Kako biste djecu potaknuli na kritičko promišljanje, razgovarajte s njima po predlošku šest pitanja posebno važnih u novinarstvu.
Tko? Što? Gdje? Kada? Kako? Zašto? Ovih šest pitanja, posebno važnih u novinarstvu, možemo imati na umu kad god se susretnemo s nekom novom informacijom. Ta nam pitanja mogu biti i polazište za kritičko razmišljanje, a možemo ih po potrebi i proširivati, kao što je predloženo u “šalabahteru za kritičko mišljenje” na stranici kanadske neprofitne organizacije Global Digital Citizen Foundation, a prenosi Medijska pismenost.
Kritičko mišljenje jedna je od ključnih vještina medijske pismenosti, a posebno je važna i kod razlikovanja istinitih i lažnih vijesti. Kada razgovarate s djecom o vijestima, ali i drugim medijskim sadržajima, uvijek im možete postaviti neka od ovih pitanja, kao i smisliti svoja, kako bi ih potaknuli na razmišljanje, diskusiju i daljnje istraživanje.
TKO?
- Tko od ovoga ima koristi?
- Kome to može štetiti?
- Tko o tome odlučuje?
- Na koga to direktno utječe?
- Koga ste još čuli da o ovome govori?
- S kime bi bilo najbolje o tome razgovarati?
- Tko su ovdje ključni ljudi?
- Tko zaslužuje priznanje za to?
ŠTO?
- Što su ovdje jake strane, a što slabosti?
- Koje je drugačije gledište?
- Koja je alternativa?
- Što bi mogao biti protuargument?
- Koji je najboilji/najgori ishod?
- Što je najvažnije/najmanje važno?
- Što možemo učiniti za pozitivnu promjenu?
- Što stoji na putu našem djelovanju?
GDJE?
- Gdje bismo ovo mogli vidjeti u stvarnom životu?
- Gdje možemo pronaći slične koncepte ili situacije?
- Gdje je ovo najpotrebnije?
- Gdje bi u svijetu ovo bilo problem?
- Gdje možemo dobiti više informacija?
- Gdje možemo tražiti pomoć u vezi toga?
- Kamo će nas ova ideja odvesti?
- Gdje je prostor za poboljšanje?
KADA?
- Kada je ovo prihvatljivo/neprihvatljivo?
- Kada bi naše društvo od ovoga moglo imati koristi?
- Kada bi ovo stvorilo problem?
- Kada je najbolje vrijeme za djelovanje?
- Kada ćemo znati da smo uspjeli?
- Kada je ovo imalo važnu ulogu u našoj povijesti?
- Kada možemo očekivati da će se to promijeniti?
- Kada bismo trebali potražiti pomoć u vezi ovoga?
ZAŠTO?
- Zašto je ovo problem/izazov?
- Zašto je ovo važno za mene/druge?
- Zašto je ovo najbolji/najgori scenarij?
- Zašto to utječe na ljude?
- Zašto bi ljudi trebali ovo znati?
- Zašto je tako dugo ovako?
- Zašto smo dopustili da se to dogodi?
- Zašto je danas ovo potrebno?
KAKO?
- Koja je sličnost između ovoga i ……?
- Kako ovo može poremetiti stvari?
- Kako znamo istinu o ovome?
- Kako ćemo tome sigurno pristupiti?
- Koju dobrobit ovo donosi nama/drugima?
- Kako ovo nama/drugima šteti?
- Kako će ovo izgledati u budućnosti?
- Kako to možemo promijeniti na našu dobrobit?