„Svi su ljudi nakon Adama padali u grijeh, nije se našao nijedan koji se mogao potpuno oduprijeti đavlu. Zato je Isus, ako je htio biti pravi čovjek, morao dopustiti da ga Sotona iskuša“, promišlja vlč. Tomislav Šagud na 1. korizmenu nedjelju.
Tri kušnje kroz koje prolazi Isus temeljne su kušnje naših života, kušnje koje nas udaljuju od Boga i našega poslanja. To su iste tri kušnje kroz koje su prošli prvi ljudi, kako je opisano u jednoj rečenici Knjige Postanka:
„Vidje žena da je stablo dobro za jelo, za oči zamamljivo, a za mudrost poželjno: ubere ploda njegova i pojede.” (Post 3,6).
Krenimo redom analizirati ove napasti:
Prva se kušnja – „stablo dobro za jelo” – tiče tjelesne požude.
Đavao od izgladnjelog Isusa traži da pretvori kamen u kruh i prekine post. Nije hrana loša kao takva; dapače, vrlo je dobra. Uostalom, nakon što je đavao otišao, anđeli su Isusu donijeli hranu i on je jeo (usp. Mt 4,11). No Isus je naumio četrdeset dana postiti, a đavao to želi prekinuti i natjerati ga da prekrši svoju odluku: želi mu oduzeti slobodu da izvrši ono što je naumio.
Tjelesna požuda nije samo požuda za hranom, nego se odnosi i na piće, seksualnost, želju za ugodom, lijenost i slično. Kada popustimo i pogledamo još jednu epizodu serije umjesto da odemo na počinak, ili kada izbjegavamo neki težak razgovor s bližnjima, zapravo se prepuštamo požudi tijela. Tako nastaju strašne ovisnosti koje mogu potpuno paralizirati naš duhovni život i oduzeti nam slobodu, čak do te mjere da postanemo nesposobni ustrajati i u najsitnijim odlukama.
Druga je kušnja sve ono što nam mami oči – zemaljsko bogatstvo.
Đavao želi zarobiti Isusa potičući ga na pokvarenu čežnju za dobrima materijalnoga kraljevstva, no Isus je došao navijestiti jedno drugo kraljevstvo: ono koje nije vidljivo sebičnim okom, nego čistim srcem. Teško će bogataš u kraljevstvo nebesko, jer bogatstvo zasljepljuje za prave vrijednosti.
Teško će bogataš u kraljevstvo nebesko, jer bogatstvo zasljepljuje za prave vrijednosti.
To me uvijek podsjeti na stereotipne scene iz filmova u kojima gusari pronađu špilju sa skrivenim blagom pa toliko razrogače oči da samo što im ne ispadnu. Tako i mi, kada vidimo skupocjen auto na ulici ili tražen komad odjeće, u trenu zaboravimo na sve drugo.
Posljednja se kušnja – „za mudrost poželjno” – tiče oholosti.
Prvi su ljudi htjeli biti poput Boga i zato su odbacili njegove zapovijedi. Sotona pokušava nagovoriti Isusa da učini isto: da odbaci Očev plan spasenja, da smisli neki bolji i pametniji, neki u kojem neće morati trpjeti i biti osramoćen, neki u kojem će on imati glavnu riječ.
Isus nas uči da se zlo pobjeđuje poslušnošću nebeskom Ocu i strpljivim podnošenjem nepravde. On bira križ, a ne krunu.
Svaki put kad se ljutimo, mi također podliježemo ovoj kušnji: nije po mome, nemam kontrolu, pa se sada pjenim kako bih je silom nametnuo. Na sličan način i đavao kuša Isusa: traži od njega da usred glavnoga grada napravi spektakl, da siđe s neba i pokaže se ljudima kao božanski, moćan vladar koji će ih osloboditi ako mu se pokore, a ne kao trpeća ljubav koja je došla dati svoj život, razdati sebe u služenju ljudima. Odbijajući to, Isus nas uči da se zlo pobjeđuje poslušnošću nebeskom Ocu i strpljivim podnošenjem nepravde. On bira križ, a ne krunu.
Cijelu propovijed vlč. Tomislava Šaguda pročitajte OVDJE.