U svojoj posljednjoj enciklici „Dilexit nos“ papa Franjo naglasio je ljepotu i snagu pobožnosti Srcu Isusovu te objasnio kako je pobožnost Kristovu Srcu učinkovit lijek protiv zabluda u životu vjere.
Razumijemo li ljudsko srce?
Otkriti dubinu srca
„Za izražavanje Kristove ljubavi često se koristi simbol srca. Neki se pitaju ima li to i danas valjano značenje“ (Dilexit nos, br. 2.) Samo „srce“ je danas često zanemareno u korist razuma, volje ili slobode.
Ovo obezvrjeđivanje čovjekove nutrine – srca – seže dalje u prošlost.
„Nalazimo ga već u grčkom i pretkršćanskom racionalizmu, u postkršćanskom idealizmu i u raznim oblicima materijalizma. Srcu se pridavalo malo prostora u antropologiji i pojam je stran velikoj filozofskoj misli.“ (br. 10.)
Otkriti važnost ljudske osobe
Govoriti o Presvetom Srcu Isusovom znači „ponovno otkriti važnost srca“, središnje dimenzije ljudske osobe.
Srce se ipak i dalje u općeprihvaćenom mišljenju smatra afektivnim središtem svakog čovjeka, stoga „najbolje izražava Kristovu božansku ljubav, zauvijek i neodvojivo sjedinjenu s njegovom posve ljudskom ljubavlju“. (br. 61.)
Otkriti ljepotu Kristove ljubavi
Presveto Srce nam omogućuje da izrazimo ovu utjelovljenu, ljudsku dimenziju ljubavi, i tjelesnu i duhovnu, koja je u Kristovoj osobi ujedinjena s božanskom ljubavlju, piše Aleteia.
Pobožnost Presvetom Srcu tijekom povijesti imala je velike i milosne plodove jer je pomogla vjernicima da „u euharistiji prepoznaju nesebičnu i blisku ljubav Srca ristova koja nas poziva na jedinstvo s Njim“. (br. 84.)

Srce/ Foto: Pexels
Pobožnost Srcu Isusovu je:
Papa Franjo objasnio je da vidi pobožnost Kristovu Srcu kao protuotrov sljedećim vrlo uobičajenim štetnim stavovima koji muče svijet i Crkvu.
1. Lijek protiv dualizma
Podsjećajući na priču o svetoj Margareti Mariji Alacoque, papa Franjo podsjetio je kako se pobožnost prema Presvetom Srcu Isusovu razvila kao odgovor na strogost jansenističkog pokreta koja je prezirala tjelesnu dimenziju čovjeka i na kraju zanemarila Božje beskonačno milosrđe. (br. 80.)
„Moram upozoriti da se i unutar Crkve ponovno pojavio pogubni jansenistički dualizam u novim oblicima“, istaknuo je papa Franjo.
Ovaj oblik gnosticizma stekao je ponovnu snagu u posljednjim desetljećima. (br. 87.)
2. Lijek protiv pretjeranog aktivizma
Papa Franjo upozorio je i na drugu vrstu dualizma:
„Želio bih dodati da nas Kristovo Srce, istodobno, oslobađa od drugoga dualizma:
dualizma zajednicâ i pastirâ koji se usredotočuju isključivo na aktivnosti, na strukturne reforme koje nemaju veze s Evanđeljem, na opsesivna organiziranja, svjetovne projekte, sekularizirana razmišljanja i razne prijedloge koje se predstavlja kao zahtjeve i koje se katkad želi svima nametnuti.“ (br. 88.)
Ove aktualne bolesti navode me da cijeloj Crkvi predložim novo produbljivanje Kristove ljubavi, koja je izražena u njegovu Presvetomu Srcu.
„Tu možemo naći cijelo Evanđelje, tu je sažeta istina u koju vjerujemo, tu je ono čemu se klanjamo i tražimo u vjeri, ono što nam je najpotrebnije.“ (br. 89.)
3. Lijek protiv materijalizma
U materijalističkom dobu poput našeg:
U svijetu u kojem se sve kupuje i prodaje, osjećaj vrijednosti ljudi sve više ovisi o onome što mogu postići snagom novca. „Tjera nas da zgrćemo, na potrošnju i rastresenost, zarobljeni ponižavajućim sustavom koji nam ne dopušta da vidimo dalje od svojih trenutačnih i sitnih potreba.“
Za Kristovu ljubav nema mjesta u ovom izopačenom mehanizmu, a ipak, jedino nas On može osloboditi te groznice u kojoj više nema mjesta za nesebičnu ljubav“. (br. 218.)
On može ovoj zemlji dati srce i oživjeti ljubav tamo gdje mi mislimo da je sposobnost za ljubav zauvijek umrla.
Pobožnost Presvetom Srcu stoga može ojačati Crkvu utiskujući u pamet i srce vjernika „žarku svijest o Isusovoj ljubavi“ u osobnom duhovnom iskustvu, koja zatim čini Kristovu ljubav vidljivom u svijetu u zajedničkom i misionarskom angažmanu. (br. 130.)

Maleni štit Srca Isusova / Foto: HKM
Srce Isusovo je sinteza Evanđelja
Kao što je ljudsko srce, središnji organ, prepoznatljivo kao „intimno, sjedinjujuće središte cijeloga čovjeka“ (br. 55.), tako je u Presvetom Srcu možemo pronaći sintezu cijelog Evanđelja.
Položimo iskreno povjerenje svoga srca u beskonačno Božje milosrđe.
Dok razmatramo otajstvo Kristovog Srca, utjelovljenu sintezu Evanđelja, možemo, slijedeći primjer svete Terezije od Djeteta Isusa, položiti iskreno povjerenje svoga srca ne u sebe, već u beskonačno milosrđe Boga koji nas bezuvjetno ljubi i koji nam je već sve dao u križu Isusa Krista. (br. 90.)