Holywin, projekt misinih bdijenja mladih na više od 55 mjesta u Domovini i izvan nje uoči svetkovine Svih svetih, bio je tema Argumenata Hrvatskoga katoličkog radija u utorak, 31. listopada. Holywin ove godine slavi 20 rođendan, a o njemu je govorila voditeljica toga projekta u Zagrebu, scenaristica i redateljica Ivana Foretić, Margareta Pejić, dugogodišnja glumica zagrebačkog Holywina te vlč. Marko Domiter, predstojnik Ureda za pastoral mladih Varaždinske biskupije.
Otkud ova inicijativa, to jest, otkad seže bdijenje uoči svetkovine Svih svetih za HKR je komentirao vlč. Marko Domiter, predstojnik Ureda za pastoral mladih Varaždinske biskupije.
“Bdijenje je oblik kršćanske molitve. Još od ranih kršćanskih vremena, postoji bdijenje uoči nedjelje, to jest, uoči velikih blagdana kada su se kršćani okupljali na zajedničku molitvu i pjesmu, a kako bi ušli u slavlje nekog blagdana. To su preuzeli od Židova jer židovski šabat započinje u petak kada sunce zađe. Tada sve staje, podređeno je šabatu što znači odmoru, danu počinka posvećenog Gospodinu kako bi čovjek sebe posvetio”, kazao je.
Kroz liturgijsku godinu, dodao je, poznajemo više bdijenja. Vazmeno bdijenje majka je svih bdijenja, kada se vjernici okupljaju u noći, u tami i kada se cijelu subotu uzdržavaju od slavlja euharistije, a kako bi se, kada sunce zađe, okupili u crkvama i slavili pobjedu života nad smrću, ljubavi nad mržnjom, Boga nad zlom. Tu su je i polnoćka za Božić, svetkovina Duhova, ali i određeni blagdani svetaca: sveti Petar i Pavao, rođenje Ivana Krstitelja, svetkovina Marijina Uznesenja.
Današnji misal ne propisuje misu bdijenja na svetkovinu Svih svetih, no posljednjih su godina vjernici osjetili ljepotu okupljanja oko velikih blagdana.
“Zaboravili smo da imamo časoslov koji svaku nedjelju i za svaku veliku svetkovinu predviđa jedan oblik bdijenja. To je bdijenje sastavljeno od moljenja psalama, čitanja odlomaka Svetog pisma, navještaja evanđelja, čitanja iz hagiografije odnosno crkvenih otaca. Malo smo to stavili po strani, no danas smo sami drukčije oblikovali ta bdijenja ili kao glazbeno-molitveni program ili kao liturgijsko slavlje. Svatko od nas prepoznao je bdijenje kao vrijednost i oblikovao ga kako smatra da može čovjeku donijeti priliku slaviti Boga”, pojasnio je vlč. Domiter.
Ljepota Noći svetaca
Komentirao je i predstavlja li Holywin suprotnost Haloweenu.
“Halloween prevodimo kao Noć vještica ali to je krivo. Ime dolazi od izraza All Hallows’ Eve što znači Noć svih svetih. U doslovnom prijevodu, Halloween bi bila Noć svetaca, a ne Noć vještica, ali s obzirom na to da se u našu kulturu uvukao festival smrti s elementima poganstva, a koji je došao iz Amerike, javila se reakcija u našim vjerničkim krugovima da naglasimo kako svetost pobjeđuje”, rekao je vlč. Domiter.
Halloween je slojevit. Nekome je to šala, ali to je ulazak u područje Zloga i s time se ne treba šaliti i igrati.
Halloween je slojevit, kazao je Domiter, neki ga doživljavaju kao bezazlenu zabavu, no pokojni vatikanski egzorcist o. Gabriele Amorth smatrao je da je to ulazak u štovanje Sotone. “Mnogi tome tako ne pristupaju, maskiraju se i idu na neki party no postoji pozadina koja je vezana za okultno i gdje postoji opasnost da se ljudi počnu baviti okultnim stvarima kao što je spiritizam i zazivanje duhova. Nekome je to šala, ali to je ulazak u područje Zloga i s time se ne treba šaliti i igrati. Imamo svoje karnevale uoči Korizme, na početku godine, maskiramo se i zabavljamo, ali ovakvo nešto ulazak je u prostor poganstva i krivih vjerovanja, i to nije nešto čime bi se kršćani trebali baviti”, zaključio je vlč. Domiter.
Puno mi je značilo tumačiti uloge svetica koje su imale velik utjecaj na moj život – svetu Filomenu i svetu Ritu.
Voditeljica Holywina u Zagrebu Foretić prisjetila se davne 2003. kada se još kao gledateljica interesirala za projekt bdijenja mladih na poziv prijatelja Tomislava Jelinčića u župu. “Rekao mi je: Bit će nešto novo, nešto super, dođi i povedi prijatelje. Sjećam se da je tog dana bilo jako hladno , ali da je crkva bila posve puna. To je bio dokaz da kada je zajedništvo na djelu da tada nije bilo teško ni stajati ni gledati i tako je posijano sjeme koje je niklo u ovo što je Holywin danas”, isktaknula je.
Koju god ulogu da si prikazao, gubavca, časnu sestru ili slično, ostane ti zapisano, osjetiš povezanost sa svecima.
Holywin je za Foretić cjeloživotno iskustvo, tumači. Iz publike je stupila na scenu kao glumica, a sada režira predstave za ovaj projekt. “Puno mi je značilo tumačiti uloge svetica koje su imale velik utjecaj na moj život – svetu Filomenu koja je postala zaštitnica mog djevojačkog života. Kad sam ušla u brak glumila sam svetu Ritu – primjer onoga što brak jest – živjeti sa suprugom i biti njegova stepenica za nebo”, rekla je.
Dio si nečega što te vodi ka svetosti
Margareta Pejić projektu Holywin priključila se 2016. na poziv prijatelja koji joj je rekao da trebaju glumce. Priznala je kako nije mislila da će uspjeti na sceni jer su joj se dotadašnji glumci Holywina činili kao profesionalci. Sada je već dugi niz godina dio stalne glumače postave i otkrila što ju i dalje privlači Holywinu.
“Privlači me to da si dio nečega što te vodi prema svetosti, što te vodi prema nebu. To nije samo ta dva dana ili tih mjesec dana koliko traju probe, već nešto što ti ostane zapisano i godinama nakon toga. Koju god ulogu da si prikazao tad, gubavca, časnu sestru ili slično, ostane ti zapisano, osjetiš povezanost sa svecima, posebno s onima koje si prikazao i to se ne ne može izbrisati iz srca”, naglasila je.
Mise su središnji događaj svakog pa tako i ovogodišnjeg Holywina koji će upotpuniti predstava “Optuženi Stepinac” u izvedbi mladih Varaždinske biskupije u crkvi Majke Božje Snježne u Trnovcu nakon euharistijskog slavlja.