U obraćanju na redovnoj općoj audijenciji u srijedu, 30. listopada, Papa je istaknuo kako je sakrament Duha Svetoga za svakog vjernika ono što je za cijelu Crkvu bila Pedesetnica. Donosimo dio Papine kateheze o samom sakramentu.
On nas i pomaza, on nas i zapečati’. Potvrda – sakrament Duha Svetoga
Posvetno djelovanje Duha Svetoga dolazi do nas prije svega dvama kanalima: po Božjoj riječi i po sakramentima. A među svim sakramentima ima jedan koji je, u pravom smislu riječi, sakrament Duha Svetoga i upravo na njemu bih se htio danas zadržati. Riječ je o potvrdi ili krizmi.
U Novom zavjetu, osim krštenja vodom, spominje se još jedan obred – polaganje ruku, koji ima svrhu na vidljiv način i po milosnom Božjem daru prenositi Duha Svetoga, s plodovima sličnim onima koje je to imalo na apostole prilikom silaska Duha Svetoga na Pedesetnicu.
U Djelima apostolskim izvješćuje se o značajnoj zgodi u tom smislu. Saznavši da su neki u Samariji primili Božju riječ, poslaše iz Jeruzalema onamo Petra i Ivana. „Siđoše – kaže se u tekstu –i pomoliše se za njih da bi primili Duha Svetoga. Jer još ni na koga od njih ne bijaše sišao; bijahu samo kršteni u ime Gospodina Isusa. Tada polagahu ruke na njih i oni primahu Duha Svetog“ (8, 14-17).
Potvrda je za svakog vjernika ono što je za cijelu Crkvu bila Pedesetnica.
Vremenom je taj obred pomazanja postao zaseban sakrament, poprimajući različite oblike i sadržaje u raznim razdobljima i različitim obredima Crkve. Ono što je sakrament potvrde u shvaćanju Crkve mislim da je jednostavno i jasno opisano u Katekizmu za odrasle Talijanske biskupske konferencije.
U njemu se ovako kaže: „Potvrda je za svakog vjernika ono što je za cijelu Crkvu bila Pedesetnica. […] Ona jača krsno pritjelovljenje Kristu i Crkvi te posvećivanje proročkom, kraljevskom i svećeničkom poslanju. Prenosi obilje darova Duha […]. Ako je, dakle, krst sakrament rođenja, potvrda je sakrament rasta. Upravo zato je to ujedno sakrament svjedočenja, zato što je ovo potonje tijesno povezano sa zrelošću kršćanskoga života“.
Problem je kako postići to da se sakrament potvrde, u praksi, ne svede na „posljednje pomazanje“, odnosno na sakrament „odlaska“ iz Crkve. Govori se kako je to „sakrament oproštaja“, zato što jednom kad ga prime mladi iz nje odlaze, a potom se vraćaju kad sklapaju ženidbu.
Ako je, dakle, krst sakrament rođenja, potvrda je sakrament rasta.
Naprotiv, moramo postići to da to bude sakrament početka aktivnog sudjelovanja u životu Crkve. To je cilj koji nam se može činiti nemogućim s obzirom na trenutnu situaciju koja vlada pomalo u cijeloj Crkvi, ali ne smijemo mu zato prestati težiti.
Cijelu katehezu možete pročitati na IKA-i.