Budi dio naše mreže

Na zagrebačkom aerodromu Pleso 31. kolovoza 1991. Jugoslavenska narodna armija uhitila je kanadskog poduzetnika hrvatskog podrijetla Antona Kikaša. Uhićen je u Boeingu 707 ugandske zrakoplovne tvrtke s 18 tona lakog pješačkog i protuoklopnog naoružanja namijenjenog Ministarstvu unutrašnjih poslova i Zboru narodne garde Republike Hrvatske.

/ Borna Marinić

Anton Kikaš bio je ugledni kanadski građevinski poduzetnik vrlo aktivan u hrvatskoj iseljeničkoj zajednici. Rođen je 1941. u hercegovačkom selu Bijakovići, djetinjstvo i mladost proveo je u Kaknju i Sarajevu, a u Zagrebu je diplomirao na Geodetskom fakultetu. Potkraj šezdesetih odlazi u inozemstvo, točnije Kanadu gdje s vremenom podiže poslovno carstvo. Bio je uključen u aktivnosti hrvatske iseljeničke zajednice. Među ostalim, uspio je 1987. osnovati Katedru za hrvatski jezik i književnost na sveučilištu Waterloo, a na razne druge načine organizirao je hrvatske iseljenike. Kada je nakon proglašenja hrvatske neovisnosti njegovoj domovini zaprijetio rat, svojim je novcem i novcem hrvatskih iseljenika kupio oružje za njezinu obranu.

Oružje je kupio u Južnoj Africi, a za transport je bila zadužena tvrtka Uganda Airlines. Plan je bio letjeti prema Trstu, i manevrom sletjeti u Ljubljanu. No ulaskom u jugoslavenski zračni prostor, prema Kikaševoj tvrdnji pogreškom pilota, ruta je promijenjena. Dva lovačka MIG-a Jugoslavenskog ratnog zrakoplovstva presrela su Boeing i zapovjedila pilotu da ga spusti u zagrebačku zračnu luku. Vojnici JNA zaplijenili su oružje i u dramatičnim okolnostima uhitili Kikaša. Nakon batinanja Kikaš je prebačen u vojni zatvor u Beogradu gdje je proveo tri mjeseca.

Ondje je u lošim uvjetima iznova proživljavao torture uz prijetnje likvidacijom. Ipak, uz veliko zanimanje medija Kikaš je pušten, odnosno koncem studenog 1991. razmijenjen za zarobljenog generala JNA Milana Aksentijevića. Zanimljiva je i sudbina zaplijenjenog zrakoplova. JNA se njime koristila za transport opreme i ljudstva tijekom povlačenja iz Slovenije i Hrvatske. Štoviše, Boeing 707 prevozio je rezerviste na bojišnice u Hrvatskoj, a poslije i u BiH, dok je na povratku prevozio obitelji starješina JNA zajedno s civilima koji su s područja Bihaća, a zatim i Sarajeva, bježali od rata u Beograd. Kako je bio preuređen za prijevoz vojne opreme, u njega bi stalo i 400 putnika te je na taj način od rata pobjeglo više desetaka tisuća civila, iako većina vjerojatno nije znala zašto pripadnici JNA zrakoplov nazivaju Kikaš.

Borna Marinić – HKR – Hrvatski katolički radio/Foto: Josip Ninković

Borna Marinić magistar je povijesti koji se niz godina bavi temom Domovinskog rata. Od 2013. uređuje i vodi Facebook stranicu Dogodilo se na današnji dan – Domovinski rat. Autor je više knjiga i dokumentarnih filmova na temu Domovinskog rata, a kao novinar radio je dvije godine u HRT-ovoj emisiji TV Kalendar. Od ožujka 2019. uređuje i vodi emisiju Domoljubne minute na Hrvatskom katoličkom radiju. Vlasnik je obrta CroHis kojim promiče vrijednosti Domovinskog rata.

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja