Trajni đakonat bio je jedna od tema 62. sjednice biskupā Zagrebačke crkvene pokrajine.
Program formacije trajnih đakona trenutno polazi 19 aspiranata, što znači da bi do kraja 2026. godine Hrvatska mogla dobiti 19 novih trajnih đakona posvećenih službi kod oltara, pomaganju župnicima i karitativnoj djelatnosti u župnim zajednicama.
Povijesno gledano, đakonat je u prvim stoljećima kršćanstva imao veliku ulogu u Crkvi, a najveći procvat doživljava od 3. do 5. stoljeća.
Đakonat nestaje oko 1000. godine, a prezbiteri preuzimaju đakonsku službu u liturgiji. Uz to, karitativnu djelatnost koja je od novozavjetnih vremena bila posebno vezana za službu đakona, svojim nesebičnim evanđeoskim djelovanjem preuzimaju redovnici u samostanima.
Tridentski sabor u 16. stoljeću pokušava ponovno uvesti đakonat kao samostalni dio svetog reda, međutim isto se uspijeva postići tek na Drugom vatikanskom saboru (1962. – 1965. godine).
Služba trajnog đakona
Đakonat je prvi stupanj svetog reda, a osim onih koji se pripremaju za prezbiterat (svećeništvo) te onih koji se odlučuju ostati đakoni uz zavjet celibata, đakoni mogu postati i oženjeni muškarci koji su navršili 35 godina, piše portal Mreže riječi.
Oženjene đakone te one koji su odlučili ostati đakoni uz zavjet celibata nazivamo trajnim ili stalnim đakonima.
Oženjenim muževima supruge moraju dati svoj pristanak za đakonsko ređenje.
Prema podatcima iz posljednjeg objavljenog Crkvenog statističkog godišnjaka (Annuario Statistico della Chiesa) zaključenog s danom 31. prosinca 2023., u Katoličkoj Crkvi imamo 50 150 trajnih đakona.
Što zapravo rade trajni đakoni?
Trajni đakoni naviještaju Evanđelje, izriču homiliju i molitve vjernih, pripravljaju oltar, donose i raspoređuju euharistijske darove, krštavaju, asistiraju župniku, svjedoče u ime Crkve sklapanju braka, predslave sprovode, predmole razne župne pobožnosti i vode katehezu.
Karitativno djelovanje
Obraćajući se trajnim đakonima, u subotu 19. lipnja 2021., papa Franjo je rekao da „velikodušnost jednog đakona koji se troši ne tražeći prve redove nosi na sebi miomiris evanđelja te progovara o poniznosti Boga koji čini prvi korak ususret onome koji mu je okrenuo leđa“.
Đakonska služba posebno „živi“ u karitativnoj skrbi za siromašne, odbačene i napuštene. Đakon je, kako ističe papa Franjo, „pozvan ići na periferije društva“.
Papa Franjo podsjeća i kako je u srcu đakonske službe služenje: služenje Riječi, oltaru i siromašnima.
Spomenimo kako oženjena muška osoba koja želi postati trajni đakon treba od vlastite supruge dobiti dozvolu za ređenje. U tom kontekstu možemo govoriti kako su đakoni svjedoci bračne vjernosti, poslušnosti i ljubavi. Oni su oni koji povezuju svakodnevni život župe s problemima današnjeg čovjeka.
U poslušnosti Kristu
Đakoni skrbe za vlastitu obitelj, radeći svakodnevno kako bi svojoj djeci osigurali ovozemaljski kruh, a uz to brinu i za širenje evanđelja i život vlastite župne zajednice. Odnos đakona prema svećeniku i biskupu bi trebao biti odnos poslušnosti jer slušajući glas svećenika i biskupa, đakon sluša glas samoga Krista. Nenametljivo, u šutnji i molitvi, đakon je pozvan biti autentični i radosni Kristov svjedok u svojoj sredini.
Ipak, trajni đakoni nisu rezultat samo pastoralne potrebe, ljudi koji žele postati trajni đakoni nisu tek „pomoćnici župniku i biskupu“, riječ je o ljudima koje u službu poziva Isus Krist.
U tom kontekstu potrebna nam je molitva za trajne đakone, i potrebni su nam trajni đakoni jer samo đakonska Crkva, Crkva koja služi – ima budućnost.