Crkva je sadržaj poruka koje je Majka Božja dala trima pastirima u Fatimi već objavila. O tome smo pisali i na HKM-u. Rjeđe se, međutim, u javnosti govori o teološkom komentaru koji je, uz objavljivanje trećega dijela Fatimske tajne i po nalogu sv. Ivana Pavla II. 2000. godine objavio tadašnji pročelnik Kongregacije za nauk vjere kardinal Joseph Ratzinger.
Komentar je u cijelosti dostupan na linku, a mi smo izdvojili važnije naglaske.
U uvodu kardinal Ratzinger tumači teološki odnos između Objave, koja je završena smrću posljednjeg apostola i koja obvezuje sve vjernike, te privatnih objava koje su od Crkve odobrene i priznate, ali nikoga ne obvezuju i jedino o interpretaciji koju im Crkva daje ovisi njihova smislenost, a time i autentičnost.
Kardinal Ratzinger podsjeća i da fatimska priča ima dva usko povezana, ali ipak odvojena dijela: prvi je ono što se dogodilo, odnosno fenomen koji uključuje i sadržaj Gospinih poruka. Drugi je tumačenje događaja i njihovo mjesto u memoriji Crkve. Sam je događaj svima dobro poznat, a značenje fatimskoga fenomena Crkva je otkrivala postupno, od razine mjesne Crkve, potom izvan granica Portugala, pa sve do Rima, postavši tako znakom vremena čitavoj Crkvi dvadesetoga stoljeća.
Tumačenje kardinala Ratzingera
“Pažljivo iščitavanje teksta takozvane treće Fatimske tajne, odlukom Svetoga Oca objavljenog ovdje u cijelosti, a dugo nakon spomenutih događaja, vjerojatno će se pokazati razočaravajućim ili iznenađujućim nakon svih nagađanja koje je potaknula.
Ne otkriva se velika tajna niti se otkriva budućnost. Možemo samo vidjeti Crkvu mučenika stoljeća koja je upravo prošlo, predstavljenih u sceni opisanoj jezikom simbola koji nije lako dešifrirati.
Je li to ono što je Majka Gospodnja htjela priopćiti kršćanstvu i čovječanstvu u vrijeme velikih poteškoća i nevolja? Je li nam od ikakve pomoći na početku novog tisućljeća? Ili su ovo samo projekcije unutarnjeg svijeta djece, odgajane u ozračju duboke pobožnosti, ali istodobno uzdrmane nevoljama koje prijete njihovom vremenu? Kako bismo trebali razumjeti viziju? Što ćemo učiniti od toga?
Završni dio komentara
Konačno je pitanje: Koji je smisao ‘tajne’ Fatime kao cjeline (u sva njena tri dijela)? Što nam ona govori? Prije svega, moramo potvrditi s kardinalom Sodanom: “…događaji na koje se treći dio Fatimske tajne odnosi sada su dio prošlosti”. Ukoliko su opisani pojedinačni događaji, oni pripadaju prošlosti.
Oni koji su očekivali uzbudljive apokaliptične objave o kraju svijeta ili budućem tijeku povijesti, sigurno će biti razočarani. Fatima ne zadovoljava našu znatiželju na ovaj način, baš kao što se kršćanska vjera općenito ne može svesti na predmet puke radoznalosti.
Ono što je ostalo već je bilo očito kad smo započeli razmišljanja o tekstu ‘tajne’: poticaj na molitvu kao put ‘spasenja duša’ i, isto tako, poziv na pokoru i obraćenje.
Trijumf Marijinoga Bezgrešnog Srca
Na kraju bih želio spomenuti još jedan ključni izraz ‘tajne’ koja je s pravom postala poznata: ‘Moje Bezgrešno srce će trijumfirati’. Što to znači? Srce otvoreno Bogu, pročišćeno kontemplacijom Boga, jače je od oružja svake vrste. Marijin fiat, riječ njezinog srca, promijenila je svjetsku povijest, jer je donijela Spasitelja u svijet. Zahvaljujući njenom DA, Bog je mogao postati čovjekom u našem svijetu i ostaje tu za sva vremena.
Zli ima moć u ovom svijetu, kao što kontinuirano vidimo i doživljavamo; on ima moć jer si naša sloboda neprestano dopušta biti odvojena od Boga. Ali budući da je sam Bog uzeo ljudsko srce i tako usmjerio ljudsku slobodu prema onome što je dobro, sloboda izbora zla više nema posljednju riječ. Od tada nadalje, riječ koja prevladava glasi: ‘U svijetu ćete imati muku, ali ne bojte se; Ja sam pobijedio svijet’ (Iv 16,33). Fatimska poruka poziva nas vjerovati tom obećanju.”