Mogu li se brakovi unaprijed zaštititi od kriza i raspadanja? Prolaze li mladi zaručničke tečajeve zato što to moraju ili zato što to žele? Postoji li strah od doživotnog opredjeljenja i koliko se zaručnike priprema za žrtvu u braku? Tko mladim supružnicima može pomoći u prvim godinama braka? To su neka od pitanja na koja su odgovor tražili Argumenti HKR-a 7. veljače, u Godini obitelji Amoris laetitia i uoči Svjetskog dana braka koji se slavi druge nedjelje u veljači.
Povjerenik za pastoral braka i obitelji Zagrebačke nadbiskupije doc. dr. Mislav Kutleša, koji tu službu vrši od 2020. godine, govorio je o sadašnjem stanju pripreme zaručnika za brak. Podsjetio je da je pitanje priprave za braka jako izazovno i kompleksno te da postoje tri faze priprave – daljnja, bliža i neposredna. Kako je rekao, mladi parovi nisu prepušteni sami sebi, Crkva ih prati.
Voditelji zaručničkih, ali i bračnih susreta Hrvatske zajednice bračnih susreta supružnici Darko i Spomenka Novosel iz Zagreba naglasili su zašto im je važan svećenik u Zajednici i koliko je bitna dobra priprema za brak: “Svećenici su s nama zato da nas potaknu svojim primjerom i da nam budu oslonac u radu, ali s mnogima smo i osobni prijatelji. A zašto je važna dobra priprava? Zato što imamo dvije skupine mladih – one koji su uključeni u molitvene zajednice i različite zajednice mladih i otvoreni su duhovnosti i učenju komunikacije, ali i mlade ‘liberale’ koji su isključili duhovni život i ne računaju s Bogom, a na tečaj su došli samo po potvrdu.”
Kako izgleda sustavni rad sa zaručnicima?
Dr. Kutleša je dodao da na području Zagrebačke nadbiskupije, a tako je i u drugim mjesnim Crkvama, postoje organizirani tečajevi prije sakramenta vjenčanja koji su obveza i uvjet za sklapanje crkvenog braka. “Ali uvijek nastojimo i potaknuti razmišljanje da to nije samo pitanje uvjeta, nego ponuda Crkve da ih prati na njihovom putu. Naime, kad su zaručnici odlučili sklopiti sakrament braka, to bitno mijenja na stvari i način gledanja. U pripravi zaručnicima govore župnik, liječnik, psiholog i bračni par. Tako Crkva pomaže parovima kasnije živjeti sakramentalnu dimenziju braka.”
Sakramentalni pečat bračne ljubavi daje lijepo svjedočanstvo zajednici.
Istaknuo je i problem što u jednom mini istraživanju svi zaručnici i većina zaručnica na tečaju brak ne doživljava kao zajednicu jednakih osoba, nego kao patrijarhat. Međutim, na pitanje što bi bio patrijarhat, redovito ističu da u braku mora biti kako muškarac kaže te da ih je Crkva tome učila. Jako se iznenade kad shvate da to ne može biti dalje od istine. Podsjetim ih i da radost u braku ovisi i o njihovoj žrtvi i njihovom darivanju te da je, ako se nemaju volje mijenjati, bolje da se raziđu prije vjenčanja”, naglasio je dr. Kutleša.
Zašto nije dovoljna samo ljubav?
Spomenka i Darko Novosel potvrdili su da na Bračni vikend zaručnici dođu uglavnom zato što to žele.
Ulaskom u pripremljene i promišljene teme koje im ponudimo vide koliko je to kompleksno, koji su i koliki problemi nepraštanja, koliko je zahtjevna komunikacija i koliko nužan dnevni dijalog. Posebno si osvijeste činjenicu da je ljubav odluka!
Kod nas parovi nisu samo slušači, nego aktivno rade. U timu koji vodi Vikend su dva para i svećenik i to je dio svjetskog programa ‘World marriage encounter’. Nudimo im teme i sami posvjedočimo o svojim iskustvima iz tog područja, a potom sami razgovaraju o izazovnim temama, primjerice: ‘Zašto želim dalje živjeti s tobom? Što očekujem od našega braka? Kako vidim sebe u odnosu na našu spolnost? Kako ćemo se postaviti prema svojim roditeljima? Kako ćemo pristupati financijama?’ i druga važna pitanja.”
Dodali su da se dio parova s Vikenda raziđe prije vjenčanja, ali i to je uspjeh, jer nisu primorani kršiti bračnu prisegu.
Za brak je važno da budemo na istom putu, da imamo iste vizije i iste snove… Ako to nemamo, bez obzira na svu djecu, kuće, aute i brodove u našem vlasništvu, sve se raspada.
Bez dnevne komunikacije nema napretka. Iako nismo imali djece, lijepo smo radili, puno putovali, a vrlo rijetko smo se i svađali. Naime, u Zajednici učimo i kako se kvalitetno svađati – a najbolje je držeći se za ruke!”
Koliko se u tečajevima naglašava nerazrješivost ženidbe?
Dr. Kutleša je rekao da se ponajprije vode načelom ‘slušati, razlučiti, djelovati. “Po župama Zagrebačke nadbiskupije poslali smo anketu s više pitanja, ali najvažnija su pitanja o pojmu slobode i pojmu žrtve i nerazrješivosti braka. Dosad primljeni odgovori su, blago rečeno, razočaravajući, jer većina na brak gleda kao na dokidanje slobode, nakon čega pitanje o žrtvi i nerazrješivosti postaje nebitno.
Spomenka Novosel je dodala da nam slobodu nitko ne može oduzeti ako je nismo sami spremni predati. “Ta je sloboda dio našeg bračnog odnosa, a ne zarobljenosti. A u rastu slobode pomaže nam vjera.”
Jesu li supružnici prepušteni sami sebi?
Ured Zagrebačke nadbiskupije za obitelj otvoren je svima, pa tako svakoga dana netko nazove ili pokuca, ali ključnu ulogu u praćenju mladih bračnih parova imaju (ili bi trebali imati) obiteljske zajednice po župama, da budu pomoć mladim parovima, najviše onima s prvim djetetom.
Za sve ostale sakramente postoji višegodišnja ili barem višemjesečna priprema, osim za brak.
Zajednica bračnih susreta ostaje u kontaktu s parovima nakon Vikenda, ali sve ovisi o spremnosti mladoga para je li spreman zatražiti pomoć. “Najbitnija je njihova međusobna komunikacija i međusobni dijalog te donošenje zajedničkih odluka po principu razgovor-molitva-konzultacije s drugima i onda zajedničko dogovaranje. Te odluke ne može donositi nitko umjesto njih. Oni sami moraju donositi svoje odluke, ali upravo kod toga može im od koristi biti savjet roditelja, prijatelja, svećenika ili iskusnog para”, naglasio je Darko Novosel i dodao: “Činjenica da je brak sakrament i traje zauvijek silno nas je hrabrila jer nas je poticala – i potiče – da budemo aktivni u svom bračnom životu. ‘Čim pomisliš ‘što mi je trebao ovaj brak?, vrijeme je za Vikend.”
Dr. Kutleša je naglasio da je uvijek najvažnija slobodna volja, a na susret moraju doći oboje. Ako žele sačuvati ideal s dana vjenčanja, kad su se primili za ruke i pogledali u oči, moraju se malo poniziti i potražiti pomoć, pa će moći ponovno “raspaliti” vatru s dana vjenčanja.
Na kraju je dotaknuta i tema “braka na probu”, na koji se neki odlučuju kako bi provjerili “odgovaraju” li si međusobno.
Svi sudionici su se složili da će netko tko je kušao ‘brak na probu’ teško moći doživjeti stalnost u braku, jer ‘brak na probu’ dokida pravu ljepotu braka i zajedništva i ruši Božju zamisao.