Nova školska godina nosi i nove promjene u predmetu katolički vjeronauk. Tako su osmišljeni i novi udžbenici za nove školske generacije. Kako bi vjeroučiteljima predstavili katolički vjeronauk usklađen s kurikularnom reformom Nacionalni katehetski ured Hrvatske biskupske konferencije s Agencijom za odgoj i obrazovanje organizirao je Katehetske ljetne škole za vjeroučitelje u osnovnim i srednjim školama.
Kako je za HKM rekao jedan od autora knjige Marin Periš, novi udžbenik karakterizira novi koncept i novi grafički izgled.
“Ono je što je drugačije je pristup učenicima. Velika novost je i mrežna aplikacija koja je sastavni dio novog udžbenika. Gledali smo stari udžbenik i primijetili smo da nije prilagođen suvremenoj generaciji školaraca. I zbog kurikularne reforme bilo je potrebno prirediti drugačije udžbenike. Novi naraštaji traže informacije najprije na internetu, a to je i naraštaj kojemu je slika važnija od teksta. Stoga smo imali velike grafičke zahvate. Osim toga, opseg teksta je u starom udžbeniku bio prilično velik. Nastojali smo ga učinitim sažetijim, preglednijim i životnijim. Cilj nam je bio suvremenoj mladeži kršćansku poruku učiniti pristupačnijom”, nadodao je.
Prema Periševim riječima, u udžbenicima “Dođi i vidi 1” i “Dođi i vidi 2” koji ide u eksperimentalni program u idućoj školskoj godini prisutni su digitalni alati u mjeri u kojoj je to potrebno i važno.
“Dio je udžbenika sada na mreži. Naime, tiskani udžbenik sadrži ikonice koje vjeroučitelja i učenika upućuju na proširenje sadržaja na mrežnoj aplikaciji. Na mreži se nalaze i neki dodatni sadržaji u odnosu na tiskani udžbenik. Spomenut ću kako po udžbeniku ima oko 150 mrežnih sadržaja. Ti sadržaji su mrežne poveznice, dodatni tekstovi, videi, fotografije i kvizovi.”
Naš sugovornik pojasnio je kako svaki udžbenik sada ima i svojevrsnog “duhovnika” koji se učenicima obraća kratkim videom u svakoj temi.
“Istaknut ću kako su nam prilikom uređivanja udžbenika predložili da kupimo gotove digitalne aplikacije, ali odlučili smo sami kreirati svoju i prilagoditi ju potrebama naših vjeroučitelja i učenika. Tako je nastala naša mrežna aplikacija ‘VjeraApp’. Osim ponuđenog sadržaja na aplikaciji, vjeroučitelj će moći na stranicu stavljati i svoje osobne sadržaje i dijeliti ih, osim s učenicima, i sa svojim kolegama vjeroučiteljima.
Jedan broj vjeroučitelja koji su sudjelovali u eksperimentalnom programu ‘Škola za život’ upoznati su s udžbenikom, a drugi dio vjeroučitelja doznalo je više o udžbeniku na Katehetskoj ljetnoj školi održanoj u Zagrebu. Svakako ovaj novi koncept udžbenika radikalan je zaokret u odnosu na prijašnji koncept. Naravno kao izdavačka kuća ‘Salesiana’ radit ćemo na razvijanju ideja i poboljšanju udžbenika”, poručio je Marin Periš.
Vjeronauk u osnovnim školama također ima nove udžbenike. Tako će osnovnoškolci dobiti novi udžbenik “U Božjoj ljubavi. Udžbenik za katolički vjeronauk prvoga razreda osnovne škole” kojeg su uredili Tihana Petković, Josip Šimunović i Suzana Lipovac, a koji izdaje “Glas Koncila”. Taj udžbenik bit će predstavljen vjeroučiteljima na Katehetskoj ljetnoj školi za vjeroučitelje osnovnih škola koji će se održavati u Splitu od 26. do 27. kolovoza.
Prema riječima Tihane Petković, jedne od urednica novog udžbenika, moderan je udžbenik koji odgovara svim zahtjevima moderne škole.
“S druge strane donosi sadržaj katoličkog vjeronuka koji je temeljni i nije puno promijenjen zbog zahtjeva kurikularne reforme. Sadržaj je objavljen u novom ruhu prilagođen učenicima sadašnjice.
Imamo puno digitalnih sadržaja, ali uz to imamo naglasak i na istraživačku nastavu, odnosno na povezivanje s iskustvima samih učenika iz njihovog života. Potiču se učenici da istražuju svoju okolinu i povezuju je s gradivom”, nadodala je.
Novost je svakako u digitalnim alatima koje udžbenik sadrži.
“Imamo puno digitalnog sadržaja što je učenicima zanimljivo današnjeg doba. Udžbenik sadrži poveznice na online puzzle, memory igru, ali i duhovne pjesme koje su prilagođene učenicima prvog razreda osnovne škole”, istaknula je Petković.
U Splitu će također biti predstavljen novi udžbenik za 5. razred osnovne škole pod nazivom “Učitelju, gdje stanuješ” autorica Mirjane Novak i Barbare Sipine u izdanju Kršćanske sadašnjosti.
Prema riječima Barbare Sipine, udžbenik je podijeljen u pet tematskih cjelina: “Krenimo zajedno”, “Biblija i povijest spasenja”, “Isus Krist”, “Širenje Isusove poruke” i “Susret s Bogom u molitvi”.
“Učenik 5. razreda tražeći Učitelja ide od tog općeljudskog zajedništva, traženja Boga, upoznavanje religija do susreta s Isusom Kristom pa upoznaje njegovo život i djelovanje, pa širenje kršćanstva sve do naših krajeva i na kraju do osobnog susreta s Bogom u molitvi”, istaknula je Sipina.
Iza tematskih cjelina nalazi se dodatak u kojem su: ishodi učenja, kršćanski moral, molitve i ostali obrasci vjere, leksikon te popis knjiga i kratica biblijskih knjiga Staroga i Novoga zavjeta.
“Udžbenik je usklađen s Kurikulumom nastavnog predmeta Katolički vjeronauk za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj, a sastoji se od tiskanog i elektroničkog dijela. Prvi put zapravo imamo elektronički udžbenik”, naglasila je naša sugovornica.
U tiskanom dijelu udžbenika nalaze se osnovni sadržaji, popraćeni fotografijama i sadržajima koji potkrepljuju temu ili navode na razmišljanje. Rasterećen je nepotrebnih tekstova, ključne riječi istaknute su da ih učenik lako može uočiti i pamtiti. Objašnjenja pojmova se, osim u leksikonu, navode i kroz udžbenik radi boljeg razumijevanja sadržaja. Svaku temu ilustriraju slike i citati poznatih hrvatskih i svjetskih velikana. Komunikacijski je koncipiran i od učenika traži aktivno promišljanje i djelovanje. Osim obrazovnih sadržaja, udžbenik obiluje različitim tekstovima za promišljanje vlastitih stavova i poticajima za činiti dobro, odnosno aktualizaciju tema. Svaka od 5 cjelina počinje stranicom na kojoj su motivacijska pitanja na koja će učenici u toj cjelini pronaći odgovore, a na kraju svake cjeline je umna mapa koja učeniku olakšava izdvajanje bitnih pojmova koje treba usvojiti.
Udžbenik u elektroničkom obliku se, uz sav osnovni sadržaj koji je i u tiskanom, sastoji od različitih interaktivnih i drugih digitalnih sadržaja. Učenik može pročitati različite biblijske tekstove, druge književno-umjetničke tekstove, poticajne i mudre priče, pogledati video, poslušati glazbene zapise, vidjeti grafički prikaz ili lentu povijesnih događaja, dopunjavati tekst, slagati slagalice, uparivati pojmove, rješavati križaljke, proučavati karte ili rješavati zadatke povezane s njima, učiti rješavanjem različitih zadataka, pronaći dodatne materijale za one koji žele znati više.