Komisija „Iustitia et pax“ Hrvatske biskupske konferencije objavila je u srijedu 10. srpnja 2024. priopćenje u povodu najave uvođenja Rodnih studija na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Pozivaju sve odgovorne u državi i društvu da i u okviru kritične demografske slike hrvatskoga naroda promisle je li potrebno ili pogubno uvoditi rodne studije u visokoobrazovni sustav Republike Hrvatske te o dalekosežnim posljedicama koje takvi studiji mogu imati na odgoj djece i mladih i opće dobro hrvatskoga društva.
Priopćenje u povodu najave uvođenja rodnih studija na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu predstavili su ga tajnik Komisije Iustitia et pax mons. prof. dr. Vladimir Dugalić s Katoličkoga bogoslovnog fakulteta u Đakovu i članica komisije prof. dr. Dubravka Hrabar s Pravnoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Istaknuli su kako Komisija priopćenjem dobronamjerno želi pojasniti stavove Crkve o rodnoj ideologiji te pokrenuti javnu raspravu u hrvatskom društvu o najavi uvođenja rodnih studija na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Komisija, naglašavaju, ne želi zadirati u akademske slobode. Naime, svih jedanaestoro članova komisije „Iustitia et pax“ su predavači na fakultetima te razumiju što je akademska sloboda.
“Želimo legitimno postaviti određena pitanja. Nadajući se da ćemo na ta pitanja dobiti određene odgovore“, opisao je namjeru objavljivanja priopćenja mons. Dugalić.
1. Odustaje li se od Interpretativne izjave koja je izglasana uz Istanbulsku konvenciju u Hrvatskom Saboru 2018. godine?
Hrvatski sabor je donio Interpretativnu izjavu u povodu ratifikacije konvencija prema kojoj njezine odredbe „ne sadrže obvezu uvođenja rodne ideologije u hrvatski pravni i obrazovni sustav ni obvezu promjene ustavne definicije braka. Postavljamo pitanje, je li se odustalo od te izjave?” upitao se mons. Dugalić podsjetivši i na Izjavu o Istanbulskoj konvenciji Znanstvenog vijeća za obrazovanje i školstvo Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti iz 2017. U njoj se ističe da „ne treba unositi zasade bilo kakve partikularne ideologije, pa ni rodne“ u hrvatski obrazovni sustav jer se „temelji na hrvatskoj i srednjoeuropskoj obrazovnoj tradiciji“.
Mons. Dugalić osvrnuo se i na izjave pape Franje koji se nekoliko puta očitovao o rodnoj ideologiji nazvavši ju najvećom opasnosti današnjega vremena. „I zatražio je od Crkve u pojedinim zemljama da se preispita njezin utjecaj i da se provede znanstveno istraživanje o toj ideologiji. Mogu reći da će i Crkva u Hrvatskoj pridonijeti tom znanstvenom istraživanju“, najavio je.
2. Što je to danas rodna ideologija?
Tajnik Dugalić istaknuo je da se Crkva o toj tematici najkonkretnije izjasnila u Deklaraciji Dignitas infinita o ljudskom dostojanstvu. Deklaracija naglašava da ideologija „zamišlja društvo bez razlika između spolova, čime dokida sâm antropološki temelj obitelji. Stoga postaje neprihvatljivo da se neke od tih ideologija, koje teže odgovoriti na određene, katkad neshvatljive težnje, nastoje nametnuti kao neko jednoumlje koje određuje također kako treba odgajati djecu. Ne smije se zaboraviti da se biološki spol (sex) i društveno-kulturna uloga spola (gender) mogu razlučiti, ali ne i odijeliti“ (br. 59). I svaki pokušaj dijeljenja spola i roda vodi u ideologiju i to je za nas rodna ideologija.
Dakle, nasuprot izjavama da rodna ideologija ne postoji, mons. Dugalić je definirao da je svaki pokušaj dijeljenja roda i spola rodna ideologija. „Jasno da je Crkva rekla da je to neprihvatljivo, ne samo kršćanskoj antropologiji nego i općeljudskoj civilizacijskoj baštini koja je utemeljena na odnosima spolova, a iz tih spolova slijedi određeni rodni identitet koji jest i kulturološki oblikovan“, pojasnio je.
3. Što je to rod, a što je to ideologizacija znanosti?
Crkva njeguje znanost i traži plodan dijalog sa znanošću, kazao je mons. Dugalić, dodavši da je prikazivanje Crkve kao protivnice znanosti povijesno neutemeljeno.
„Prema tome, Crkva nije protiv znanosti, dapače traži dijalog, podupire znanstveno istraživanje roda. Ali smo protiv ideologizacije znanosti kada se pod vidom znanosti promiče nešto što zapravo nije objektivno točno i kada se u ideološkom smislu razdvaja spol i rod“, što je, kako je rekao, prema zdravom razumu nemoguće.
Tajnik Dugalić nadaje navodi kako Crkva razlikuje dvije vrste i dva pristupa rodnim studijima, oni koji su prihvatljivi i neprihvatljivi rodni studiji. Prihvatljivi rodni studiji su oni koji će uistinu na znanstvenoj osnovi, ne razdvajajući spol i rod, istraživati kulturne i druge čimbenike koji utječu i oblikuju rodne uloge u određenome društvu. “Sama Deklaracija čak priznaje važan doprinos tim studijima jer su spriječene mnoge diskriminacije i u mnogim društvima je popravljeno stanje i Crkva podržava takve studije. Međutim, ako ti rodni studiji razdvajaju spol i rod, znači promiču rodnu ideologiju, onda su oni za nas neznanstveni i od tih studija se mi ograđujemo”, istaknuo je mons. Dugalić.
Ostala pitanja:
4. Nakon 50 godina komunizma i marksizma, nakon jednoumlja – treba li uvoditi u obrazovni sustav Republike Hrvatske neki neomarksizam i odgajati djecu u tom duhu?
5. Hoće li se zaista raditi znanstveno istraživanje roda ili će se promicati rodna ideologija?
6. Zašto uvodimo rodne studije kada ih zbog neznanstvenosti dokida veći broj zemalja Europske unije, ali i pojedine države i sveučilišta u Sjedinjenim Američkim Državama?
7. Gdje će se po završetku studija raditi polaznici tih studija i jesu li oni potrebni hrvatskom društvu?
8. Kakva je opstojnost i budućnost naraštajâ hrvatskoga društva koji dolaze i koji imaju zadaću očuvati vlastiti identitet u vremenu za mlade zbunjujućih, neprirodnih i održivosti ljudske civilizacije?
9. Vide li oni koji se pozivaju na uvažavanje različitosti, one koji su od njih stvarno različiti?
10. Nije li dužnost svake vlasti, u zakonom predviđenoj proceduri, poštivati ljudska prava, ali i onemogućiti ideološki aktivizam, isključivost i teror postavki koje niječu ne samo Božju istinu, nego i evolucijske činjenice?
Komisija Iustitia et pax smatra kako je “dužnost svake vlasti, u zakonom predviđenoj proceduri, poštivati ljudska prava, ali i onemogućiti ideološki aktivizam, isključivost i teror postavki koje niječu ne samo Božju istinu, nego i evolucijske činjenice. Teror manjine nad većinom ne smije voditi nijekanju temeljnih civilizacijskih postavki i profaniranju ljudske osobe, svodeći je na kategorije/identitete nepoznate zdravom razumu.” Produbljivanje ideoloških sukoba, smatraju, rađa izvore novih zala čije će neslućene posljedice, kao golem teret, na svojim leđima nositi naraštaji koje dolaze. “Može se reći da je Bog stvorio slobodu, ali je grijeh našeg doba što smo tu slobodu odvojili od istine koja nas jedina čini slobodnima (usp. Iv 8,32).”
Priopćenje u cijelosti pročitajte ovdje.