U srijedu, 12. siječnja 2022. predstavljeni su rezultati istraživanja o medijskim navikama djece i stavovima roditelja o izloženosti djece oglašavanju na televiziji i internetu hrane i pića čije se prekomjerno konzumiranje ne preporučuje. Rezultate su u emisiji Argumenti HKR-a u srijedu 19. siječnja komentirali Katija Kušec, članica Vijeća za elektroničke medije, Maja Lang Morović, prof. rehabilitator iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Matej Čuljak, psiholog i psihoterapeut te Marko Vukasović, magistar kineziologije.
„Nacionalno istraživanje pokazalo je da svako treće dijete samo odlučuje što će gledati na televiziji, a ono što vidi hoće imati ili kupiti. Dobili smo rezultate da gotovo preko 78 posto roditelja hoće da se ova grana na neki način uokviri u pravila ponašanja”, istaknula je Kušec naglašavajući obvezu Agencije za elektroničke medije da to i napravi sukladno Zakonu o elektroničkim medijima i sukladno direktivi Europskoga parlamenta i vijeća. „Agenciji za elektroničke medije to nalaže zakon i europska direktiva. Da bi sa svime ovime krenula u rad napravili smo istraživanje koje nam je dalo okvir otkud i kako krenuti i što je tu najviše ugroženo, a najviše su ugrožena djeca koja koriste medije bez kontrole”, rekla je Kušec, članica Vijeća za elektroničke medije i voditeljica ovog projekta u Vijeću i Agenciji za elektroničke medije.
Maja Lang Morović iz HZJZ-a kaže kako čak trećina djece, odnosno 35 posto djece ima problema s prekomjernom tjelesnom težinom, što je – naglašava – veliki rizik za cjeloživotno zdravlje djece. „To je nešto na što kako cijeli sustav moramo djelovati. Najbolje djelovanje je prilagodba okruženja”, ističe.
„Ako znamo da je tjelesna neaktivnost četvrti uzrok smrti u svijetu, mi jednostavno ne govorimo dovoljno o problemu tjelesne neaktivnosti”, smatra kineziolog, inače nastavnik TZK u osnovnoj školi, Marko Vukasović.
Istaknuo je kako su uvjeti održavanja nastave TZK teški. „Tjelesni je izgubio smisao jer se ne stignemo od administracije i svega što moramo obaviti posvetiti radu na satu. Najprije zbog uvjeta – premale dvorane koje dijelimo na pola s učiteljima razredne nastave”, kaže. Primjećuje da su djeca danas u većini slučajeva nemotorična. „Izbacujemo velik broj kinezioloških sadržaja koji su se prije radili u prvom ili drugom razredu jer djeca to više ne mogu napraviti”, poručuje.
„Mislim da je veliki problem što roditelji ne znaju što sve djeca mogu. Roditelji misle da djeca ne znaju. Sve bih zapravo vratio na početak roditeljstva. Djecu dok su mala treba odgajati da kritički promišljaju o sadržaju”, naglasio je psiholog i psihoterapeut Matej Čuljak koji smatra da je uloga i odgovornost roditelja kada govorimo o odgoju djece, pa i prema primanju i konzumiranju medijskih sadržaja, velika i koja je bi trebala biti na prvome mjestu.
Uspješnost i plodnost ovog projekta ovisi o zajedničkoj sinergiji svih kojih se ovaj problem tiče izravno: od Agencije za elektroničke medije, oglašivača, samih medija, ali i roditelja – zaključili su sugovornici Argumenata.
Cijelu emisiju pogledajte u priloženom videu: