ti znakovi pažnje, ma koliko bili lijepi, ostaju na razini naših osjećaja i naših uspomena.
Ali molitva dopire do Boga, a Bog je živ.
On je Bog živih. Molitva povezuje žive i mrtve, ono što čini da Crkva na zemlji i Crkva u vječnosti nisu dvije stvarnosti, nego jedno Tijelo Kristovo. A Krist živi u Bogu, u zajedništvu Presvetog Trojstva i po njemu je i nama osiguran pristup Bogu.
4. I kratka molitva donosi dušama u čistilištu olakšanje.
Molimo za pokojne kada ih se sjetimo, makar i zazivom:
Pokoj vječni daruj im, Gospodine i svjetlost vječna svijetlila njima.
Molitva za pokojne koja dopire do Boga može biti jednostavna i iskrena, ali duboka i duhovna. To je ponajprije sudjelovanje na misi i to je najvažnije. Misa je stvarna Kristova žrtva koja ima snagu otkupljenja, preobrazbe života.
Možemo moliti i krunicu za duše u čistilištu. Potpuni oprost za pokojne možemo izmoliti uz svetu ispovijed, sudjelovanje na misi i pričesti, posjet groblju, molitvom za pokojne i po nakani Svetog Oca.

Papa Lav XIV. / Foto: REUTERS/Vincenzo Livieri
5. Sveta misa je najbolja molitva za pokojne.
U duhu poticaja pape Franje da je „euharistijsko slavlje najbolja duhovna pomoć koju možemo ponuditi dušama pokojnika“, nadbiskup je rekao da u molitvi i u sakramentu Euharistije prinosimo najveći dar, Kristovu žrtvu, za one koji više nisu među nama.
Time naše sudjelovanje na misi postaje čin ljubavi, vjere i nade, djelo milosrđa prema našim pokojnicima.
Ne prisjećamo se samo životnog puta i prošlosti pokojnika, nego molimo za njihovu vječnu budućnost s Bogom i u Bogu. Kako nas ući papa Franjo, osobito molimo za „one kojih se nitko ne sjeća, za preminule bez groba, bez križa, molitve, za izgubljene u sjećanjima svijeta, ali ne i u Božjoj vječnosti“.