Njemački filozof Robert Spaemann jednom je vodio neobičan razgovor. Došao mu je čovjek koji je svoga brata odveo u Švicarsku gdje mu je pružena mogućnost za eutanaziju. To je, kaže, učinio iz solidarnosti prema bratu. Pri koncu razgovora upitao je filozofa što bi rekao da mu brat kaže: Ako me voliš, pomozi mi da umrem?
Ljudski život treba težiti za srećom i biti ispunjen. Život se mjeri, uvjerenje je velike većine, kvalitetom života.
Što je kvaliteta veća, to je život poželjniji. Kvaliteta ljudskoga života – u tom je Spaemann vidio moguću opasnost. Naziva je čak „terorističkom opasnošću“.
Kada se ljudski život jednom počne mjeriti kvalitetom, on vrlo brzo postaje izložen mogućem odbacivanju ili uništenju ukoliko ne odgovara očekivanoj ili zahtijevanoj kvaliteti.

Robert Spaemann / Foto: Pexels
U takvom razmišljanju o kvaliteti života, najveća ugroženost životu dolazi od patnje jer patnja smanjuje kvalitetu života. Što je više patnje, to život izgleda manje vrijedan. Ne može li se pomoći onom koji pati, ne može li se ukloniti patnja, u ovom pogrešnom načinu razmišljanja: ostaje još uvijek mogućnost ukloniti patnika.
S patnikom nestaje i patnja. Da bi se to moglo, svijet poseže za sentimentalnošću. Patnja, njezini oblici, dubina i trajanje izazivaju sućut. Patnja postaje sve težom.
Kada se jednom prijeđe prag sentimentalnosti i posegne za eutanazijom, kada se život podijeli na kvalitetni i nekvalitetni, na vrijedni i nevrijedni, ne mijenja se samo pogled na one koji pate, nego i sami patnici vide sebe drukčije.
Kada je bolesnicima eutanazija prikazana kao „poželjan izbor“, počinju doživljavati sebe i svoju patnju kao teret drugima.

Ilustracija – Hospicij Marije Krucifikse Kozulić u Rijeci (Foto: Goran Kovacic/PIXSELL)
Naoko samorazumljivi govor o kvaliteti i vrijednosti života u sebi krije razornu moć. Prijeti svakome životu koji ne odgovara zadanim mjerama.