Papa Franjo je na općoj audijenciji u srijedu, 5. siječnja podijelio promišljanje o očinstvu svetoga Josipa, moleći da nijedno dijete ne bude lišeno očinske ljubavi.
Nastavljajući katehezu posvećena svetome Josipu, u središtu Papina razmišljanja bilo je Josipovo očinstvo, izvijestio je Vatican News.
U Lukinom i Matejevom evanđelju, primijetio je Sveti Otac, Josipa se predstavlja kao Isusovog “poočima”.
Časna praksa posvajanja
Praksa posvojenja bila je mnogo učestalija u antičkom vremenu na Istoku nego u našim društvima, kazao je Papa, navodeći primjer kako se u starome Izraelu zahtijevalo da muškarac oženi ženu udovicu svog preminulog brata, ako je umro bez muškog nasljednika (Pnz 25, 5 – 6).
U tom bi slučaju u zakonskom smislu otac prvorođenom sinu iz tog braka bio preminuli muškarac, osiguravajući tako nasljednika i očuvanje imovine preminuloga.
…Josip je već znao da je Bog, pravi otac, pripremio ime za svoga Sina koje znači „Gospodin spašava“
Institucija očinstva uključivala je i pravo da se imenuje sina, kako je Josip učinio s Isusom, čime ga je pravno priznao. U stara vremena, ime je predstavljalo sažetak identiteta osobe. Promjena imena značila je promjenu samog sebe, objasnio je Papa, dajući primjere kako je Bog promijenio Abramovo ime u Abraham, a Jakovljevo u Izrael – oba su uključivala promjenu identiteta patrijarha. Svjestan toga, Josip je već znao da je Bog, pravi otac, pripremio ime za svoga Sina koje znači „Gospodin spašava“.
Muškarac ne postaje otac jednostavno donoseći dijete na svijet, već preuzimajući odgovornost da se brine za to dijete
Postati roditelj
U nastavku kateheze Papa se usredotočio na očinstvo i majčinstvo, ističući kako ljudi postaju roditelji preuzimajući odgovornost za svoju djecu. Očevi se ne rađaju, već se stvaraju. Muškarac ne postaje otac jednostavno donoseći dijete na svijet, već preuzimajući odgovornost da se brine za to dijete. Kada god čovjek prihvati odgovornost za život drugoga, on na neki način toj osobi postaje otac, rekao je papa Franjo, citirajući apostolsko pismo Patris Corde.
Govoreći o posvojenju, Papa je rekao kako Josip pokazuje da ono nije temeljeno na sekundarnoj vezi s djetetom. Ova vrsta izbora jedan je od najuzvišenijih oblika ljubavi i roditeljstva, naglasio je. Koliko djece na svijetu čeka da se netko brine o njima, rekao je Papa. A koliko supružnika želi biti očevi i majke, a ne mogu to učiniti iz bioloških razloga; ili već imaju djecu, no žele podijeliti ljubav svoje obitelji onima kojima je to zakinuto.
Imati dijete, bilo prirodno ili posvajanjem, uvijek je rizik
Posvajanje je vrijedan “rizik“
Papa Franjo hrabrio je obitelji koje su voljne neka izaberu put posvojenja i „preuzmu rizik prihvata djece“. Dodajući komentar, Papa se osvrnuo i na „demografsku zimu“ u nekim dijelovima svijeta i pozvao bračne parove neka prihvate djecu – bilo prirodnim rođenjem ili posvajanjem – umjesto da kupuju sve više pasa i mačaka na mjesto djece.
Imati dijete, naglasio je, bilo prirodno ili posvajanjem, je uvijek rizik. No riskantnije je ne imati ih, negirati očinstvo i majčinstvo, bilo ono realno ili duhovno. Nadalje, Sveti Otac je pozvao civilne institucije da promiču zakonito posvojenje ozbiljnim praćenjem, ali i pojednostavljivanjem potrebne procedure za ostvarenje sna tolikog broja djece koja trebaju obitelj.
Očinska ljubav
Naposljetku, Papa je molio neka nijedno dijete ne bude lišeno očinske ljubavi. Neka sveti Josip zaštiti i pruži svoju pomoć siročadi, molio je, i neka se zalaže za parove koji žele imati dijete.
Katehezu je zaključio molitvom svetom Josipu:
Sveti Josipe,
ti koji si ljubio Isusa očinskom ljubavlju,
budi blizak brojnoj djeci koja nemaju obitelj,
i koja žele oca i majku.
Podrži parove koji ne mogu imati djecu,
pomozi im da kroz ovu patnju otkriju veći plan,
Pobrini se da nikome ne nedostaje dom, povezanost,
osoba koja se brine o njemu ili njoj;
i liječi sebičnost onih koji se zatvaraju životu,
da otvore svoje srca ljubavi. Amen.