Budi dio naše mreže

Poljski Ustavni sud donio je odluku kojom se ukida odredba o iznimci pobačaja u slučaju oštećenja ili bolesti fetusa, koji će sada još biti dopušten samo kada je u pitanju zločin ili ugrožen život majke.

/ Dario Zürchauer, Diana Tikvić

Ustavni sud Poljske ukinuo je odredbu jednog od tri slučaja u kojima je pobačaj u toj zemlji bio dopušten. Riječ je trećem slučaju kada je pobačaj bilo moguće izvršiti u slučaju težeg oštećenja ploda. U zahtjevu za ustavnost te odredbe tvrdilo se da je u potpunom neskladu sa poljskim ustavom čl. 38. koji jamči zaštitu prava na život građanima Poljske. Odluka Ustavnog suda Poljske iznimno je važna u raspravi o pobačaju u toj zemlji, ali vjerojatno bi mogla utjecati i na zemlje u okruženju. Poljski biskupi pozdravili su odluku Ustavnog suda koja stupa na snagu danom objave. Tim povodom razgovarali smo s novinarom Goranom Andrijanićem, poznavateljem prilika u Poljskoj, a koji posljednjih nekoliko mjeseci živi u Poljskoj te piše za poljski tjednik Sieci.

Kako je došlo do ove odluke odnosno presude Ustavnog suda?

Zakonska regulacija abortusa u Poljskoj je situacija koju karakterizira napetost već godinama. Zapravo, već od samoga početka kada je 1993. donesen zakon koji oni nazivaju kompromisnim zakonom, a kada je zapravo jednim određenim dogovorom između tadašnjih vladajućih stranaka odnosno vladajuće stranke i opozicije usvojen zakon koji je zabranjivao abortus osim u tri slučaja, a to su u slučaju ugroženosti života majke, silovanja i teškoga oštećenja ploda. Ta rasprava traje još od 1993. godine. Kulminirala je ovom odlukom Ustavnoga suda, a ono što je bilo najviše osporavano je treći izuzetak od zabrane pobačaja. Tvrdilo se da je ta odredba u potpunom neskladu sa poljskim ustavom čl. 38. koji jamči zaštitu prava na život građanima Poljske. Ono što se događalo u tim desetljećima je politička konstelacija koja je išla na ovu ili onu stranu. Od 2015. kada je na vlasti Pravo i Pravda, uvjetno opisana konzervativna stranka katoličke orijentacije, počelo se pričati o ograničavanjima pobačaja. Prvo se 2016. dogodio prijedlog zakona koji je zabranjivao pobačaj u svim slučajevima osim u slučajevima ugroženostima života majke. Taj prijedlog nažalost nije prošao. Zatim se krenulo sa zabranom pobačaja upravo u tom trećem slučaju, možemo ga nazvati zabranom eugeničkog pobačaja. Ovo što se sada dogodilo je bio odgovor na zahtjev za procjenom ustavnosti koji su 2017. godine i kasnije ponovili i podnijeli nekoliko parlamentarnih zastupnika, većinom iz stranke Pravo i Pravda, ali i iz drugih stranaka te nekoliko iz koalicije.  Sada je konačno Ustavni sud odgovorio na taj zahtjev za procjenom ustavnosti i procijenio da ta odredba nije ustavna i u skladu s poljskim ustavom i zabranio eugenički pobačaj koji će biti službeno zabranjen na dan službene objave odluke Suda.

Dakle,  konkretno govoreći, pobačaj je u Poljskoj dopušten samo u slučaju zločina ili kada je ugrožen život majke?

Tako je, čak i zdravlje majke. U slučaju da bi zdravlje majke bilo ozbiljno ugroženo, tada će pobačaj biti dopušten. Valja se pitati zašto se ovdje govori o eugeničkom pobačaju? Ta odredba je bila zamišljena kao posezanjem za najgorim rješenjem abortusa kada je riječ o teškom oštećenju ploda, kada se zna da će dijete biti mrtvorođeno i u sličnim teškim situacijama. Ono što se u međuvremenu dogodilo jest da se, kako to obično biva u praksi provođenja zakona, cijela stvar potpuno liberalizirala te su u te zakonske okvire ušla i djeca sa Down sindromom i drugim bolestima. Postoji podatak da se oko 1000 pobačaja izvrši Poljskoj i uvjerljiva većina je napravljena prema toj odredbi teškog oštećenja ploda, a čak 60% tih pobačaja, prema službenoj evidenciji su djeca s Down sindromom.

Ta odredba je tijekom vremena postajala sve permisivnijom i kao takva je bila shvaćena i prakticirana. Posljedica tome jest drastičan porast pobačaja. Neki govore da je od 2002.-2019. godine broj pobačaja porastao za deset puta više. Ovo je bila reakcija na to. Dakle, može se zaključiti da se zakon zloupotrebljavao. Predsjednik poljske biskupske konferencije nadbiskup Gedecki je izjavio da je svakom tko ima savjest jasno koliko je barbarski nekome nekome zanijekati pravo na život zato što je bolestan i djeca i njihove obitelji morale bi iskusiti naklonost i  istinsku skrb države, društva i Crkve.

Ova odluka nije prošla bez otpora i prosvjeda liberalnog dijela društva koji se smatraju zakinuti ovom odlukom?

Žalosno je da razmišljamo na način da zabrana o ubijanju nerođenih treba izazivati oštru reakciju s druge strane. Nažalost je tako. U četvrtak navečer su bili prosvjedi pred zgradom Ustavnoga suda. Feministkinje su se okupile i bacale kamenje na policajce, a dvije sutkinje bile su maltretirane čak i ispred svojih domova. Nema sumnje da će sada krenuti jedna vrlo organizirana i koordinirana akcija. Vidim da su se već oglasile sve moguće organizacije za ljudska prava, poput Amnesty Internationala,  Europski parlament odnosno lijeve stranke u Europskom  parlamentu su najavile za studeni rezoluciju gdje će oštro osuditi to što se dogodilo. Rezolucija nema nikakvu pravnu težinu, ali može imati psihološku, donekle i političku. Neki iz zeleno-lijeve koalicije tvrde da će i pučani podržati tu rezoluciju i baš me zanima što će se dogoditi. Nema tu nikakvih iznenađenja, znalo se da će biti reakcija. Važno je da je zabranjen eugenički pobačaj. Važno je ono što se događa u realnosti, a u realnosti se događa da tih 1000 djece, među njima većina djece sa Downom više neće biti ubijani u Poljskoj.

Presuda Ustavnoga suda je neopoziva, odnosno njome se ukida postojeći zakon o pobačaju odnosno ukida se odredba o iznimci od zabrane pobačaja u slučaju teškog oštećenja ploda. Mijenja se zakon i ono što je sada potpuno jasno da čak i oni koji budu željeli to promijeniti morat će to učiniti određenim intervencijama u Ustavu ili novim sazivom Ustavnoga suda, a novi saziv Ustavnog suda se neće dogoditi najmanje 10 godina.

Kako očekujete da bi ova odluka mogla utjecati i na zemlje u okruženju pa i na Hrvatsku?

Iskreno se nadam da će ovo biti prigoda da se trend koji ide sve većoj liberalizaciji zakona koji definiraju pobačaj zaustavi. Mislim da je ovdje Poljska odigrala vrlo važnu ulogu. Ovo bi moglo rezultirati ozbiljnijim i pozitivnim društvenim posljedicama gdje se taj kotač povijesti koji ide prema ubijanju nerođenih počinje okretati u drugome smjeru. Ono što je vrlo važno jest da zaštita bolesnih nerođenih jest u potpunom skladu sa trendovima koji se događaju u filozofiji ljudskih prava u ovome trenutku. Nadam se da će to potaknuti ljude da se još odlučnije bore za ono što se bore i do sada. Počinje se u cijelu priču o ljudskim pravima javljati svijest o potrebi zaštite najboležljivijih i najslabijih među nama. U tom smislu je ova odluka u potpunom skladu sa vremenom u kojem živimo. Molim se da bi ovo mogao biti poticaj za sve ljude koji se bave borbom za život nerođenih u cijeloj Europi i nadam se da će u ovome što se sada što se u Poljskoj dogodilo da će prepoznati poticaj i nadahnuće nama Hrvatima jer je ta zemlja posebno bliska posebno zbog sv. Ivan Pavla II.

 

 

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja