Ako je Bog dobar, zašto dopušta patnju? Kako to da patnja uopće i postoji? O tim je temama u emisiji Pod križem promišljao vlč. Tomislav Šagud.
“Bog nije stvorio smrt niti se raduje smrti živih”, podsjetio je vlč. Šagud aludirajući na Sv. pismo. “Stvorivši svijet, Bog se odrekao izravne kontrole nad svijetom”, poručio je uvodeći u promišljanje o patnji. Tako gledano, Božja volja nije ljudska patnja, ali je dopuštena.
Najveće zlo u povijesti bila je Isusova smrt na križu, prokomentirao je te objasnio kako se u Isusu radi o nevinosti žrtve i količini zla koju je s obzirom na to morao trpjeti. “No, upravo iz tog, najvećeg zla, događa se najveće djelo – uskrsnuće.” Isusova muka i smrt nisu bili dio izvornog Božjeg plana, ali kada su ljudi pali u grijeh, dopustio je da Krist bude mučen i ubijen zbog djela koje je veće od tog zla.
Govoreći o patnji, voditelj emisije govorio je i o Jobu i njegovom iskustvu patnje. Referirao se na završna poglavlja, odnosno na Božju pedagogiju u odnosu s ljudima. Sam Job shvaća da mnogo toga ne razumije i da sve to što se događa nije zlo i ne treba optuživati Boga. “Zapravo, u svakom zašto, prema Bogu je usmjerena naša optužba. Umjesto toga, bolje bi bilo postaviti pitanje ‘Što sada?”, nadodao je.
Bog nije stvorio smrt niti se raduje smrti živih.
U nastavku emisije, vlč. Šagud objasnio je razliku između kušnje i napasti. “Kušnja je prilika, a napast je zamka”. Bog je kušao Abrahama kako bi iz njega izvukao najbolje i baš zbog toga je po vjeri postao ocem mnogih naroda. “Tako smo i mi, često kušani, zaboravljajući kako je ovaj svijet poligon za svece prepun prepreka – samo kako bi smo ojačali”. Zbog ovih je razloga vlč. Tomislav objasnio kako je potrebno mijenjati perspektivu s kojom gledam svijet oko sebe.
Isusova muka i smrt nisu bili dio izvornog Božjeg plana, ali kada su ljudi pali u grijeh, dopustio je da Krist bude mučen i ubijen zbog djela koje je veće od tog zla.
“Patnju možemo i trebamo prikazati”, naglasio je. “Bog ne kontrolira svijet, ali je s njime povezan. To će reći da ako mi patimo i Bog pati, a ako smo radosni.” Tako gledano, i mi sami možemo osjetiti blizinu Boga patnika, a patnja postaje mjesto Božje objave i susreta s njime. “Pozivam vas da ne bježite od patnje, nego da se zagledate u ono sa čime se suočavate”, potaknuo je. “Ne tražite izgovore i ne bježite od nje.”
Emisiju u cijelosti možete poslušati ovdje.