Budi dio naše mreže

Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.

/ bg

U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.

Mt 17

Uvod

Danas zamisli da si s Gospodinom na gori. Poveo te u osamu da ti kaže nešto izuzetno važno, da ti pokaže sebe i da ti dopusti da ga još bolje upoznaš. Zatvori oči, zamisli se na gori s njime i ostani tako neko vrijeme.

Čitanje (Mt 17,1-13)

Pred tobom je odlomak koji govori o Isusovu preobraženju pred trojicom svojih izabranih učenika. Pažljivo ga pročitaj, a dok čitaš, razmisli malo i što znaš o svakom pojedinom liku koji se ovdje spominje.

Nakon šest dana uze Isus sa sobom Petra, Jakova i Ivana, brata njegova, te ih povede na goru visoku, u osamu, i preobrazi se pred njima. I zasja mu lice kao sunce, a haljine mu postadoše bijele kao svjetlost. I gle: ukazaše im se Mojsije i Ilija te razgovarahu s njime. A Petar prihvati i reče Isusu: »Gospodine, dobro nam je ovdje biti. Ako hoćeš, načinit ću ovdje tri sjenice, tebi jednu, Mojsiju jednu i Iliji jednu.«

Dok je on još govorio, gle, svijetao ih oblak zasjeni, a glas iz oblaka govoraše: »Ovo je Sin moj, Ljubljeni! U njemu mi sva milina! Slušajte ga!« Čuvši glas, učenici padoše licem na zemlju i silno se prestrašiše. Pristupi k njima Isus, dotakne ih i reče: »Ustanite, ne bojte se!«  Podigoše oči, ali ne vidješe nikoga doli Isusa sama.

Dok su silazili s gore, zapovjedi im Isus: »Nikomu ne kazujte viđenje dok Sin Čovječji od mrtvih ne uskrsne.«

Upitaše ga učenici: »Što dakle pismoznanci govore da prije treba da dođe Ilija?« On im odgovori: »Ilija će doduše doći i sve obnoviti. No velim vam: Ilija je već došao, ali ga ne upoznaše, već učiniše s njim što im se prohtjelo. Tako je i Sinu Čovječjemu trpjeti od njih.«  Tada razumješe učenici da im to reče o Ivanu Krstitelju.

Sjeti se da u nastavku Isus oslobađa opsjednutoga mjesečara za kojega moli mjesečarev otac i kojega Isusovi učenici nisu mogli izliječiti. Sjeti se i kako potom Isus drugi put navješćuje svoju muku i smrt, da bi nakon toga Petra zaskočili poreznici s pitanjem plaća li njegov učitelj porez. Pročitaj i objašnjenja koja slijede.

Sve se događa ‘nakon šest dana’. Isto razdoblje pojavljuje se i u izvještaju o Mojsijevu boravku na Sinaju: „Zatim Mojsije uziđe na brdo, a onda oblak prekri brdo. Slava se Gospodnja nastani na Sinajskom brdu i oblak ga obavijaše šest dana. Sedmoga dana zovne Gospodin Mojsija iz oblaka“ (Izl 24,15-16). Ova sličnost nije slučajna, nego je evanđelist namjerno naglašava. On upravo želi podsjetiti na onu davnu Božju objavu.

S Isusom su Petar, Jakov i Ivan, trojica od prve četvorice njegovih učenika (nedostaje samo Andrija). Ujedno to su i oni učenici koji će biti svjedoci njegove smrtne borbe u Getsemanskom vrtu. Oni će tako biti svjedoci njegove proslave, ali i najbliži svjedoci njegova trpljenja i predanja u Očevu volju.

Isus se preobražava pred učenicima, a opis njegova preobraženja podsjeća na opis Sina Čovječjega u Knjizi Danielovoj, gdje je jasno da je taj Sin Čovječji onaj obećani Mesija (Dn 7,13-14). Osim toga, u ovom Isusovu preobraženju on preuzima i sjaj i bjelinu nebeskoga Oca iz istoga viđenja Knjige Danielove (Dn 7,9-10). Tako je ovdje u slici izrečeno ono što je prethodno Petar bio riječima izrekao: Isus je Pomazanik, to jest Mesija, ali je i Sin Božji.

Uz Isusa se pojavljuju Mojsije i Ilija, dvojica svjedoka Božje objave na brdu Sinaju. Mojsiju se Bog ondje objavio najprije iz onoga grma koji je gorio, a nije izgarao, da bi mu se kasnije objavio prilikom izlaska naroda iz Egipta, kad mu je predao Deset zapovijedi i ostale propise. Iliji se Bog ondje objavio u šaptu laganoga povjetarca.

Petar želi postaviti tri sjenice. Time se možda želi podsjetiti na židovski Blagdan sjenicā koji se slavio sedam dana, a sedmoga dana očekivao se dolazak Mesije koji će narodu dati vodu, to jest plodnost zemlji.

Iz svijetloga oblaka čuje se Božji glas: „Ovo je Sin moj, Ljubljeni! U njemu mi sva milina! Slušajte ga! Ove Očeve riječi predstavljaju spoj triju starozavjetnih navoda. Tu su riječi psalma koji govori o Mesiji kojega najprije odbacuju, da bi ga onda Bog uzvisio: „Obznanjujem odluku Gospodnju: Gospodin mi reče: ‘Ti si sin moj, danas te rodih’“ (Ps 2,7). Nakon toga dolaze riječi Knjige proroka Izaije i to Prve pjesme o Sluzi patniku u kojoj kršćani od početka prepoznaju navještaj Isusa Krista i njegove patnje: „Evo Sluge mojega koga podupirem, mog izabranika, miljenika duše moje“ (Iz 42,1). Konačno, tu su i riječi Ponovljenog zakona i to iz onog njegova dijela u kojem Mojsije navješćuje da će Bog poslati proroka poput njega, a to će opet biti očekivani Mesija: „Proroka kao što sam ja, iz tvoje sredine, od tvoje braće, podignut će ti Gospodin, Bog tvoj: njega slušajte!“ (Pnz 18,15). Na taj način, u Božjem glasu, za Isusa svjedoče sve tri skupine biblijskih knjiga. Prema židovskoj podjeli Svetoga pisma, Ponovljeni zakon pripadao je Zakonu ili Tori, Izaija je pripadao Prorocima, a psalmi su pripadali Spisima. Kao da je Bog htio reći: „Imate Sveto pismo, a ono ne govori ni o čemu drugom doli o mome Sinu. Zato čitajte Pismo i slušajte ga!“

Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno. Ostavi si za to dovoljno vremena. Nemoj žuriti. To je najvažniji dio tvoga razmatranja. Tek nakon toga prijeđi na sljedeći korak, na razmatranje koje ti je ponuđeno u nastavku.

Razmatranje

Zamisli ponovno da si s Isusom na gori. Pokušaj si predočiti prizor koji vide Isusovi učenici. Pogledaj još jednom kako je opisan preobraženi Isus. Zamisli ga takva.

Zamisli uz njega i Mojsija i Iliju. Sjeti se Mojsijevih iskustava i Ilijina iskustva Božje objave. Što misliš čemu su služile te objave? Čemu služi ova objava Petru, Jakovu i Ivanu? Jesi li ti imao koje iskustvo Božje blizine ili Božjeg djelovanja? Možeš li u svome sjećanju pronaći neko iskustvo susreta s Bogom koje bi za tebe moglo biti slično ovom iskustvu preobraženja? Pritom ne moraš tražiti velika i spektakularna iskustva. Sjeti se da kod Ilije Bog nije bio ni u ognju, ni u potresu, ni u oluji, nego u šaptu lagana povjetarca. Možda se i tebi objavio tako nježno, u svojoj riječi, u nekom susretu, u nekom događaju. Kakvi su tada bili tvoji osjećaji?

Molitva

Danas se u molitvi još jednom prisjeti svojih najvažnijih duhovnih iskustava. Zahvali Gospodinu za njih.

Zamoli Gospodina da ti dade snage da mu budeš poslušan.

Zamoli ga da umnoži tvoju vjeru.

Kao pripremu za sutrašnje razmatranje, danas tijekom dana pročitaj prvih četrnaest redaka osamnaestoga poglavlja Matejeva evanđelja (Mt 18,1-14).

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja