Ove godine Dani medijske pismenosti su se usredotočile na pitanje povezanosti medija i mentalnog zdravlja, te su u 115 hrvatskih gradova organizirani programi koji promiču medijsku pismenost.
Jedan od razloga zašto se već četiri godine za redom organiziraju Dani medijske pismenosti je kako bi se omogućilo što većem broju djece i mladih, ali i odraslih, učenje o medijima i razvijanje vještina medijske pismenosti, objasnila je Ana Dokler, glavna urednica portala medijskapismenost.hr i koordinatorica Dana medijske pismenosti.
Ove godine, diljem Hrvatske – u 115 gradova – je održano 260 događanja koji promiču medijsku pismenost, a sudjelovalo je više od 15 tisuća ljudi. U 2021. htjelo se staviti naglasak na povezanost medija i mentalnog zdravlja, stoga je poruka ove godine da je važno kako se osjećamo “s obiju strana ekrana“.
Uz to, mladi se nerijetko ne obraćaju roditeljima ili drugim odraslim osobama s tim problemom, već se sami pokušavaju s time suočiti.
“Jedno istraživanje koje su proveli Agencija za elektroničke medije i ured UNICEF-a uoči Dana medijske pismenosti pokazalo je kako svaka deseta mlada osoba primjećuje da društvene mreže na njih utječu negativno. Još neka istraživanja pokazuju kako mlade osobe koje kompulzivno koriste internet češće imaju simptome depresije i anksioznosti“, naglasila je Dokler. Uz to, mladi se nerijetko ne obraćaju roditeljima ili drugim odraslim osobama s tim problemom, već se sami pokušavaju s time suočiti.
Jedan od događanja kojima se htjela promovirati medijska pismenost u Hrvatskoj jest filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce koju organizira Agencija za elektroničke medije i ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom. Ovogodišnji dobitnik u kategoriji osnovnih škola je Karlo Orešić, učenik 7. razreda u OŠ Čučerje u Zagrebu koji je napravio animirani film na temu medija i emocija nazvan “Utjecaj medija na život mladih”.
Dokler je naglasila i kako im se posebno dojmilo Orešićevo korištenje boja u priči.
Pod mentorstvom profesorice hrvatskog jezika, Orešić je objasnio kako se već prije bavio animacijom, a u svega dva dana je napravio jednominutni film koji prikazuje lika koji je navezan na mobitel te kako se osjeća kada mu se na njemu isprazni baterija. Dokler je naglasila i kako im se posebno dojmilo Orešićevo korištenje boja u priči – dok je glavni lik na mobitelu je blijed, a kada se nalazi s prijateljima onda su boje jarke.
“Jako sam uzbuđen jer nisam očekivao da ću osvojiti prvo mjesto. Iznenađen sam i zadovoljan jer je rad nešto moje“, rekao je Orešić o svojoj pobjedi.
U sklopu emisije Novi valovi dobrote, Ana Dokler je najavila i pobjednike u srednjoškolskoj kategoriji. Prvo mjesto je osvojio film “Zarobljeni“ Maje Šebelić.
Kako je poručila koordinatorica Dokler, nagrađeni se filmove koriste i u dječjim festivalima, a zamisao je da se mogu koristiti i u sklopu nastave kako bi pokrenuli raspravu o određenoj temi, što je već u nekim mjestima praksa. Osim filmova, od 2018. godine objavljuju na stranicama medijskapismenost.hr obrazovne materijale za razvoj medijske pismenosti kod djece i mladih. Oni su, kaže Dokler, među popularnijim sadržajima koji se preuzimaju sa stranice, s 435 tisuća preuzimanja.
Kada je riječ o medijskoj pismenosti, zaključuje Dokler, važan je razgovor, praćenje sebe i pažljivost prema drugima i u ovom kontekstu.