Kakav je stav biskupa o klečanju muškaraca prve subote na Trgu bana Josipa Jelačića? Smiju li bivši katolici koji su u Evangeličkoj Crkvi ići na ispovijed i pričest u Katoličkoj Crkvi? Na ova i druga pitanja u petak, 27. siječnja u emisiji HKR-a "Halo, velečasni?" odgovarao je vlč. Damir Ocvirk, župnik Župe sv. Josipa na zagrebačkoj Trešnjevci.
Kakav je stav biskupa o klečanju muškaraca prve subote na Trgu bana Josipa Jelačića?
Prije svega valja reći da se Hrvatska biskupska konferencija, dakle, biskupski zbor, nije o toj temi očitovala, stoga ćemo ovdje iznijeti stav svećenika. Sami organizatori ovoga skupa, molitve na Trgu, dali su neko svoje izvješće zbog čega mole na Trgu i što zapravo time žele poručiti. Kažu da se prva takva javna krunica održala u listopadu 2022., i to ispred zagrebačke katedrale. Budući da se ispred katedrale više ne može moliti zbog zatvorenog prostora, jer se katedrala obnavlja nakon potresa, odlučili su preseliti se na Trg bana Jelačića. Trg kao javna površina svih građana mjesto je na kojem se održavaju ne samo različite priredbe, već i različiti skupovi, prosvjedi. To je javni prostor i kao takvog su ga odabrali da na njemu mole. Neki kažu da su molitelji licemjerni jer Isus je rekao: „Ti naprotiv, kad moliš, uđi u svoju sobu, zatvori vrata i pomoli se svomu Ocu, koji je u skrovitosti. I Otac tvoj, koji vidi u skrovitosti, uzvratit će ti” (Mt, 6, 6). Ali isto tako u poslanici Timoteju apostol Pavao kaže: „Hoću dakle da muškarci mole na svakome mjestu, podižući čiste ruke bez srdžbe i raspre” (Tim, 2, 8).
Muškarci koji mole na Trgu imaju sasvim ispravne i dobre nakane. Prije svega, žele preuzeti duhovni autoritet u svojim obiteljima i u svome društvu. Taj autoritet nikako ne znači da se umanjuje važnost ili dostojanstvo žene. Čak štoviše, uzdižući se kao duhovni autoritet muškarac u sebi prepoznaje ono što on jest, da je on duhovni skrbnik i zaštitnik svoje žene i da poštuje svoju ženu u onome što žena jest u svojoj ženstvenosti, cjelovitosti. Tek ispravan odnos prema dragome Bogu i čisto srce može nas usmjeriti prema čistom odnosu muškarca prema ženi i žene prema muškarcu, muškarca ili žene prema svojim obvezama koje treba činiti.
Vjerujem kako iz nijedne molitve, ako je ona iskrena i prava, ne može izići nikakvo zlo. Mnogi duhovni pisci, kada govore o molitvi krunice, reći će da je molitva krunice najmoćnije oruđe ili oružje kojim se čovjek služi u svojoj molitvi za postizanje milosti, da je molitva krunice molitva koja najviše smeta đavlu. Neki je svetac rekao da kad molimo krunicu to je kao da bičujemo đavla, da ga tako boli. Stoga je jasno i da su različite reakcije na ovo okupljanje vjernika muškaraca koji se mole na Trgu.
Sve više i više možemo vidjeti kako se u svijetu pojavljuju pokreti baš među muškarcima u Crkvi jer se želi ponovno u pravoj slici pokazati tko je muškarac prema Božjem planu, kako je zamišljen, da je on i čuvar stvorenoga svijeta. Kad govorimo o svim tim dimenzijama, da je muškarac čuvar, da je duhovni autoritet, nikako se ne želi umanjiti niti dostojanstvo žene, niti dostojanstvo bilo koga drugog tko ne pripada Katoličkoj Crkvi ili kršćanstvu, već se želi izreći Božji plan s čovjekom, da je čovjek suradnik Božji u oblikovanju i posvećenju ovoga svijeta.
Stoga, vjerujem da i muškarci koji mole na Trgu žele biti Božji suradnici u posvećenju ovog svijeta, da ovaj svijet bude bolji. Mole i za duhovna zvanja i za mir u svijetu i za sve one nakane koji su nama potrebne, ne samo u hrvatskom društvu, nego i u čitavom svijetu.
Smiju li bivši katolici koji su u Evangeličkoj Crkvi ići na ispovijed i pričest u Katoličkoj Crkvi?
Ako je netko bivši katolik i ako se formalnim činom ispisao iz Katoličke Crkve, onda ne može ići na ispovijed i na pričest u Katoličkoj Crkvi jer tim formalnim činom istupanja iz zajedništva s Katoličkom Crkvom gubi i prava i obveze kao katolički vjernik. On bi to mogao ponovno činiti ako ponovno učini jedan formalni čin pristupa u puno zajedništvo s Katoličkom Crkvom. Dakle, ne mora ponavljati sakramente koje već primio, već formalnim činom uputiti zamolbu mjesnome biskupu da ga ponovno primi u zajedništvo Crkve. Nakon što ispovjedi vjeru koju ispovijedaju svi katolici, nakon što se ispovjedi, može ponovno primati pričest i sakramente u Katoličkoj Crkvi. Dakle, ako je netko formalnim, službenim činom istupio iz Katoličke Crkve, ne može više primati sakramente. Sakramente primaju oni koji su kršteni i koji su u punom zajedništvu s Katoličkom Crkvom.