"Mnogo se u naše vrijeme govori o obitelji. Ali problem je što se govori o funkcioniranju obitelji, a ne o suživljenosti. O pravu na izbor, umjesto odgovornosti. O učinkovitosti i korisnosti, umjesto o služenju", istaknuo je vlč. Ivica Cujzek u emisiji Pod križem.
Vrlo su česti i uobičajeni izrazi poput: ljubav je slijepa; uživaj u trenutku; zauvijek je preteška riječ, ne znamo što sutra donosi; nikad ne reci nikad, veza na probu, brak na probu; brak je zastario, to je samo papir… “To su sve đavolske prevare, smicalice i, naizgled, zabavni trikovi. Jasno treba reći da je svaka prevara đavolsko djelo u kojem sudjeluju mnogi, a često toga nisu ni svjesni”, poručio je vlč. Cujzek.
Istaknuo je kako je svaka nevjera, stavljanje karijere ispred obitelji, svako sebično okretanje samo zabavi i užitku nauštrb bližnjega, izdaja obitelji.
“Tim modernim lažima pogledajmo hrabro u oči i kažimo čvrsto i odlučno – NE. Odrecimo se takve privremene i površne kulture koja muževe i žene označava nesposobnima za vjernost, za ljubav, za odgovornost i svetost. Jer to jednostavno nije istina. Čovjek je stvoren na Božju sliku, a Bog nije nevjeran. On je rekao da će Njega gledati čisti srcem, dakle ljubav nije slijepa. On nas osposobi za dioništvo u baštini svetih, znači da nismo nesposobni”, naglasio je dodavši kako će nam odricanje od tih zabluda omogućit nam prihvaćanje istine.
Odrecimo se takve privremene i površne kulture koja muževe i žene označava nesposobnima za vjernost, za ljubav, za odgovornost i svetost.
Prema ispitivanju jedne američke znanstvenice, kod samo civilno vjenčanih, razvelo se 50% brakova.
Kod crkveno vjenčanih postotak razvedenih iznosi 30%. Kod onih gdje muž i žena redovito slave svetu misu 2%, a kod onih gdje, uz redovito nedjeljno bogoslužje, muž i žena svakodnevno zajedno mole, od 1400 brakova razveo se samo jedan brak. Pitanje je zašto čovjek te činjenice ignorira, a vlč. Cujzek kaže da je to zato što polazi od krivih postavki da je za ljubav potrebno dvoje: ja i ti. “Stvarno je za ljubav potrebno troje: Bog, ti i ja”, istaknuo je.
Molitva je činjenje
U našim domovima narušen prvi stup obitelji, a to je molitva.
Svatko od nas u srcu gaji čežnju za mirom, dobrotom, srećom, ljubavlju, a molitva znači u taj sveti prostor svojih želja smjestiti i Boga.
Moramo shvatiti da molitva nije nabrajanje želja ili problema, nego činjenje. Isusova Majka, učiteljica molitve, u Kani je rekla: „Što god vam rekne, učinite.“ “Zato je opravdano jedna majka upozorila da ne trebamo mi učiti djecu moliti, nego djeca trebaju nas gledati što i kako činimo”, poručuje Cujzek.
Moramo shvatiti da molitva nije nabrajanje želja ili problema, nego činjenje.
Molitva je borba i ustrajnost, bez obzira na sve nevolje i poteškoće. Ne možemo biti vjernici ako naša vjera prestaje s prvim poteškoćama. “Iskustvo življene molitve jača nas u strpljivosti i upornosti, u vjernosti i onda kada nije sve po našem, kada treba čekati”, istaknuo je.
Obitelj – škola praštanja i ljubavi
Papa Franjo govori o presudnoj važnosti obitelji kao škole opraštanja: „Nužno je da u društvu postoje mjesta kao što je obitelj gdje se uči uzajamnom opraštanju.“ Ali i uzajamnoj iskrenosti. A za to je potrebno stvarati okružje sigurnosti i povjerenja, prihvaćanja i razumijevanja. To je iskustvo svete ispovijedi koju je vlč. Cujzek istaknuo kao drugi stup obitelji. Rekao bih da je to drugi stup obitelji.
Ljubav je dati samog sebe u korist drugoga.
Svijet gleda na korisnost stvari i odnosa. Ljubav svrstava u kategorije imati, posjedovati, prisvajati radi ugodnosti. “To nije ljubav, nego egoizam. To je grijeh”, rekao je Cujzek. Objasnio je da ljubav nije požuda; nije želja za posjedovanjem, za prisvajanjem; nego želja da se predamo drugome. “Ljubav je dati samog sebe u korist drugoga. Netko je to lijepo opisao: ‘Ljubav, kako je svijet shvaća, može se prikazati krugom, koji je vječito ograničen egoizmom. Ljubav kako je shvaća naš Gospodin jest predstavljena križem, s raširenim rukama do neizmjerenosti, da bi obuhvatio čitav svijet.'”
Euharistija kao učiteljica požrtvovnosti
Treći stup obitelji, kaže Cujzek, jest euharistija. “Sveta misa uči nas o sebedarju, požrtvovnosti i krajnosti. Euharistija je krajnost; ljubav do ludila u kojoj Bog pristaje umrijeti iz ljubavi za čovjeka. Ljubav je krajnost ili je nema.”
Osnovati obitelj nije teško, no svaka obitelj treba graditi dom. Za to nisu dovoljna tri stupa. Potreban je još jedan potporanj koji će povezivati spomenuta tri, a to je zajedništvo.
Iz iskustva svete mise opažamo da je njezino središte oltar. Srce je euharistije stol oko kojega se okuplja zajednica, jednako kao što je srce doma obiteljski stol. Cujzek kaže kako se u novije doba prilikom gradnje kuća i stanova zbog ekonomičnosti prostora blagovaonici pridaje najmanje mjesta. Obitelj se rascjepka. Nitko nikoga ne čeka, već svatko jede sam.
Srce je euharistije stol oko kojega se okuplja zajednica, jednako kao što je srce doma obiteljski stol.
Uputio je na značenje riječi ob-jed koja znači ob-jediniti, znači zajedno blagovati. “Shvaćajući da to blago nije samo ono što je na stolu, nego – neizmjerno više – oni koji su oko stola. A oko stola ne sjede savršeni anđeli, nego ljudi, koji su vrijedni da ih se čeka. Naposljetku, zar bi Isus lomio kruh da ga nema s kim podijeliti? Zato i mi kada lomimo kruhove svojih života, svoje radosti i žalosti, svoje probleme i rješenja, svoje planove, činimo to zajedno za obiteljskim stolom kojemu treba vratiti pravo mjesto – sredinu života”, poručio je.
Tu se obistinjuje i živi stvarnost obitelji koja ima potporanj u iskustvu molitve koja uključuje Boga, ispovijedi koja garantira iskrenost i opraštanje te lomljenja kruha koji daje snagu.
Cijelu emisiju možete poslušati u arhivi HKR-a: