"Činiti ono što je volja Boga Oca je zapravo svrha našeg postojanja. Druga riječ za svrhu je misija. Svaki čovjek na zemlji ima neku misiju ili više njih koje treba ostvariti, a ostvarenje te misije je naša temeljna zadaća na ovome svijetu. Težimo li istini, spoznat ćemo misiju našeg života u konkretnim okolnostima", piše dr. sc. Vladimir Grebenar, pred., univ. spec. oec. u tekstu objavljenom u Veritasu u rubrici "Duhovnost poduzetništva".
Kada se gradi neka teška i kompleksna građevina, jedan od prvih koraka je ispitivanje i analiza nosivosti i slijeganja tla na kojem ta građevina treba biti sagrađena. Temeljna svojstva tla određuju kompleksnost, odnosno težinu i temelje građevine. Temelji nužno moraju biti takvi da građevini daju otpornost na nepoželjne mehaničke vanjske utjecaje poput potresa, poplava, kiša, oluja i sl. Gospodin Isus je sam to opisao ovako: „Svatko tko sluša ove moje riječi i izvršava može se usporediti s mudrim čovjekom koji svoju kuću sagradi na stijeni. Udari pljusak, navališe potoci, dunuše vjetrovi i jurnuše na kuću, ali se ona ne sruši, jer je sagrađena na stijeni“ (Mt 7,24-25). Neosporno kako su ljudi toga vremena bili svjesni da su temelji kuće važni za njenu stabilnost. Ipak, treba tražiti veći smisao i spoznaju Isusovih riječi. Isus je naglasio „Svatko tko sluša ove moje riječi…“, a riječi koje je Isus prije toga rekao apostolima bile su: „Neće svaki koji mi govori ‘Gospodine, Gospodine!’, ući u kraljevstvo nebesko, nego onaj koji vrši volju moga nebeskoga Oca“ (Mt, 7,21).
Bogu trebamo pristupiti kao dobrom ocu i razgovarati s njim o svemu
Štoviše, Isus je još dao komparaciju koliko je imperativno za čovjeka vršiti volju Očevu kada je rekao da niti mnoga znamenja i čuda vjere neće opravdati one vjernike koji nisu vršili volju Očevu. Činiti ono što je volja Boga Oca je zapravo svrha našeg postojanja. Druga riječ za svrhu je misija. Svaki čovjek na zemlji ima neku misiju ili više njih koje treba ostvariti, a ostvarenje te misije je naša temeljna zadaća na ovome svijetu. Težimo li istini, spoznat ćemo misiju našeg života u konkretnim okolnostima. Isus je rekao da će nas Duh Sveti uvoditi u svu istinu. Kada se Isus vratio s visoke gore s molitve, apostoli su ga pitali da ih nauči moliti. Isus im je rekao da u molitvi ne nabrajaju kao pogani, a dao im je obrazac kako da razgovaraju (mole) s Bogom. Bogu trebamo pristupiti kao dobrom ocu i razgovarati s njim o svemu. Isus je zasigurno osluškivao riječ Očevu i tako vršio misiju iz dana u dan.
Djela, a ne samo riječi
Naslov teksta iz Evanđelja po Mateju nosi naziv „Djela, a ne samo riječi“. Prema tome, misija su čovjekova života djela, a ne na prvom mjestu molitve nabrajanja ‘Gospodine, Gospodine!’. Isus je u ovom poglavlju jasno i nedvosmisleno dao do znanja da molitve mogu biti svjedočanstvo protiv čovjeka vjernika ako nakon tih molitvi nema djela i to je izrekao toliko radikalno da je nabrojio i sve plodove najsnažnijih molitava (proroštva, otklinjanja, čudesa vjere…) i da ipak čovjek može promašiti svoju misiju na zemlji i pasti. Reče Gospodin: „Tada ću im kazati: ‘Nikad vas nisam poznavao. Odlazite od mene, zlotvori.’“ (Mt 7, 23). Gospodin nam ovdje šalje poruku: „Otkrij svoju misiju – vrši volju Očevu“. Sveti Ignacije je osluškujući Duha Svetoga zapisao kako čovjek postaje ponizan kada vrši volju Očevu. Prema tome, poniznost nije ponižavanje i svjestan gubitak ugleda pred drugima, naprotiv, to je sposobnost da čovjek prihvati činiti ono što mu dolazi po životu u istini i duhovnom nadahnuću. Istinska se misija našeg života najsnažnije otkriva po molitvi osluškivanja, u kojoj trebamo dopustiti u tišini srca da nam Bog progovori, a ne samo da mi nabrajamo i govorimo Bogu: Daj mi riješi ovo, daj mi sad ono, pa ne ide mi, gdje si sad…
Mnogi danas nemaju vremena dopustiti Bogu da On progovori njima u nadahnuću i tišini srca. Zato mnoge inicijative kršćana propadaju, mnoga poduzeća propadaju, mnoge stranke propadaju, praktični kršćani često nemaju uspjeha
Čovjek se može istinski i uspješno ostvariti samo ako sluša Duha Svetoga što treba činiti u svom zvanju i taj put vodi u vječnost. Nažalost, mnogi vjernici kažu da nemaju vremena za osluškivanje volje Očeve u molitvi, jer su prezauzeti, da ne stignu pokloniti malo vremena Stvoritelju vremena. Mnogi danas nemaju vremena dopustiti Bogu da On progovori njima u nadahnuću i tišini srca. Zato mnoge inicijative kršćana propadaju, mnoga poduzeća propadaju, mnoge stranke propadaju, praktični kršćani često nemaju uspjeha, jer ne vrše volju Očevu, već svoju. Jedna od najvećih zabluda koju danas činimo jest da zazivamo Božju pomoć i blagoslov na naše odluke koje su odraz naše volje, za koje nismo osluškivali ili ne želimo znati jesu li volja Očeva. Kada god donesemo odluku koja je naša volja, moramo biti svjesni da je ishod te odluke pod velikim upitnikom uspjeha. Naprotiv, kada god donesemo odluku za koju smo u tišini i kroz molitvu dobili pozitivne poticaje da Gospodin želi upravo taj put, tada je ta odluka zajamčeno uspješna. Božji su izbori samo naizgled teži, a zapravo dugoročno najbolji i najlakši. Moramo znati da nas lakši izbori u životu, s manje rizika i više sigurnosti vrlo često kao krivi izbori vode u neuspjeh i pad. Fascinantno, ali znanost je dokazala kako najveću stopu poslovnih padova imaju oni poslovni pothvati koji su bili naizgled lakši i sigurniji, a najveću stopu preživljavanja i uspjeha oni poslovni pothvati koji su bili teži i složeniji da se pokrenu. Preporuka start up poduzetnicima je da od početka misle dovoljno velike ideje.
Slijediti Kristov primjer
Uspjeh u ostvarenju osobne i poslovne misije ne mora u očima svijeta biti uspjeh niti mora odmah biti uspjeh, no vjernik zna da su neki ishodi vršenja volje Očeve dragocjeno iskustvo u većoj misiji života, spasenju. Mnogi bi cinici sad postaviti pitanje: „Pa hajde, kad je to tako jednostavno, dajte da vidimo kako se to čuje Božji glas.“ Odgovor je djetinje jednostavan, ako smo u stanju školovati se desetljećima, raditi desetljećima, učiti druge jezike i nove tehnologije, zar nismo bili u stanju tako jednostavno i lagano naučiti osluškivati volju Očevu? Odgovor je još jednostavniji, nismo htjeli i ne želimo zbog naše oholosti, jer je oholost vršenje vlastite volje i oholost je prvi čovjekov grijeh. Najviše volimo sebe, zato vršimo što mi želimo, a molitve i mise nam često dođu kao način da pokušamo manipulirati kako smo dobri i pravedni. Jesmo li sigurni da i mi nećemo čuti: „Odlazite od mene… nikad vas nisam poznavao.“
Za malo kušnje već na zemlji stostruka nagrada. Naš je problem što mi očekujemo da nam se svi dive i da nas svi prihvate i što na svijet gledamo poput utopista. Slijedimo li Krista, to ne možemo očekivati
Samo ponizan čovjek može vršiti volju Očevu, a Bog je nenadmisliv i zna što je za nas najbolje, kao što roditelj zna za svoje maleno dijete što je za njega najbolje. Bogu kao dobrom Ocu je stalo da budemo sretni, blagoslovljeni, uspješni, zdravi, materijalno situirani, radosni, puni ostvarenja i osmijeha. Bogu je stalo da budemo cijenjeni od ljudi koje On cijeni, a nije mu stalo da nas hvali svijet koji ga razapinje. Prvi su ga po uskrsnuću vidjeli, drugi nisu imali tu povlasticu. Još se na svijetu nije rodio čovjek koji se razočarao vršeći volju Očevu. Za malo kušnje već na zemlji stostruka nagrada. Naš je problem što mi očekujemo da nam se svi dive i da nas svi prihvate i što na svijet gledamo poput utopista. Slijedimo li Krista, to ne možemo očekivati.
Smjernice za uspjeh
I sada cinično pitanje, kakve sve ovo veze ima s misijom u poduzetništvu? Fundamentalne! Znanost dokazuje kako je prvi preduvjet poslovnog uspjeha dobro definirana misija poduzeća, ali znanost ne daje odgovor kako spoznati istinsku misiju. Često ostanem zatečem pred licemjernim tumačenjem znanstvenih spoznaja. Primjerice, znanost dokazuje da je emocionalna inteligencija i empatija (suosjećanje s drugima) važnija za poslovni uspjeh od razumske inteligencije, ali predavači nemaju odgovora na pitanje kako postati emocionalno inteligentniji. Jednako je i s pitanjem kako otkriti istinsku misiju poduzeća. Pitanje misije poduzeća je zapravo pitanje svrhe poduzeća, a to pitanje glasi: „Zašto poduzeće postoji?“. Svako poduzeće postoji kako bi zadovoljilo neke potrebe svojih kupaca. Misija je poduzeća nužno usmjerena kupcima i potrošačima (tj. onima za koje stvaramo, ne nama kao zaposlenicima) i ako bi misija bila pogrešna, poduzeće bi nestalo s vremenom. I eto nam evanđelja na djelu ako tražimo radosnu vijesti u poslu. Poslovnim jezikom bi to glasilo ovako: poduzetnik mora otkriti poslovnu misiju, a ta je misija usmjerena uvijek na zadovoljenje potreba kupaca, učinkovit može biti samo ako stvara dodanu vrijednost od ograničenih prirodnih resursa i rada na zadovoljstvo kupaca. Teološki bi to glasilo ovako: čovjek mora spoznati svrhu svoga postojanja kako bi u zajednici s drugima ostvario svoje vjerničko poslanje djelima ljubavi. Svaki put kada je poduzetnik usmjeren u svom radu tržištu i ekonomičnom stvaranju proizvoda i usluga koji su odgovor na stvarne ljudske potrebe, tada izvršava svoju misiju u radu i zasigurno opstaje.
Dakle, najbolja misija se otkriva u istini, tišini i molitvi. Profesionalna je obveza poduzetnika i menadžera da kontinuirano preispituju misiju poduzeća. Mnogi ljudi misle kako poduzetnici i menadžeri svoju misiju ostvaruju na prvom mjestu profitom, no to je pogrešna pretpostavka. Istraživanja su dokazala kako najveću stopu poslovnog neuspjeha imaju poduzeća koja su osnovana na prvom mjestu radi profita. Naprotiv, najveću stopu preživljavanja i uspjeha imaju poduzeća osnovana s dobro definiranom misijom koja se izvršava poslovanjem, a profit je tada posljedica etičkog i odgovornog poslovanja. Smjernice za uspjeh poduzeća nisu opisane u znanstvenoj i stručnoj literaturi. Nigdje nećete pronaći kako je netko znanstveno dokazao kako se otkriva istinska misija poduzeća. Znanost je došla tek do spoznaje kako su poduzetnici i menadžeri koji su prepoznali istinsku misiju poduzeća uspješni u uspješnim poduzećima. Ima li negdje u Svetom pismu smjernica kako se misija otkriva? Reče Gospodin: „…Što čujete u skrovitosti, propovijedajte na krovovima!“. Drugim riječima, što čujete kao nadahnuće za misiju, činite javno i ne bojte se.
Molitva poduzetnika
Gospodine, dođi u moje poduzeće i zaštiti mene i moju firmu, moju obitelj, blagoslovi naše odluke i rad. Daruj nam Duha poniznosti da uvijek činimo u našem poduzeću što je tvoja volja i proizvodimo ono što ti želiš da činimo za druge, neka Duh Sveti zahvati naša srca da spoznamo i izvršimo misiju našeg poduzeća.
Vladimir Grebenar diplomirao je marketing menadžment i završio postdiplomski sveučilišni studij iz poduzetništva na ekonomskom fakultetu u Osijeku. Doktorirao je na Međunarodnom međusveučilišnom Interdisciplinarnom studiju Poduzetništvo i inovativnost pri Međunarodnom centru za poduzetničke studije (ICES, International Centre for Entrepreneurial Studies) između 5 sveučilišta u Europskoj uniji i Velikoj Britaniji (EFOS Osijek, University of Turku Finska, Durham University UK, University of Maribor Slovenija & University of Klagenfurt, Austrija). Posjeduje izbor u nastavno zvanje predavača za visoko obrazovanje od strane Matičnog povjerenstva za društvene znanosti Vijeća veleučilišta i visokih škola u RH pri MZOS. Ovlašteni je investicijski projektant (OIP) i tajnik Hrvatskog društva investicijskih projektanata (HDIP).
Posjeduje višegodišnje iskustvo top menadžmenta i upravljanja velikim i složenim poslovnim organizacijama iz djelatnosti građevinske proizvodnje i trgovine. Vlasnik je i direktor konzultantskog poduzeća Holspico d.o.o. i posjeduje višegodišnje konzultantsko iskustvo. Predavač je predmeta iz područja marketinga, poduzetništva, računovodstva, strateškog i operativnog menadžmenta, trgovinskog poslovanja, poslovne komunikacije, obiteljskog poduzetništva, projektnog menadžmenta i upravljanja rizicima na stručnom studiju Europska poslovna škola (EBUS).
Intrizična radoznalost učenja i spoznaje novih znanja najveći je hobi. Košarka, nogomet, plivanje i trčanje aktivnosti su koje život čine boljim. Najveći osobni uspjeh i najveće zadovoljstvo su zajedničko vrijeme provedeno sa obitelji, suprugom i šestero male djece.