Budi dio naše mreže

Predavačica o prirodnom planiranju obitelji Jeanice Vinduska i teologinja dr. Janet Smith objašnjavaju zašto je prirodno planiranje obitelji u skladu s Crkvenim naukom i zašto ono nije jednako kontracepciji.

/ ps

U svijetu u kojemu je normalizirana uporaba umjetnih kontraceptivnih sredstava, predavačica Jeanice Vinduska koja poučava parove o prirodnom planiranju obitelji se često susreće s brojnim pitanjima i sumnjama. U razgovoru s Catholic News Agency, istaknula je kako je vrlo teško uvjeriti ljude u vrijednost prirodnog planiranja obitelji, napose kada živimo u kulturi u kojoj je umjetna kontracepcija raširena i prihvaćena.

Međutim, ta pitanja i sumnje dolaze i od kršćanskih parova koji sumnjaju u metode prirodnog planiranja jer ju smatraju kontracepcijom.

“U jednom mi je razgovoru jedna žena poručila kako je to samo prirodna kontracepcija”, poručila je Vinduska koja radi kao suvoditeljica centra FertilityCare u SAD-u koja u suradnji s Institutom sv. Pavla VI. poučava žene i parove o Creightonovoj metodi prirodnog planiranja obitelji.

Creightonova metoda vrsta je prirodnog planiranja obitelji koja prati cervikalnu sluz kao znak plodnosti u žene. Može služiti parovima kako bi ostvarili ili izbjegli trudnoću, a može i pomoć pri dijagnozi slučajeva kao što je endometrioza.

Kontracepcija u biti sprečava oplodnju. Sprečava ljudski život.

No metode prirodnog planiranja obitelji se razlikuju od umjetnih kontraceptivnih sredstava jer ne poremećuju seksualni čin, poručila je Vinduska. “Kontracepcija u biti sprečava oplodnju. Sprečava ljudski život”, naglasila je. “Oralna kontracepcija je u nekim slučajevima i abortivno sredstvo”.

Nasuprot tomu, prirodno planiranje obitelji dozvoljava bračnim drugovima praćenje plodnih i neplodnih dana te im daje na izbor žele li ili ne žele u to vrijeme biti seksualno aktivni, ovisno što je tada najbolje za njihovu obitelj, objasnila je Vinduska.

Za razliku od kontracepcije, Crkva odobrava prirodno planiranje obitelji kao način planiranja djece u skladu s Božjim planom.

Foto: Unsplash

Razlog zašto se neki kršćanski brakovi protive prirodnom planiranju obitelji, kaže Vinduska, je zato što vjeruju da treba imati onoliko djece koliko Bog da, a da se prirodno planiranje tome protivi. Međutim takvo mišljenje nikada nije bilo dio Crkvenog nauka, poručuje Vinduska. “To nije nikada bio nauk. Radi se o tome da treba biti otvoren životu, a istovremeno pronalaziti jedno odgovorno planiranje obitelji, regulacija svoje plodnosti”.

Teologinja dr. Janet Smith koja je pisala knjigu na temu enciklike pape Pavla VI. Humanae Vitae, objasnila je kako Katolička Crkva naučava da je Bog dao ljudima slobodu izbora te mogu slobodno imati djecu ili se suzdržati od bračnoga čina kada su plodni ako je to dobro za njihovu obitelj.

“Bog nam daje priliku da idemo za dobrim, zabranjuje nam činiti zlo, no dopušta nam slobodan odabir između dobroga”, poručila je Smith.

Crkva nas uči da u slučaju ozbiljnih ili opravdanih razloga, supružnicima je dopušteno ograničavanje veličine svoje obitelji.

“Neki su parovi blagoslovljeni brojnim duhovnim i materijalnim resursima koji im omogućuju da imaju puno djece, no neki moraju ograničiti veličinu svojih obitelji zbog brojnih poteškoća. Bračni drugovi trebaju, naravno, biti velikodušni u primanju djece, no Crkva nas uči da u slučaju ozbiljnih ili opravdanih razloga, supružnicima je dopušteno ograničavanje veličine svoje obitelji”, nadodala je.

Prirodno planiranje obitelji se također razlikuje od kontracepcije jer dopušta bračnim drugovima potpuno sudjelovanje u bračnom zagrljaju bez oduzimanja mogućnosti začeća, istaknula je Smith. Crkva podržava prirodno planiranje obitelji jer ono ne mijenja značenje bračnog čina. Nasuprot tome, kontracepcija umanjuje značenje bračnog čina jer ju lišava mogućnosti stvaranja potomstva.

Papa Pavao VI. je autor jedan od najcitiranijih enciklika, Humanae Vitae, kada je riječ o braku, seksualnosti i planiranju obitelji. U njemu ističe kako je prijenos ljudskog života jedna ozbiljna uloga u kojoj bračni drugovi slobodno i odgovorno surađuju sa Stvarateljem. To je uvijek za njih izvor radosti, iako ponekad donosi poteškoće.

Dok bračni drugovi imaju slobodu razuma i slobodu u planiranju svojih obitelji, moraju uključiti Boga u svoje odluke

U 10. odlomku poruke, papa poručuje kako bračni život zahtjeva punu svijest supružnika o svojim obavezama kada je riječ o odgovornom roditeljstvu, no da ono mora biti ispravno shvaćeno.

Ispravno shvaćeno odgovorno roditeljstvo vidljivo je kada u skladu s fizičkim, ekonomskim, psihološkim i društvenim uvjetima postoje bračni drugovi koji oprezno i velikodušno odlučuju imati više djece, ali i u onim bračnim drugovima koji zbog ozbiljnih razloga, poštivajući moralne propise, se ne odluče na više djece, bilo to na određeno ili neodređeno vrijeme.

Papa je također naglasio kako, dok bračni drugovi imaju slobodu razuma i slobodu u planiranju svojih obitelji, moraju uključiti Boga u svoje odluke, jer nije samo do njih pitanje hoće li prenijeti život.

Foto: Unsplash

Smith je istaknula i neke razloge zašto neki bračni par opravdano ne želi u nekom trenutku imati dijete. “Primjerice, ako je obitelj u lošem ekonomskom stanju i ne može plaćati račune, razumljivo je ako to žele odgoditi”. Također je nabrojala i situacije poput ozbiljnog zdravstvenog stanja žene koje bi bilo dodatno narušeno ukoliko bi došlo do trudnoće ili obaveze koje zahtijevaju potpunu pažnju i vrijeme kao što je briga o starijem roditelju ili o problematičnom djetetu. U tim je slučajevima razumno ako bračni par odluči odgoditi dolazak još jednog djeteta.

Vinduska je rekla kako je radila s nekoliko bračnih parova koji su htjeli izbjeći trudnoću kroz određeno razdoblje upravo iz navedenih razloga. Objasnila je slučaj kada je žena pila snažne lijekove za bolest koja je činila da joj kosti budu krhke te bi imale štetne posljedice ako bi bila trudna, dok neke žene koje imaju rak također žele izbjegavati trudnoću za vrijeme terapije.

Smith je objasnila kako postoje brojni razlozi zašto se neki parovi suzdržavaju od seksualnih odnosa, pa čak i na ‘banalnoj razini’ kao što je glavobolja ili želja da završe gledati neki film te da je nije protivno moralu suzdržavati se od odnosa, a ni Crkva ne diktira koliko učestalo mora biti intimnost bračnih drugova.

Sebičnost je nespojiva s dugoročnim prirodnim planiranjem obitelji jer samo kreposni i nesebični ljudi to mogu primijeniti kroz neko dulje razdoblje

Međutim, poručila je da “bračni parove mole Boga kako bi im dao do znanja ako postaju sebični”, nadodavši kako je “sebičnost nespojiva s dugoročnim prirodnim planiranjem obitelji jer samo kreposni i nesebični ljudi to mogu primijeniti kroz neko dulje razdoblje”.

Foto: Unsplash

I Vinduska i Smith tvrde kako prirodno planiranje obitelji ima pozitivne posljedice. Naime, jedna od najvećih prednosti je poboljšana komunikacija, pogotovo jer par mora komunicirati kada su plodni, a kada nisu, poručila je Vinduska. Dulje vrijeme apstinencije također omogućava parovima povezivanje na drugim razinama, kao što je razvijanje zajedničkih hobija i interesa, koji pomažu u ojačanju veze.

Prirodno planiranje je puno više od apstinencije. Ono je metoda koja zahtijeva puno komunikacije i zajedničkih vrijednosti.

“Jednom kada ste u braku, malo zanemarite stvari koje ste činili dok ste hodali”, rekla je, “No ne trebate trošiti puno novaca. Ako oboje volite boraviti vani, odvojite vrijeme za planinarenje ili šetnju. Možete raditi na vrtu, započeti neku novu aktivnost koju vam daje osjećaj zajedništva”.

Jedna od vidljivih pozitivnih posljedica je i niska razina rastava među parovima koji na prirodan način planiraju svoju obitelj.

“Činjenica da parovi koji koriste prirodno planiranje obitelji gotovo nikada se ne rastavljuju puno otkriva. Prirodno planiranje je puno više od apstinencije. Ono je metoda koja zahtijeva puno komunikacije i zajedničkih vrijednosti”, naglasila je Smith.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja