Američka glazbenica Sabrina Carpenter snimila je videospot za pjesmu „Feather“ u crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu. Na to su uslijedile reakcije mjesnog ordinarija i brojnih ljudi na društvenim mrežama o povredi liturgijskog prostora.
PROVJERAVAMO: Je li snimanjem videospota američke pjevačice Sabrine Carpenter povrijeđen liturgijski prostor?
Glazbenica je videospot objavila 31. listopada 2023., a nekoliko dana kasnije stigle su reakcije iz Brooklynske biskupije. Naime, jedna od lokacija na kojima je sniman jest crkva Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu. U tim se scenama prikazuje pjevačicu kako provokativno pleše pred oltarom u kratkoj haljini. Razni su predmeti postavljeni na i oko samog oltara, a pastelni lijesovi muškaraca, koji su u radnji videospota umrli za pjevačicu, također su postavljeni u crkvi. Članak o snimanju spota te reakciji biskupije objavio je portal 24 sata 27. studenoga 2023. pod naslovom: „Pjevačica snimila provokativni spot u crkvi: Katolici bijesni, a svećeniku oduzete dužnosti…“. Videospot Sabrine Carpenter je u trenutku završetka ovog članka imao oko 33 milijuna pregleda, a komentari ispod videospota i objave na Instagramu te „statusi“ na platformi X su raznovrsni – od zgražanja do svesrdnog odobravanja.
U priopćenju za Catholic News Agency, mjesni biskup Robert Brennan rekao je kako je „zgrožen onim što je snimljeno u crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu“. Nadalje, navodi se da se „Župa nije držala biskupijskih propisa glede snimanja na crkvenom posjedu, što uključuje i pregled scena i scenarija“.
Župnik Jamie J. Gigantiello je zbog toga razriješen službe te je za privremenog župnog upravitelja imenovan pomoćni biskup Witold Mroziewski. Vlč. Gigantello na svom se osobnom Facebook profilu ispričao biskupu, biskupiji, župljanima i ostalim vjernicima te preuzeo odgovornost „za pogrešnu odluku“, govoreći da nije znao da će se takva scena snimati niti da će se postavljati lijesovi u crkvi. Naveo je da je pristao na snimanje videospota u crkvi radi „daljnjeg osnaživanja veze između mladih kreativnih umjetnika koji čine velik dio naše zajednice i župe“ te nakon generalnog pretraživanja umjetnice koje nije „pokazalo nešto upitno“. Tvrdi da nije bio prisutan za vrijeme snimanja te da je maknuo Presveto iz crkve.
Carpenter je, nakon prozivki o vrijeđanju vjerskih osjećaja, poručila u intervjuu za Variety: „Dobili smo unaprijed odobrenje. I Isus je bio stolar“ (eng. carpenter).
Biskup Brennan je 4. studenog u spomenutoj crkvi slavio misu kao zadovoljštinu nakon oskvrnuća liturgijskog prostora. Prinosom mise obnovljena je „svetost ove crkve“ te je „nadoknađena uvreda“, izvještava se u priopćenju biskupije.
Čin zadovoljštine izazvao je polemike u medijima. Tako Rolling Stone u članku pod nazivom „Nakon debakla s Katoličkom Crkvom, Sabrina Carpenter dobiva novog obožavatelja: Isusa Krista“, piše da je zadovoljština učinjena da bi se crkva „pročistila“, dodajući: „zar su vjerski čelnici zabrinuti zbog ‚seksualno provokativnih‘ videa u godini Gospodnjoj 2023.? Pop-glazba se vratila. I siguran sam da je Madonna ponosna. Alexa, pusti ‚Like a Prayer‘“. Aluzija je to na videospot pjevačice Madonne koja također prikazuje eksplicitno ponašanje u crkvenom prostoru, međutim taj videospot je snimljen u studiju.
Novinar EWTN-a Mark Irons je priču o videospotu Sabrine Carpenter objavio na svojem korisničkom računu na platformi X te su neki ljudi komentirali da im nije jasno zašto bi trebalo učiniti zadovoljštinu zbog čina mlade pjevačice. „Kao praktični katolik, smatram da Sabrina nije ništa pogrešno učinila. Doslovno hoda po crkvi, a dodala je to spotu jer je lijepa kao i prikazana crkva u spotu. Ako išta, nadopunjuje ljepotu crkve i ne znam zašto su ljudi tako uzrujani“, napisala je jedna osoba. Druga je pak mišljenja da je „oltar potrebno izvaditi iz crkve, pomazati i spaliti te napraviti novi oltar, blagosloviti ga i postaviti“. Ljudi su također komentirali da je vjerojatno potrebno učiniti pokornički čin jer je oltar korišten u druge svrhe, ali da se svetohranište nije dotaknulo. Drugi su ljudi pak izrazili svoje negodovanje „uznemirujućim“ videospotom te tražili da se videospot povuče. „Vrlo sam razočaran nepoštovanjem Katoličke Crkve i njegovo korištenje za spot koji nije u redu. Neću više biti obožavatelj i davati svoju podršku“, napisao je jedan korisnik uz objavu pjevačice na Instagramu.
Zakonik kanonskog prava definira „sveta mjesta“ kao „ona koja se posvetom ili blagoslovom što ih propisuju bogoslužne knjige određuju za bogoštovlje ili pokop vjernika“ (Kan. 1205). Nadalje, kan. 1210 određuje: „u svetom mjestu neka se dopusti samo ono što služi vršenju ili promicanju bogoštovlja, pobožnosti i vjere, a zabranjuje se sve što nije u skladu sa svetošću mjesta. Ordinarij može za pojedinačni slučaj dopustiti i druge upotrebe koje ipak nisu protivne svetosti mjesta.“
Nadalje, „sveta se mjesta oskvrnjuju kad se u njima na sablazan vjernika počine teško uvredljiva djela koja su prema sudu mjesnog ordinarija tako teška i protivna svetosti mjesta da nije dopušteno u njima obavljati bogoslužje dok se uvreda ne nadoknadi pokorničkim obredom prema odredbi bogoslužnih knjiga“ (Kan. 1211).
Liturgičar dr. sc. fra Zlatko Vlahek, OFM Conv. je odgovarajući na nedoumice treba li u ovom slučaju izvršiti pokornički čin zadovoljštine, pojasnio: „Sam biskup, ordinarij procjenjuje je li neki liturgijski prostor oskvrnjen te je li potrebna pokornička nadoknada ili je u pitanju neka uporaba koja nije protivna svetosti mjesta.“
U slučaju videospota Sabrine Carpenter, sam mjesni ordinarij je izrazio sablazan, kao i ostali vjernici su je isto izrazili i na društvenim mrežama na kojima je objavljen videospot.
Nadalje u čl. 1212 Zakonika kanonskog prava piše da „sveta mjesta izgube posvetu ili blagoslov ako se velikim dijelom sruše ili se trajno svedu na svjetovnu uporabu odlukom mjerodavnog ordinarija ili stvarno“.
Pretkoncilski liturgijski manual Liturgika (1937.) Dragutina Kniewalda precizira: „oskvrnjuje se crkva samo slijedećim činima, ako su sigurni, notorni i izvršeni u samoj crkvi: zločinom ubojstva čovjeka, nepravednim i teškim krvoprolićem, bezbožnom ili prljavom upotrebom kojoj je bila namijenjena te sahranom nevjernika ili onoga koji je izopćen, nakon deklaratorne ili kondemnatorne presude“.
O. Vlahek obrazložio je razliku između skrnavljenja i vrijeđanja vjerskih osjećaja: „Osnovna razlika je u tome da oskvrnjivanje označuje onu gradualnost iz koje nužno slijedi obavljanje pokorničke nadoknade, kako bi se ponovno moglo vršiti bogoslužje, dok vrijeđanje vjerskih osjećaja ne obuhvaća tu krajnost samog termina oskrvnjivanja.“
„Prostor ili zgrada crkve nije od pojedinca, već cijele zajednice župe. Kod same posvete crkve u uvodnim napomenama obreda stoji kako se poziva da zajednica što više moli za posvećenje i sudjeluje u slavlju, jer je posveta crkve (zidova), posveta Crkve (zajednice). Jednako tako se promatra i oskvrnuće crkve: ono nije samo oskvrnuće za pojedinca, već i za cijelu zajednicu vjernika koja taj prostor doživljava kao mjesto sastanka s Gospodinom“, dodao je.
ZAKLJUČAK: Snimanjem videospota američke pjevačice Sabrine Carpenter povrijeđen je liturgijski prostor kako i piše u navedenom članku koji se stoga karakterizira kao istinit. Zbog senzacionalističkog naslova dodatno je ocijenjen kao mamilica.
***
Rubriku „Glas istine“ u okviru projekta „KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama“ Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom „Glas istine – Vox Veritatis“ želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.