Voditelj i teolog Marin Periš oglasio se oko različitih mišljenja oko gostovanja teologinje Tine Beattie na ljetnoj školi u Dubrovniku.
Podsjetimo, u subotu je biskup Ratko Perić uputio Kolegijalno pismo biskupu Mati Uziniću povodom poziva feminističkoj teologinji Tini Beattie da gostuje na Ljetnoj školi u Dubrovniku (15.-19. srpnja ove godine). U pismu je biskup Perić objasnio da je razlog njegovog pisanja Ljetna teološka škola u Dubrovniku, odnosno kontroverzna i pozvana predavačica.
“Tina Beattie, obraćenica s prezbiterijanske zajednice u katoličku, a da nikada nije postala do kraja katolkinjom, najavljena je kao predavačica najprije kao ‘feministička teologinja’ na Ljetnoj školi u Dubrovniku (od 15. do 19. srpnja ove godine) s naslovom i radionicom ‘Društvo i pluralizacija: šanse i izazovi za žene u Katoličkoj Crkvi’, a potom je ispuštena riječ feministička jer se valjda još nije udomaćila pa djeluje šokantno i škandalozno. Međutim, Ti u intervjuu Večernjemu listu, 29. lipnja 2019., govoriš da je Tina dala velik doprinos ‘feminističkoj teologiji’. Znači li to da predviđaš njezin doprinos toj istoj ‘teologiji’ i na Ljetnoj teološkoj školi u Dubrovniku za desetak dana?”, poručio je biskup Perić. Cijelo pismo pročitajte OVDJE.
Dubrovački biskup Mate Uzinić u razgovoru za Večernji list objavljen povodom Ljetne škole teologije u Dubrovniku „Teologija u pluralnom društvu“ objasnio je kako je Škola zamišljena “kao susret u teološkom dijalogu oko važnih tema, teologa i studenata različitih teoloških učilišta i predavača različitih kršćanskih konfesija. Želja nam je progovoriti o izazovima naviještanja evanđelja u kontekstu pluralnog društvu te upozoravati na unutarnju raznolikost kršćanske, ali i raznolikost katoličke teologije… ne treba se bojati drugačijih glasova, glasova koji propituju uvriježene stavove. Oni nas potiču da bolje promislimo vlastite stavove”, rekao je biskup Uzinić. Cijeli članak pročitajte OVDJE.
Svoj doprinos raspravio objavio je voditelj i teolog Marin Periš čiji osvrt prenosimo u cijelosti:
“Beattie ili ne Beattie?
Nisam detaljno proučavao lik i djelo sporne teologinje Tine Beattie, a cijenim mnoge od ovih osoba koje vide problem u njezinom sudjelovanju na teološkoj školi u Dubrovniku. No, onako na prvu, čini mi se da se digla prevelika graja oko toga. Zašto?
1. To što je teologinja Beattie pozvana da održi izlaganje na teološkoj školi ne znači nužno da su njezini stavovi prihvatljivi organizatorima škole. To znači samo da su njezine stavove spremni poslušati i ući s njima u dijalog i raspravu.
2. Strah od ‘kukolja koji će Tina posijati na katoličkoj njivi’ je neosnovan jer se radi o teološkoj školi na kojoj će sudjelovati isključivo sadašnji i budući teolozi. Zar sumnjamo u njihovu sposobnost kritičkoga promišljanja? Zar smatramo da su nedovoljno upućeni u temelje katoličkoga nauka i da je tek jedno izlaganje potrebno da ih prodrma i usmjeri na krivi put? Zar će njihov teološki rad u budućnosti biti izoliran i ‘čist’ od doticaja sa stajalištima sličnima (i gorima) od onih koje ima Tina Beattie?
3. Pluralizam mišljenja i stavova je činjenica u današnjem društvu. Od toga ne treba bježati. Umjesto da izgradimo teološke ‘dubrovačke zidine’ oko svoje pravovjernosti, možda je dobro sa susretnemo i čujemo one koji drugačije od nas razmišljaju? Jer kako će inače teolozi (a ovdje se radi o teolozima) izbrusiti svoju sposobnost civilizirane teološke rasprave bez da se drugoga, još i prije nego ga se susretne, baci u tko zna koji krug pakla?
4. Plaši me katolička teologija koja se boji pitanja. Plaši me katolička teologija koja se boji susreta. Plaši me katolička teologija koja je već sve razumjela i koja nije spremna razgovarati s drugim misliocima, makar bili sporni ili čak nekatolici, i možda i od njih nešto naučiti, zašto ne? Da, punina je istine u Crkvi Katoličkoj, ali mi smo tu istinu pozvani svakog dana sve više razumijevati, a Duh Sveti puše i van Crkve- stoga ne treba biti zatvoren za možebitno sjeme istine i van naših teoloških okvira. Pri tom ne mislim da ćemo od prof. Beattie naučiti kako je kontracepcija dobra ili pobačaj poželjan, ali možda neko njezino pitanje o položaju žena u Crkvi može biti valjano premda možda njezin odgovor na to pitanje nije?
5. U Hrvatskoj se u zadnje vrijeme mnogi vole igrati teologa pa onda, bez dovoljnoga teološkoga znanja, daju vrlo ozbiljne teološke sudove o nekim dokumentima pape Franje ili o Drugom vatikanskome koncilu ili o spasenju u ili van Crkve. Primjećujem da je vizija koju neki od tih ljudi imaju o katoličkoj teologiji poprilično monolitna i monološka. Kao da smo mi već eto sve razumjeli i više uopće ne treba teološki promišljati nego samo ‘mitraljezima’ braniti postojeće teološko znanje i stanje. To je iskrivljeni pogled na (katoličku) teologiju.
6. I za kraj nešto o istupu biskupa Perića. Istog onoga biskupa koga mnogi od onih koji su ga ‘sherali’ jučer i danas ne poštivaju zbog njegovih stavova o Međugorju (također dobra tema za teološki pluralizam). Sad im je odjednom dobar jer se, eto, slaže s njima. Želim samo napisati ovo: ako biskup Perić nije najprije nazvao svoga brata u biskupstvu i osobno mu iskazao svoju zabrinutost oko prof. Beattie, onda smatram da je njegovo pismo (ne ulazeći u sadržaj) zlonamjerno i nimalo bratsko te da potiče stvaranja podijeljenih tabora među katolicima. To mi nije u redu.
7. I svim chestertonijancima i sheenovcima kojih na fejsu ima dosta. Bi li se Chesterton bojao debate s Tinom Beattie? Bi li Chesterton odbio s Tinom popiti pivu unatoč neslaganju s njom? Isto tako i Sheen. Bi li se i on bojao doći na teološku školu s liberalnom katolkinjom i grčkim pravoslavcem? Odgovorite sami sebi na ta pitanja.
Unutarcrkveni dijalog rules!”, poručio je Periš.