Budi dio naše mreže

Poplava odlikaša i superodlikaša (5,0) bila je tema HKR-ovih Argumenata u srijedu 6. listopada. O ovom problemu hrvatskog obrazovnog sustava, koji predstavlja pritisak učenicima, roditeljima, ali i samim nastavnicima, raspravljali su dr. sc. Dubravka Brezak Stamać, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, Valentina Škledar, profesorica pedagogije u Sv. Ivanu Zelini i Darko Kanjuh, profesor geografije i povijesti u XV. gimnaziji u Zagrebu.

/ lm

Uzimajući u obzir podatke Ministarstva znanosti i obrazovanja da je prošlu školsku godinu 49 % učenika završilo s odličnim uspjehom te stajališta sugovornika u Argumentima, problem postoji, a pogađa prvenstveno učenike, ali i roditelje te nastavnike.

Darko Kanjuh

„Problem je nastao u trenutku kada postavite ocjenu kao jedini kriterij prelaska iz niže razine u višu razinu” rekao je profesor geografije i povijesti Darko Kanjuh. Inicijalni testovi u školama upravo to pokazuju. Kanjuh dodaje da se trudi učenicima objasniti da su dobre ocjene i trojke i četvorke, a ne samo petice. „Kod njih je percepcija da postoji dobra ocjena, a to je pet. Sve ostalo,” uočava Kanjuh, „nisu dobre ocjene.” Ističe i da znanje postaje sekundarno. „Mi ne pitamo djecu kada upisuju srednju školu što znaš i umiješ nego koliko si skupio bodova”

Što idemo dalje dolazimo do jednog zaključka koji je apsolutno apsurdan – ukidanje ocjena. Kako ćemo mi djecu onda mjeriti, vrednovati? Dakle, morat će se promijeniti način vrednovanja i kriteriji

Naravno, u takvom sustavu u kojem pokoja četvorka može značiti nemogućnost upisa željene škole, ocjene postaju briga i brojnim roditeljima koji iz tog razloga nastoje potaknuti svoju djecu. Često te briga postaje pritisak. Profesorica pedagogije Valentina Škledar upozorava da je on danas vidljiv i u nižim razredima, a ne zahvaća samo djecu već i nastavnike. Anonimne tužbe, žalbe Agenciji za odgoj i obrazovanje i Ministarstvu znanosti i obrazovanja te prijetnje medijima otežavaju im rad i adekvatno vrednovanje znanja.

dr. sc. Dubravka Brezak Stamać

„Što idemo dalje dolazimo do jednog zaključka koji je apsolutno apsurdan ukidanje ocjena. Kako ćemo mi djecu onda mjeriti, vrednovati? Dakle, morat će se promijeniti način vrednovanja i kriteriji”, objašnjava dr. sc. Dubravka Brezak Stamać, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje s dugogodišnjim iskustvom rada u nastavi. 

Neke su škole, kao zagrebačka XV. gimnazija, pokušale riješiti problem uvođenjem prijamnih ispita. Isto tako, mnogo se u javnosti govori o uvođenju nacionalnih ispita u osnovnim školama, poznatijih kao „mala matura”. Stamać je pojasnila da će se nacionalni ispiti provoditi u pojedinim školama, ali ne kako bi bili kriterij upisa u srednju školu već da preispituju kvalitetu obrazovnog programa.

Nije bitna ocjena nego sposobnosti, vještine i što zapravo dobivamo školom

„Generalno, ocjena nikako nije indikator znanja”, istaknula je Stamać. Dodala je da ne ona ne pokazuje ni darovitost ni kreativnost te ne mora nužno jamčiti uspjeh u životu.

Valentina Škledar

Naglasak bi se trebao stavljati upravo na djecu i njihovu dobrobit, slažu se sugovornici. Osnovnoškolski i srednjoškolski obrazovni sustav djeci nude niz predmeta koji omogućuju širok pogled na različita područja, a učenici bi se prema svojim interesima, znanju i mogućnostima trebali usmjeriti na ona koja im najviše odgovaraju. Kako je istaknuto u emisiji, osim ocjena potrebno je uvesti nove kriterije koji će se uzimati u obzir pri upisu u srednje škole ili fakultete. Oni će nastojati prikazati cjelovite kompetencije svakog učenika i smanjiti postojeći pritisak.

„Važno je pronaći ono što čovjek voli i posvetiti se više tome. Nije bitna ocjena nego sposobnosti, vještine i što zapravo dobivamo školom”, zaključila je na kraju Škledar poručivši djeci i roditeljima da se opuste.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja