Emisiju na valovima HKR-a “Blago socijalnog nauka Crkve” subotom u 16:30 emitiramo u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Emisiju je pripemio tajnik Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve dr. sc. Leonnel Radinski.
Na početku sustavnog proučavanja socijalnog nauka Crkve, rad se pojavljuje kao temeljna kategorija. Papa Lav XIII. u enciklici Rerum Novarum (1891) naglašava dostojanstvo radnika i rad kao ključni dio ljudskog dostojanstva. Također zagovara pravedne uvjete rada, uključujući pravednu plaću, pravo radnika na udruživanje u sindikate, razumno radno vrijeme, sigurnost na radu te zaštitu obiteljskog života radnika.
U kontekstu znakova vremena, izričito odbacuje shvaćanje rada kao robe kojom se trguje isključivo prema zakonima ponude i potražnje te promiče suradnju između radnika i poslodavaca, umjesto sukoba klasa.
Pitanje rada ni u suvremenom kontekstu ne gubi na važnosti. Papa Franjo naglašava da rad nije samo sredstvo za preživljavanje, nego i ključni proces osobnog rasta i razvoja.
Rad nije samo sredstvo za preživljavanje
U enciklici Laudato Si’ i drugim govorima ističe važnost pristupa stabilnom zaposlenju za sve ljude, te valorizaciju kreativnosti, razvoja talenata i socijalnih odnosa kroz rad. Naglašava da rad daje dostojanstvo čovjeku i da mora biti društveni prioritet, neovisno o ekonomskim pritiscima i interesima poslovnih subjekata, donosi America Magazine.
Međutim, društveni prioritet ne znači da čovjek mora i treba zapostaviti sve, sebe i svakoga poradi rada. Kompendij socijalnog nauka Crkve već u drugom broju ističe da je rad usmjeren na čovjekovo ostvarenje te da se njegova svrha najpotpunije rasvjetljuje unutar obitelji. Ukratko, čovjek ne radi samo za sebe, nego i za druge te se ostvaruje s drugima i za druge. „Rad je za čovjeka, a ne čovjek za rad“ (Kompendij, 272). Plodovi rada trebaju omogućiti „razmjenu, odnose i susrete“ (Kompendij, 273).
Isto tako znamo iz biblijskog izvještaja da svatko zaslužuje odmor te da “Subota je stvorena radi čovjeka, a ne čovjek radi subote!” (Mk 2,27).
Vrijeme u prosincu možemo zamišljati kao produženo vrijeme subote
Vrijeme u prosincu možemo zamišljati kao produženo vrijeme subote u kojem bismo trebali uživati plodove rada te se posvetiti Bogu i drugim ljudima. Međutim, službeni podaci pokazuju da je razina općeg kriminaliteta u prosincu vrlo visoka i da prema kraju ima tendenciju rasta.
S druge strane, podatci koje iznosi NJAMHAA također pokazuju porast mentalnih bolesti i smanjenje životnog zadovoljstva. Ljudi su pod stresom zbog opterećenosti kupovinom savršenih poklona, a istovremeno razmišljaju o obiteljskim okupljanjima koja mogu biti neugodna zbog sukoba osobnosti i različitosti mišljenja, donosi HealthPartners.
Ovakvi podaci ukazuju na više društvenih obrazaca.
Prvo, mukotrpno radimo tijekom cijele godine. Rad nam je nešto urođeno, a podaci raznih istraživanja pokazuju da smo pod stresom kada ne radimo. To bi s jedne strane moglo značiti da smo radišni i vrijedni te da radimo kako bismo se ostvarili. Međutim, kad se pogleda stopa kriminala i uzroci stresa, vidimo da smo se možda izgubili u tom procesu. Navikli smo biti sa kolegama, a rodbina nam postaje strana, što je suprotno od onoga što promiče socijalni nauk Crkve.
Navikli smo biti sa kolegama, a rodbina nam postaje strana
Tu si moramo postaviti pitanje koliko nas zapravo prekomjeran rad tokom godine ostvaruje, a koliko osiromašuje, pogotovo kada uzmemo u obzir još jedan razlog za zabrinutost: anksioznost i stres tokom blagdanskog razdoblja, uzrokovani preopterećenostima poklonima i putovanjima, koji izazivaju veliki financijski udarac.
Ne bi li trebalo biti obrnuto? Ako smo zapostavili sve da bismo radili i stjecali, onda bi nam blagdani trebali biti nešto što ćemo obaviti rutinski, bez prevelikih pritisaka.
Zbog toga papa Lav XIV. u Dilexi te (broj 13) definira siromaštvo, pozivajući se na dokument Europske zajednice iz 1984. godine, prema kojem se siromašnima smatraju pojedinci, obitelji i skupine ljudi čiji su materijalni, kulturni i društveni resursi toliko oskudni da su isključeni iz minimalno prihvatljivog standarda života u državi članici u kojoj žive.
Stoga, siromaštvo nije isključivo povezano s ekonomskim nedostatkom. Ono može poprimiti različite oblike – socijalni, kulturni ili duhovni – što je, kako pokazuje suvremeni kontekst, posebno relevantno danas, iako se u ljudskoj percepciji siromaštvo često poistovjećuje s materijalnim nedostatkom.
Rad mora biti izvor nade i svjedočenja
Također, u svojoj katehezi, papa je istaknuo da rad mora biti izvor nade i svjedočenja. No, što se događa ako rad ne uključuje druge ljude? Što tada svjedočimo?
Pitanje koje se postavlja u modernom vremenu, kada usporedimo plodove i posljedice našega rada: Radimo li mi da bismo živjeli, ili živimo da bismo radili? U suvremenom društvu, gdje rad postaje gotovo obavezni odgovor na egzistencijalna pitanja, nužno je ponovno razmotriti ulogu rada u životima pojedinaca.
Ako rad gubi svoju temeljnu svrhu – osobnu izgradnju i izgradnju zajednice – tada postaje prazna aktivnost koja vodi u stres, anksioznost i mentalnu iscrpljenost.
Poziv Crkve da rad bude alat za osobno ostvarenje, društvenu solidarnost i izgradnju obitelji mora se konkretizirati kroz praksu koja nije samo usmjerena na ekonomske ciljeve, već i na integralni razvoj, na očuvanje ljudskog dostojanstva, međuljudskih odnosa i duhovne ravnoteže.
Blagdansko razdoblje, stoga, treba postati prostor za povratak temeljnim vrijednostima: obitelji, odmoru, zajedništvu i duhovnoj obnovi, a ne samo još jedno
opterećenje.

Dr. sc. Leonnel Radinski,
Dr. sc. Leonnel Radinski, tajnik Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije, diplomirao je 2018. godine na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu, na filozofsko-teološkom smjeru. Daljnje obrazovanje nastavio je na Papinskom sveučilištu Gregoriani u Rimu, gdje je 2019. godine započeo studij sociologije, a 2022. godine stekao licencijat iz tog područja. Godine 2025. obranio je doktorsku disertaciju iz sociologije na temu „Uloga obiteljskih rituala u prevladavanju stresnih događaja: Slučaj ispita zrelosti među mladima (18-19 godina) u gradovima Đakovo i Osijek“.