Ako, dakle, želiš postići mudrost, moli za nju i danju i noću, a da se ne umoriš i ne dodije ti.
Prvo sredstvo: žarka želja
„O djeco čovječja, dokle ćete imati srca teška i okrenuta k zemlji? Dokle ćete ljubiti ispraznost i tražiti laž?”(Ps 4, 3.). Zašto ne okrenete oči i srca božanskoj Mudrosti koja je najpoželjnija od svih stvari? U želji da je ljudi uzljube sama im otkriva svoje podrijetlo, pokazuje im svoju ljepotu, pruža im svoje blago i pokazuje im na tisuće načina kako joj je milo kad je ljudi žele i traže. “Žudite stoga za riječima mojim i čeznite za njima. Ona pretječe sve koji je žude.”(Mudr 6, 11 i 13) “Želja za Mudrošću vodi u vječno kraljevstvo” (Mudr 6, 21), pišu monfortanci.com.
Potrebno je da želja za mudrošću bude veliki Božji dar, jer je on kao nagrada za vjerno vršenje Božjih zapovijedi: “Sinko, želi mudrost i čuvaj pravdu, i Bog će ti je dati. Razmišljaj o zapovijedima Gospodnjim i neprestano se drži njegovih naredaba, i Gospod će osnažiti srce tvoje, i steći ćeš mudrost koju želiš”(Sir 6, 37). “Jer Mudrost ne ulazi u dušu opaku i ne nastanjuje se u tijelu grijehu podložnu”(Mudr 1, 4).
Jer Mudrost ne ulazi u dušu opaku i ne nastanjuje se u tijelu grijehu podložnu
Potrebno je da ta želja za Mudrošću bude sveta i iskrena koja vjerno čuva Božje zapovijedi, jer ima bezbroj luđaka i ljenčina koji imaju tisuće želja, ili bolje željica za dobrim, ali ništa ne čine da se okane grijeha i ne nanose sebi ni u čem silu. To su lažne i varave želje koje ih ubijaju i osuđuju: – “Ljenčinu ubija želja njegova”(Izr 21, 25). Jer Sveti Duh pouke bježi od prijevare i uklanja se od misli bezumnih, i uzmiče kad se nepravda pojavi (Mudr 1, 5), jer je On učitelj znanosti koji ne podnaša dvoličnost.
Salomon, kao uzor koji nam je dao Duh Sveti da postignemo Mudrost, primio ju je nakon dugotrajnih želja, traženja i molitava: – “Zato se pomolih i razbor dobih, zavapih, i primih, duh Mudrosti”(Mudr 7, 7). “Nju zavoljeh i za njom čeznuh od svoje mladosti; i nastojah da mi bude zaručnica… Stao sam tad okolo hoditi i nastojati kako bih je zadobio” (Mudr 8, 2; 18c). Potrebno je da budemo kao Salomon i Danijel ljudi želja(Usp. Dn 9, 23), da bismo postigli to veliko blago mudrosti.
Drugo sredstvo: neprestana molitva
Što je veći Božji dar, to ga je teže i zadobiti. Koliko li nam je potrebno, molitava i napora da zadobijemo dar Mudrosti koji je veći od svih ostalih Božjih darova! Poslušajmo što kaže sama Mudrost: “Molite, i dat će vam se! Tražite, i naći ćete! Kucajte, i otvorit će vam se”(Mt 7, 7). Kao da nam time želi reći: Ako me želite naći, treba da me tražite; želite li ući u moju palaču, kucajte na moja vrata; želite li me primiti, treba da me potražite. Nitko me ne nalazi, ako me ne traži; nitko ne ulazi k meni, ako ne pokuca na moja vrata; nitko me ne prima, ako me ne zatraži, jer se sve postiže molitvom.
Molitva je redoviti kanal kroz koji nam Bog šalje svoje milosti, a posebno svoju Mudrost. Svijet je kroz četiri tisuće godina molio za utjelovljenje božanske Mudrosti. Marija se kroz 14 godina pripremala da je primi u svoje krilo.
Svijet je kroz četiri tisuće godina molio za utjelovljenje božanske mudrosti. Marija se kroz 14 godina pripremala da je primi u svoje krilo.
Salomon ju je primio nakon dugih i posebno žarkih molitava: “Pristupih Gospodinu i pomolih se i svim srcem svojim rekoh: … Daj mi mudrost, prisjednicu svoga prijestola (Mudr 8, 21; 9, 4). Ako komu od vas nedostaje mudrosti, neka ište od Boga, koji svima daje obilno i bez prigovora, i dat će mu je”(Jak 1, 5). Pogledajte, Duh Sveti ne kaže: Ako komu od vas treba ljubavi, poniznosti, strpljivosti itd., a to su sve tako uzvišene kreposti, već: Ako kome treba Mudrosti…, jer nju tražeći, tražimo i sve ostale kreposti koje su u njoj sadržane. Da bismo je imali, treba da je tražimo; ”neka je traži”, ali kako je tražiti?
Prvo, treba da je traži živom i čvrstom vjerom bez oklijevanja, bez sumnjanja: jer tko sumnja, neka ne misli da će što primiti od Gospodina (Jak 1, 6-7).
Drugo, treba da je traži čistom vjerom, a da ne oslanja svoje molitve na osjetne utjehe, vizije, ili kakve posebne objave. Mada sve to može biti dobro i istinsko, kao što je slučaj kod nekih svetaca, ipak može biti i opasno da se samo na to oslanjamo, a vjera je to manje zaslužna, što se više oslanjamo na tu vrstu izvanrednih i osjetnih milosti. Dosta nam je što nam Duh Sveti objavljuje o veličini i ljepoti Mudrosti, o Božjoj želji da nam je pokloni kao i o potrebi da je primimo, da je želimo i molimo od Gospodina svom vjerom i svim žarom.
Čista je vjera počelo i učinak Mudrosti u našoj duši: što imamo više vjere, to imamo i više mudrosti; što imamo više mudrosti, to imamo i više vjere. Pravednik, mudar čovjek, živi samo od vjere (Rim 1, 17), a da ne gleda, da ne osjeća, da ne kuša i ne sumnja. “Bog je tako rekao ili obećao”, to je kamen temeljac svih njegovih nastojanja i molitava, iako mu se čini da Bog ne gleda na njegovu bijedu i ne sluša njegove prošnje, niti mu pruža ruku na pomoć protiv njegovih neprijatelja, iako je obasut rastresenošću, sumnjama i tamom duha, iluzijama, odbojnošću i prazninom u srcu, žalošću i bolju u duši.
Mudrac ne traži da vidi izvanredne stvari kakve su gledali sveci, ne traži da kuša osjetne radosti u molitvi i pobožnosti. On u vjeri traži božansku mudrost: i dati će mu se. On unaprijed zna da će je dobiti, kao da mu je anđeo sišao s neba da ga uvjeri, jer Bog je sam rekao: svi koji od Boga traže nešto dobro, dobit će ga (Lk 11, 10). “Ako vi, premda ste zli, možete davati svojoj djeci dobre darove, koliko će više Otac nebeski dati Duha Svetoga onima koji ga mole” (Lk 11, 13).
Treće, potrebno je moliti za mudrost ustrajno. Da dobijemo taj dragocjeni biser, treba da molimo Boga sa svetim dodijavanjem, jer bez njega nećemo je nikada dobiti.
Treće, potrebno je moliti za mudrost ustrajno. Da dobijemo taj dragocjeni biser, treba da molimo Boga sa svetim dodijavanjem, jer bez njega nećemo je nikada dobiti. Ne budimo kao mnogi koji mole nešto od Boga. Kada takvi mole neko duže vrijeme, npr. koju godinu, a ne vide da ih je Bog uslišio, oni obeshrabreni prestaju moliti vjerujući da ih Bog i neće uslišiti. Tako gube plod svojih molitava i nanose Bogu nepravdu, jer On voli davati i uvijek uslišava dobre molitve bilo na ovaj ili na onaj način.
Ako, dakle, želiš postići mudrost, moli za nju i danju i noću, a da se ne umoriš i ne dodije ti. Blažen i tisuću puta blažen onaj tko dobije mudrost nakon deset, dvadeset, trideset godina molitava, pa i jedan sat prije smrti! I ako ju je dobio nakon što je čitav život proveo tražeći je i moleći za nju i nastojeći da je zasluži svim vrstama križeva i napora, neka ne misli da ju je dobio po pravdi kao nagradu, već iz čistog milosrđa, kao milostinju.
Ne, ne, Mudrost neće dobiti duše koje ju nemarno i nestalno traže i mole. Dobit će je oni koji su slični onom čovjeku koji ide noću svom prijatelju da ga zamoli da mu posudi tri kruha. U toj nas paraboli, ili događaju, sama Mudrost uči kako ćemo moliti. Taj čovjek kuca i udvostručava svoje molbe i kucanje, kuca opet i opet sa sve većom snagom i upornošću, premda je već prošla i ponoć i njegov prijatelj koji je legao odbio ga dvaput i triput kao bezobraznika i dosadnog čovjeka. Ali kad je vidio da mu sve više dodijava svojim molbama, ustade, otvori vrata i dade mu sve što je tražio.
Evo načina kako da molimo za mudrost. I, nedvojbeno, prije ili kasnije, Bog koji želi da mu dosađujemo, dići će se i otvoriti nam vrata svog milosrđa i dat će nam tri kruha svoje Mudrosti: kruh života, kruh shvaćanja i razumijevanja, i kruh anđela. Evo nekoliko molitava koje je oblikovao Duh Sveti da ga za nju molimo:
Salomonova molitva da primi Božansku Mudrost
“Bože otaca naših i Gospode milosrđa, ti koji si riječju svojom stvorio svemir, i koji si sazdao čovjeka mudrošću svojom, da vlada nad stvorovima tvojim, i da svijetom upravlja u svetosti i pravednosti, i da sud sudi dušom pravičnom: daj mi mudrost, prisjednicu svoga prijestola, i ne odbaci me između djece tvoje. Jer sam sluga tvoj, sin sluškinje tvoje, čovjek slab i malovjek, nesposoban shvatiti pravdu i zakone. Jer ako bi tko od sinova ljudskih bio i savršen, ali bez mudrosti koja od tebe dolazi, opet ne bi ničemu vrijedio.
S tobom je mudrost, koja zna djela tvoja, koja je bila nazočna kad si stvarao svijet; ona zna što je milo tvojim očima, i što je pravo po tvojim zapovijedima. Pošalji je s nebesa svetih, i otpravi je od svoga slavnog prijestola, da uza me bude i potrudi se sa mnom, i da znam što je tebi milo; jer ona sve zna i razumije, ona će me razborito voditi u pothvatima mojim, i štititi svojom moći. Tad će ti djela moja bit ugodna i ja ću pravedno upravljati pukom tvojim i bit ću dostojan oca svoga. Jer tko može spoznati Božju namisao i tko će domisliti što hoće Gospod? Plašljive su misli smrtnika i nestalne su naše namisli. Jer propadljivo tijelo tlači dušu, i ovaj zemljani šator pritiskuje um bremenit mislima. Mi jedva nagađamo što je na zemlji i s mukom spoznajemo i ono što je u našim rukama: a što je na nebu, tko će istražiti? Tko bi doznao tvoju volju da ti nisi dao mudrosti, i da s visine nisi poslao Duha svoga svetoga. Samo tako su se poravnale staze ljudima na zemlji samo su tako naučili ljudi što je tebi milo i spasili se tvojom mudrošću ”(Mudr 9,1-6;9-18).
Na usmenu molitvu treba dodati i mislenu jer ona prosvjetljuje duh, raspaljuje srca i priprema dušu da bude sposobna poslušati glas Mudrosti, kušati njezine slasti i posjedovati njezino blago.
Osobno ne nalazim ništa moćnijega da u naše duše privuče Kraljevstvo Božje, Vječnu Mudrost, od mislene i usmene molitve združene zajedno dok molim sveti ružarij razmišljajući o petnaest otajstava koja su u njemu sadržana.