Povodom Mjeseca hrvatske knjige u emisiji HKR-a Argumenti govorilo se o poticanju čitanosti kod mladih. Zbog čega je čitanje važno? Kako se odgaja čitatelj? Zbog čega djeca i mladi (ne) čitaju? O tim i drugim pitanjima odgovore su ponudili: prof. dr. sc. Diana Zalar, s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu, Karolina Zlatar Radigović, predsjednica Hrvatskog čitateljskog društva i Snježana Babić Višnjić, književnica i predsjednica Hrvatskog društva književnika za djecu i mlade.
Objašnjavajući koliko je čitanje važno, prof. dr. sc. Zalar istaknula je: “Čitanje je način da držite glavu iznad vode, dobra knjiga vas može ohrabriti i pokazati vam put. Čitanje je jedan prostor slobode”.
Gđa. Zlatar – Radigović složila se, te nadodala: “Knjiga obogaćuje rječnik, širi vokabular, a onda nam se i životni izazovi čine jednostavnijima. Čitanje u konačnici zabavlja i potiče maštu”.
“Čitanje je intimni razgovor našeg bića s bićem pisca ostvarenom kroz kanal šutnje. Dijete će se uvijek sjećati pročitanog, proživljenih osjećaja, scena, citirat će neke stvari, a neće znati otkuda to”, poručila je gđa. Babić – Višnjić.
Suvremeni izazovi
Gđa. Babić – Všnjić istaknula je probleme s kojima se brojni književnici suočavaju. Na tom je tragu posebno izdvojila problem s medijskim prostorom. “Imamo malo medijskog prostora za proširiti informaciju o knjizi ili piscu. Djeca s toga radije čitaju strane autore koji su im dostupniji.
Čitanje je način da držite glavu iznad vode, dobra knjiga vas može ohrabriti i pokazati vam put. Čitanje je jedan prostor slobode
Naši gosti govorili su i o prostoru slobode koje dijete stječe čitanjem. Ipak, taj se prostor slobode ne odnosi samo na djecu, nego i na nastavnike, jer bi nastavnici trebali znati prepoznati naslove koje bi trebalo preporučiti djeci.
Gosti su se složili te rekli da se ta problematika odražava i na izbor lektire, što će rezultirati pogubljenošću. Na tom tragu, važno je osluškivati i “bilo” mladih, koji su mnogim piscima često inspiracija za određene naslove.
Knjiga obogaćuje rječnik, širi vokabular, a onda nam se i životni izazovi čine jednostavnijima. Čitanje u konačnici zabavlja i potiče maštu.
Jedan od problema predstavlja i ukinuće časopisa “Književnost i dijete”, koji je bio smjernica u književnom djelovanju. Radi se o časopisu koji je bio poveznica za ljude koji se bave književnošću. Sadržavao je sve informacije o najnovijim izdanjima, o dobitnicima nagrada, a i podsjećao je i na starije naslove.
Kada je sustav bio uhodan, časopis je ukinut zbog financijske neisplativosti.
Gosti su se složili, te poručili da je smisao čitanja taj da se dijete ne pogubi u općem obrazovanju, već da razvije svoju kreativnost.
Emisiju u cijelosti možete pogledati ispod članka.