Budi dio naše mreže
Nedostaje kontekst

Pitanja je li sveti Petar bio prvi papa, je li bio u Rimu i pitanje Papinog prvenstva oduvijek su bila pitanja koja su pobuđivala interese kako znanstvenika i teologa, tako i novinara te konzumenata medijskog sadržaja. Na neka pitanja ne postoje jednoznačni odgovori, ali postoje izvori informacija koji su relevantni i oni koji to nisu.

/ Diana Tikvić

Mnogi postavljaju pitanje ima li Papa pravo prvenstva među katoličkim biskupima i je li on zaista Kristov namjesnik na zemlji? Pitanje je opravdano ako netko zaista želi nešto naučiti o Crkvi, Papi i katoličkoj vjeri. Ali ako se tim pitanjima pristupa iz neprovjerenih povijesnih izvora i bez imalo otvorenosti dvotisućljetnoj vjeri Crkve, moguće je zaključiti da sveti Petar nikad nije bio u Rimu ili da nikakvoga biblijskog utemeljenja nema katolički nauk o tome je li Petar bio prvi papa. Ipak, brojni dokumenti kazuju upravo suprotno.

O ovoj smo temi razgovarali sa župnikom zagrebačke župe sv. Josipa vlč. Damirom Ocvirkom u rubrici ‘Vox veritatis’ u emisiji ‘Halo, velečasni?’. Da bi se mogao razumjeti Petrov primat, vlč. Ocvirk je citirao ulomke priopćenja Kongregacije za nauk vjere još u vrijeme dok je njezin prefekt bio Joseph Ratzinger, kasnije izabrani papa Benedikt XVI., po nazivom Il primato del Successore di Petro nel mistero della Chiesa, a koje je prethodilo simpoziju o primatu Petrova nasljednika, održanog u Rimu u prosincu 1996. godine.

Vlč. Ocvirk ističe da Kongregacija u trećem poglavlju priopćenja piše ovako: “Prvi Šimun, zvan Petar. Tim znakovitim isticanjem prvenstva svetoga Petra sveti Matej u uvodu u svoje evanđelje donosi listu dvanaestorice apostola. Listu apostola i ostala dva sinoptička evanđelja i Djela apostolska počinju Šimunovim imenom. To pokazuje s jasnoćom i jednostavnošću da je novozavjetni kanon preuzeo Kristove riječi koje se odnose na Petra i na njegovu ulogu u skupini dvanaestorice. Zbog toga je već u prvim kršćanskim zajednicama, kao i kasnije u cijeloj Crkvi Petrova slika ostala utvrđena kao slika apostola kojega je, bez obzira na njegovu ljudsku slabost, Krist izričito postavio na prvo mjesto među dvanaestoricom i pozvao na vršenje vlastite i osobite zadaće u Crkvi. On je stijena na kojoj će Krist izgraditi svoju Crkvu. On je onaj koji jednom kada se obratio nikad neće oslabiti u vjeri i učvršćivat će svoju braću. On je konačno pastir koji će voditi cijelu zajednicu Gospodinovih učenika.

U Petrovom liku, poslanju i služenju, u njegovoj prisutnosti i njegovoj smrti u Rimu, koju potvrđuju najstarija književna i arheološka predaja, Crkva promatra duboku stvarnost koja je u bitnom odnosu sa samim njezinim otajstvom zajedništva i spasenja. I zato postoji uzrečica Ubi Petrus ibi ergo Ecclesia (Gdje je Petar, tu je, dakle, i Crkva). Crkva je od početka i sve jasnije shvaćala da, kao što postoji nasljedstvo apostola u službi biskupa, tako i otajstvo jedinstva povjereno Petru pripada trajnoj strukturi Kristove Crkve, to nasljedstvo utvrđeno je u sjedištu njegova mučeništva, a to je Rim”, istaknuo je vlč. Ocvirk.

U istom dokumentu tadašnji prefekt Kongregacije za nauk vjere Ratzinger također piše: “Na temelju novozavjetnog svjedočanstva, Katolička Crkva naučava, kao doktrinu vjere, da je rimski biskup Petrov nasljednik u njegovoj prvostolnoj službi u sveopćoj Crkvi; ovo nasljedstvo objašnjava prvenstvo Rimske Crkve obogaćeno i propovijedanjem i mučeništvom svetoga Pavla.

U božanskom naumu o prvenstvu kao ‘službi koju je Gospodin pojedinačno dao Petru, prvom od apostola, i predao je njegovim nasljednicima’, već vidimo svrhu Petrove karizme, tj. ‘jedinstvo vjere i zajedništva’ svih vjernika. Rimski prvosvećenik, kao Petrov nasljednik, ‘trajno je i vidljivo načelo i temelj jedinstva kako biskupa tako i mnoštva vjernika’, i stoga ima posebnu, ministerijalnu milost da bi služio tom jedinstvu vjere i zajedništva koja je nužna Crkvi da ispunila svoje spasenjsko poslanje”, stoji u priopćenju Kongregacije.

Proučavajući istu tematiku, u znanstvenom članku pod nazivom “Svetopisamsko utemeljenje i razvojna linija Petrove i papinske službe jedinstvaizv. prof. dr. sc. fra Dušan Moro sa splitskog KBF-a donosi argumentaciju Petrova primata u sinoptičkim evanđeljima citirajući Rudolfa Pescha: “Petar je u Mateja (…) najviši apostolski autoritet. Iz cjelokupnog Matejevog evanđelja, u njegovoj cjelini, a osobito iz Mt 16,18 proizlazi ono što slijedi: Šimun Petar ima ‘prvenstvo’ autoritativnog učenja i vodstva. To prvenstvo je, zasigurno, povezano s osnivanjem i drugih, jedanaest apostola, ali Petar je među njima onaj koji je postavljen kao prvi i na poseban način.”

Isti autor, izv. prof. Moro u članku spominje i “Pavlovski korpus”, odnosno donosi tekstove koji se nalaze u Pavlovim poslanicama i koje apostrofiraju Petra – Kefu. Uz brojne teologe, citira i Wolfganga Klausnitzera koji iz pavlovskog korpusa zaključuje:

  1. Pavao poštuje Kefin autoritet koji se oslanja na njegov rang kao svjedoka uskrsnuća i daljnjeg nosioca (prenositelja) objave.
  2. Kefa je vodeća osoba (stup) u Jeruzalemu.
  3. On igra neku ulogu u apostolskoj službi obrezanih (tj. Židova), iako se navedena podjela zadataka u poslanici Galaćanima u znanstvenim raspravama diskutira.
  4. I za samog Pavla je važno da se s njim sporazumi, iako Pavao u 1. i 2. poslanici Korinćanima i Galaćanima ne priziva svoj vlastiti apostolski mandat (poslanje!) na neki ljudski autoritet.
  5. Za određene grupe (u Korintu, u Antiohiji…) Kefa je autoritet. Njegov primjer je poučan. Gleda se na ono što Kefa čini i ponaša se sukladno tome.

Podsjetimo i na dogmatsku konstituciju o Crkvi Drugog Vatikanskog sabora Lumen gentium koja u svom 20. br. donosi: “I kao što trajno osta­je služba koju je Gospodin na jedinstven način povjerio Petru, prvaku apostola, i koja se treba prenositi na njegove nasljednike, tako trajno ostaje služba apostola da pasu Crkvu, a ima ju neprekidno vršiti sveti red biskupa.”

Podsjetimo, Katolička Crkva svoju vjeru temelji na Svetom Pismu i Tradiciji odnosno Predaji – nauku koji Crkva vjerno prenosi još od apostolskih vremena.

Ili kako piše Katekizam Katoličke Crkve u br. 80: “Sveta predaja i Sveto pismo usko su dakle međusobno povezani i združeni. Oboje naime proistječe iz istog božanskog vrutka i na neki se način uzajamno hraneći k istom cilju smjera”.[47] Oboje uprisutnjuje i čini u Crkvi plodnim Otajstvo Krista, koji je obećao da će ostati sa svojima “u sve dane – do svršetka svijeta” (Mt 28,20).

Vlč. Ocvirk naglasio je kako katolici vjeruju u objavljenu Božju riječ koja je zapisana u Svetom Pismu: Starom i Novom zavjetu: “Bog je u Starom zavjetu progovorio najprije u činu stvaranja, a potom se objavljivao kroz patrijarhe, govorio je po prorocima, a konačno je u punini vremena progovorio u svome sinu, Isusu Kristu. Tako možemo reći da je punina Objave – Isus Krist. Objava je sadržana u Svetom Pismu, a Crkva, vjerna Svetom Pismu, budući da je primila Duha Svetoga koji je Branitelj istine, tumači Sveto Pismo. To tumačenje Svetoga Pisma, vjernost Isusu Kristu, jest Tradicija – crkveno učiteljstvo. Tako da je naša vjera sadržana u Božanskoj predaji, odnosno tradiciji i u Svetom Pismu. To zapravo sačinjava cjelovitu Božju riječ – pisanu i usmenu, koju je Krist povjerio svojoj Crkvi kao nepogrešivom čuvaru (jer je vodi Duh Sveti). Kada Crkva, u zajedništvu s Papom i biskupima nešto naučava s obzirom na vjeru i moral, Crkva to čini nepogrešivo, pod vodstvom Duha Svetoga, i to onda obvezuje vjernike na poslušnost”, rekao je HKR-ov sugovornik.

Crkva o svojoj naučiteljskoj službi piše i u Zakoniku kanonskog prava, u kanonu 750. – Božanskom i katoličkom vjerom treba da se vjeruje sve ono što je u pisanoj i predanoj riječi Božjoj sadržano, to jest u jednom pokladu vjere povjerenom Crkvi, i πto istodobno kao od Boga objavljeno izlaže bilo svečano učiteljstvo Crkve bilo njezino redovito i opće učiteljstvo, što se dakako očituje zajedničkim prianjanjem vjernika pod vodstvom svetog učiteljstva; svi su stoga dužni kloniti se bilo kojeg nauka koji je tome protivan.

***

Rubriku Glas istine u sklopu projekta KAT – Provjera dezinformacija o vjerskim temama Hrvatski katolički radio radi u suradnji s Hrvatskim katoličkim sveučilištem i Hrvatskim društvom katoličkih novinara. Metodom činjenične provjere, projektom “Glas istine – Vox Veritatis” želi se ocjenjivati točnost i utemeljenost izjava, vijesti i objava vezanih za život Katoličke crkve u Hrvatskoj i svijetu kako bi se spriječilo širenje dezinformacija u javnosti, odnosno krivo kontekstualiziranje ili manipuliranje izjavama katoličkih poglavara. Projekt financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije, Europske komisije ili Agencije za elektroničke medije. Europska unija, Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

 

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja