Emisiju na valovima HKR-a „Blago socijalnog nauka Crkve“ subotom u 16:30 emitiramo u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Emisiju je pripremio Stjepan Baloban, pročelnik Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve i profesor u miru na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagreb
Na spomendan svetog Franje Asiškoga, 4. listopada 2025. godine, papa Lav XIV. je objavio prvi službeni dokument, Apostolsku pobudnicu pod naslovom Dilexi te, o ljubavi prema siromasima. U emisijama Blago socijalnog nauka Crkve, koje slijede u studenome, želimo ukratko predstaviti taj važan crkveni dokument.
Crkveni dokumenti nose ime prema prvim riječima, koje su obično na latinskom jeziku.
Tu tradiciju je nastavio i papa Amerikanac, Lav XIV. Budući da je u novije vrijeme latinski jezik izgubio svoje mjesto ne samo u širem kulturalnom okruženju nego i u Crkvi, važno je na odgovarajući način prevesti latinski naslov jednog crkvenog dokumenta na određeni govorni jezik, pa tako i na hrvatski jezik.
To nije uvijek jednostavno jer se ti latinski naslovi obično povezuju s određenim mjestima u Svetome pismu, pa je potrebno razumjeti i dotični kontekst Svetoga pisma. Tako je slučaj i s Apostolskom pobudnicom o ljubavi prema siromašnima.
Prve riječi Dilexi te su preuzete iz knjige Otkrivenja 3,9 gdje Isus hrabroj kršćanskoj zajednici u Filadelfiji, koja je malena, nemoćna i izložena nasilju i preziru kaže: Dilexi te. Ja te ljubim.
Drugim riječima, ja te podupirem i stojim iza tebe, ja te ljubim. Prema tome središnja poruka dokumenta glasi da je Isus uvijek na strani slabih, siromašnih i izrabljivanih ljudi. Stoga i prve riječi Apostolske pobudnice glase: Dilexi te. Ja te ljubim.
Kao što je učitelj Isus uvijek uz siromašne i na različite načine izrabljivane ljude tako bi na svoj način, a temeljem vjere, trebali biti i njegovi sljedbenici, mi kršćani, vjernici i članovi Crkve u današnjem vremenu i u konkretnom društvu.

Foto: Vatican Media
Apostolska pobudnica o ljubavi prema siromasima je, zapravo, crkveni dokument dvojice Papa, pape Franje i pape Lava XIV.
Naime, u posljednjim mjesecima svojega života papa Franjo je započeo pisati ovaj dokument koji je svojevrsni nastavak njegove Enciklike o ljudskoj i božanskoj ljubavi srca Isusa Krista „Dilexit nos“ od 24. listopada 2024. godine.
Zbog toga u uvodu u dokument o ljubavi prema siromašnima „Ja te ljubim“ papa Lav XIV. piše da je taj projekt pape Franje primio u nasljedstvo, ali je sretan što može na temelju misli svojega predšasnika dovršiti tako važan dokument o ljubavi prema siromašnima.
To da jedan rimski biskup, papa, dovršava započeti dokument svojega predšasnika nije ništa neobično. Papa Franjo je na sličan način završio započeti crkveni dokument svojega predšasnika pape Benedikta XVI. pod naslovom „Lumen fidei. Svjetlo vjere“ (29. lipnja 2013.).
Ono što je u tom kontekstu zanimljivo i važno jest pitanje: Što je u konkretnom crkvenom dokumentu napisao jedan, a što drugi papa? Već je na prvi pogled vidljivo da je riječ o idejama, stilovima i postavkama dvojice papa, koji su ujedinjeni u obradi središnje teme ljubavi prema siromašnima.
potpisivanje apostolske pobudnice Dilexti te/ Foto: Vatican Media
Vrijeme će pokazati koliko će papa Lav XIV. u svojem pontifikatu slijediti svojega predšasnika, a u kojoj će se mjeri od njega razlikovati.
Ipak, u ovom trenutku nije teško zaključiti da će ljubav prema siromašnima biti i u središtu pontifikata pape Lava XIV. kao što je to, ali na „njemu specifičan način“, bila i u pontifikatu pape Franje.
Apostolska pobudnica o ljubavi prema siromašnima u pet poglavlja i 121 broju iznosi iznimno zanimljiv sadržaj koji jednostavnim i razumljivim riječima približava suvremenom čovjeku. Uz podsjećanje na utemeljenje u Svetom pismu i u crkvenoj tradiciji ovdje je riječ, među ostalim, i o gorućim socijalnim problemima. U to će se moći uvjeriti svi oni koji će uzeti u ruke to zanimljivo štivo nakon što se prevede i objavi na hrvatskom jeziku.
Zašto su pape za ovaj crkveni dokument izabrali temu ljubavi prema siromašnima objašnjava se u prvom poglavlju pod naslovom „Neke ključne točke“.
Najprije se naglašava da su siromasi u središtu Božje, Isusove, ljubavi i brige za čovjeka u konkretnom svijetu.
Međutim, ta ljubav i briga nadilazi čisto ljudsku, humanu, brigu i zauzetost za čovjeka.
Konkretna ljubav prema siromašnima je bitni dio Božje Objave, stoga i bitni dio vjerskoga života svakoga kršćanina, kao što je to bilo i u slučaju svetoga Franje Asiškoga. I
danas postoje različiti oblici siromaštva od onoga najvidljivijeg materijalnog preko moralnog i duhovnog, kulturnog do siromaštva onih kojima je ugroženo dostojanstvo i temeljna ljudska prava i slobode. „Vapaj siromašnih“ tako postaje stvarni izazov vjere kako za Crkvu tako i za konkretni život svakoga istinskog vjernika u osobnom, obiteljskom ali i u društvenom životu.
Osluškujući „vapaj siromašnih“, naglašava prvi dokument pape Lava XIV. „pozvani smo poistovjetiti se s Božjim srcem koje je osjetljivo na potrebe svoje djece, posebno onih najpotrebnijih“ (br. 8).

Foto: Stjepan Baloban
Mons. prof. dr. Stjepan Baloban, pročelnik Centra HBK za promicanje socijalnog nauka Crkve i umirovljeni profesor socijalnog nauka Crkve i moralne teologije na KBF-u Sveučilišta u Zagrebu.