Mučan slučaj trudnice koja je u šestom mjesecu trudnoće saznala da nosi dijete koje ima tumor na mozgu te zbog toga želi prekinuti trudnoću pokrenuo je pravu hajku na liječnike koji koriste institut priziva savjesti. Optužuje ih se da odbijaju vršenje legalne medicinske usluge te da uskraćuju ženama zdravstvenu zaštitu i pravo na izbor. Stoga smo u Argumentima razgovarali o prizivu savjesti u medicini, njegovoj pravnoj regulativi te potrebi donošenja novog zakona o pobačaju i vezanim temama.
Dr. sc. Trpimir Goluža iz zagrebačke Klinike za ženske bolesti i porode istaknuo je kako je priziv savjesti kod liječnika promišljena odluka visokoobrazovanih ljudi te da nije riječ o hrvatskoj izmišljotini.
“Kada vidite tko sve i što govori o prizivu savjesti, a ne poznaje osnovne pojmove i terminologiju, a daje si pravo donositi rigorozne sudove, onda je to žalosno. Priziv savjesti nije hrvatska izmišljotina niti posljedica ‘katolibanskog’ društva u kojem živimo već je to pravna stečevina Europske unije i dio je hrvatskog zakonodavstva koju jamče mnogi međunarodni dokumenti. Pravo na priziv savjesti proizlazi i iz hrvatskog Ustava, ono je navedeno i u Zakonu o liječništvu i u Kodeksu medicinske etike i deontologije. Toliko o tome na osnovu čega se mi to pozivamo na savjest kada odbijamo vršiti pobačaj. Uostalom, potpuno mi je neprihvatljivo živjeti u društvu u kojem je hajka na savjest”, rekao je između ostalog taj ginekolog iz Petrove bolnice.
“Potpuno mi je neprihvatljivo živjeti u društvu u kojem je hajka na savjest”.
Prof. dr. sc. Jasenka Markeljević s Medicinskog fakulteta u Zagrebu rekla je kako se priziv savjesti ne može ničim osporavati te da je nedopustiva diskriminacija liječnika koji se na nju pozivaju. “Nije mi jasno tko su ti ljudi koji se javljaju u medijima, a znamo da mediji oblikuju javno mnijenje. S obzirom na to da javnost općenito nije dobro informirana niti građani dovoljno znaju o institutu priziva savjesti onda nekritički prihvaćaju neutemeljenu hajku na priziv savjesti i liječnike koji se na taj institut pozivaju što dovodi do daljnje podjele i polarizacije u društvu”, upozorila je.
“S obzirom na to da javnost općenito nije dobro informirana niti građani dovoljno znaju o institutu priziva savjesti onda nekritički prihvaćaju neutemeljenu hajku na priziv savjesti i liječnike koji se na taj institut pozivaju što dovodi do daljnje podjele i polarizacije u društvu”.
Prof. dr. sc. Aleksandra Korać Graovac s Pravnog fakulteta u Zagrebu poručila je da bi aktulani zakon o pobačaju trebalo mijenjati jer je zastario te da se samo s argumentiranom raspravom i dijalogom mogu naći kvalitetna rješenja kako bi se smanjio broj pobačaja. Rješenje vidi u edukaciji i prevenciji te potpori sustava mladim djevojkama i svim ženama koje se iz bilo kojeg razloga dvoume oko zadržavanja trudnoće.
Upozorila je i da je licemjerno svu odgovornost prebacivati samo na žene. “Veliku ulogu i utjecaj na pobačaj imaju partnerski i obiteljski odnosi. Što je s odgovornošću muškaraca? Upravo oni znaju vršiti pritisak na partnericu da izvrši pobačaj jer ne žele preuzeti odgovornost za dijete, a često izostaje i podrška cijele obitelji. Zato nemojmo biti licemjerni. Kome je zapravo u interesu da žena pobaci? Većini žena to sigurno nije”, upozorila je ta stručnjakinja za obiteljsko pravo.
“Što je s odgovornošću muškaraca? Upravo oni znaju vršiti pritisak na partnericu da izvrši pobačaj jer ne žele preuzeti odgovornost za dijete, a često izostaje i podrška cijele obitelji. Zato nemojmo biti licemjerni. Kome je zapravo u interesu da žena pobaci? Većini žena to sigurno nije”.