Višegodišnji pozitivan trend smanjivanja broja nezaposlenih mladih, o tome kako nezaposlenost utječe na njih, ali i pozitivni primjeri mladih koji su u Hrvatskoj pokrenuli vlastiti posao, bile su neke od tema Argumenata Hrvatskoga katoličkog radija 27. rujna.
Voditeljica projekta “mimladi.hr – novo lice naslovnice” pri Svjetskom savezu mladih Hrvatska Katarina Kljajić podsjetila je da broj nezaposlenih mladih pada već godinama. “U ovom trenutku smo ispod 70.000! Najveća brojka od Hrvatske samostalnosti bila je 2012. godine, kada je bilo više od 162000 nezaposlenih. Svi znamo da veliku ulogu u tome ima i demografski pad u Hrvatskoj, odnosno da je i mladih svake godine sve manje.
Ta brojka nezaposlenih nam govori da jesmo na dobrom putu, ali znamo i da se veliki broj mladih iselio zbog loših uvjeta rada i života.
Opasnosti nezaposlenosti
Psihologinja u udruzi Pragma Marija Granić upozorila je da dugotrajna nezaposlenost mladih može biti i opasna: “Uslijed dugotrajne nezaposlenosti i osjećaja besmisla, dolazi do depresivnih i anksioznih stanja koji u dugotrajnom periodu, posebno ako ne postoji podrška obitelji i prijatelja ili ako nema mogućnosti za stručnu podršku, dovode do toga da su mladi čak spremni dići ruku na sebe ili odustati od bilo kakvih pokušaja da bi uspjeli.
Svi toliko težimo nekom savršenstvu, idealnim kriterijima koje nastojimo zadovoljavati, a istovremeno smo toliko osjetljivi na bilo kakvu pogrešku i ne dopuštamo sebi padove, iako su i oni sastavni dio života.
Mlade zato moramo poučavati kako se nositi s neuspjesima, podsjetiti ih da su i oni najnormalniji dio života i da, usprkos njima, možemo dalje ostvarivati ono što smo željeli, samo na neki drugi, modificirani način.”
Mikropovrće i jestivo bilje?
Jedan od gostiju bio je i najbolji mladi poljoprivrednik 2022. Ilija Jurić koji se bavi presadnicama, egzotičnim biljem, jestivim cvijećem i mikropovrćem: “Ljubav prema jestivom cvijeću, mikropovrću već dugo traje. A uvijek sam volio uzgajati nove biljke, samo nisam imao plasman to nekome ponuditi. U tom trenutku vidio sam da toga nedostaje čak i vani, da ne postoji kulinarstvo s tim povezano. Ni kod nas to nitko nije uzgajao, zato samo pokušao i odlučio pokušati pa vidjeti kako će ići.
Ponudio sam proizvode nekolicini chefova, što se među njima jako brzo pročulo. Tako se razvio cijeli brend, pa danas surađujemo s više restorana i nekoliko trgovačkih centara.
Spomenuto je i nedavno istraživanje Svjetskog saveza mladih na nešto više od tisuću mladih u Hrvatskoj, od 18 do 30 godina, koje je pokazalo da mladi misle kako je za posao najpotrebnije znanje i iskustvo, tek kasnije veze, a “najmanje je važna” diploma. U emisiji je naglašeno i kako se može krenuti od nule, ali treba pronaći dobru ideju, osmisliti plasman proizvoda i sve to realizirati, u čemu je od velike važnosti podrška obitelji i prijatelja.