„Imam li uopće hrabrosti sam pred sobom i Bogom priznati da volim samoga sebe. Ne umišljeno ni oholo, nego ponizno. Svatko od nas je prekrasno Božje stvorenje, stvoreno na Njegovu sliku. Ljubim li tu Božju sliku u sebi?“, istaknuo je vlč. Davor Senjan u propovijedi na 15. nedjelju kroz godinu.
Biti stranac nije jednostavno
Svatko od nas je to doživio na različit način. Naći se među tuđim ljudima, biti okružen nečim što nam je strano… Ne mora to biti u drugoj zemlji, među ne znam kojim narodom.
Može to biti i u nekoj maloj skupini, u našem mjestu, na poslu ili bilo kojem okruženju i situaciji kad se ne osjećamo prihvaćenima, kad ne osjećamo da smo s nekim na istoj valnoj dužini.

Neprihvaćenost / Foto: Canva
Boji se što treba reći, kako se ponašati. Pita se hoće li zbog svojih postupaka možda biti osuđen, a ono što mu u tom trenutku najviše treba jest blizina i prihvaćanje.
Iz tog razloga više volimo biti pored onih koje poznajemo, pored onih koji su nam bližnji. Od njih imamo očekivanja, oni nas razumiju i mi razumijemo njih. Ali ovdje se i nama javlja ono pitanje iz Evanđelja:
Tko je moj bližnji?
Je li to samo onaj s kojim sam krvno povezan? Onaj s kim sam razvio prijateljstvo, susjed? Odgovor je, ustvari, sasvim jednostavan i vjerojatno ga se sjećamo s vjeronauka: moj bližnji je svaki onaj kojem je potrebna moja pomoć. I upravo tu vidimo da se situacija preokreće.

Bližnji / Foto: Canva
Bližnji nije samo onaj od kojega ja imam koristi, onaj od kojeg se mogu nadati pomoći i podršci, nego onaj koji ima potrebu za mnom, onaj za kojeg trebam nešto učiniti, dati.
Nekad je to vrijeme koje ću provesti s onim koji nema nikoga za društvo, nekad je to siromah kojeg ću nahraniti i obući, nekad onaj koji tuguje, a ja ću ga utješiti. Moj bližnji je onaj kojem trebam posvjedočiti svoju ljubav. Ne samo riječima i molitvom, nego konkretnim djelom.
Biti bližnji nije moguće ako ne ljubimo.

Foto: Canva
Pitanje ljubavi prema bližnjemu ne može se odvojiti od ljubavi prema Bogu.
Kako nam veli evanđelje, Boga moramo ljubiti svim svojim silama i sposobnostima, svime onime što jesmo i imamo. Ljubav prema Bogu je temeljna i prvotna. Ona je osnova.
A onda se u nastavku spominje kako treba ljubiti svoga bližnjega i odgovor je prilično zanimljiv. Ne kaže se kao Boga, niti spominje neke detaljne upute, već samo:
Ljubi bližnjega kao sebe samoga.
I možda se upravo u tome krije razlog nedostatka ljubavi među nama ljudima. Zapitajmo se, svako ponaosob, koliko stvarno volimo i ljubimo sebe.
Imam li uopće hrabrosti sam pred sobom i Bogom priznati da volim samoga sebe. Ne umišljeno ni oholo, nego ponizno. Svatko od nas je prekrasno Božje stvorenje, stvoreno na Njegovu sliku. Ljubim li tu Božju sliku u sebi? Ljubim li se i sa svojim nesavršenostima i slabostima?
Ljubiti sebe, znači prihvatiti se istovremeno kao dragocjeno i grešno biće
Kad sebe prihvatim onakvim kakav jesam, imat ću više razumijevanja i ljubavi za svaku drugu osobu.
Ako ja ne prihvaćam sebe, ako stalno bježim od nečega u svojoj nutrini, ako sam frustriran svojim izgledom, položajem u društvu ili bilo čime, meni nedostaje ljubavi prema samome sebi. Tada je prazan zdenac moga srca i ne mogu zagrabiti u njega kako bih svojom dobrotom i ljubavlju napojio bližnje koji su potrebni moje pomoći.
Zato, braćo i sestre, znajmo ljubiti sebe kako bismo mogli ljubiti bližnje.

Prijateljstvo / Foto: Pexels
Nemojmo biti previše strogi sami prema sebi. Onaj koji na ispravan način voli Boga i sebe, sigurno će djelotvornom kršćanskom ljubavlju biti bližnji svakom čovjeku, ne gledajući nikakve razlike, jer kakva nam koristi i kakva nam plaća ako smo dobri samo prema onima koji nam mogu uzvratiti jednako, a možda čak i više od onoga što smo mi njima pružili.
Primjer kršćanske ljubavi koja ne gleda tko je tko, ne prebrojava krvna zrnca kako bi odredila narodnost i vjeroispovijest, donosi nam Isus u današnjoj prispodobi o milosrdnom Samarijancu.
Jedan čovjek nalazio se uz put
Opljačkali su ga, ranili, skinuli i ostavili u takvu stanju. Prepušten je na milosti i nemilost prolaznika. I onda najprije dolazi židovski svećenik i levit.
Ranjenik je vjerojatno počeo zahvaljivati Bogu što su naišli baš oni, Bogu posvećeni ljudi.
I dok je još unaprijed zahvaljivao, brzo se razočarao jer ga obojica jednostavno zaobilaze, kao da ne vide pred sobom jadnog čovjeka.

Ruke / Foto: Canva
Prema propisima kojih su se oni morali pridržavati, postali bi nečisti ako bi pristupili tom ranjeniku. Otuda tolika njihova ravnodušnost.
Zakon i religiozne odredbe stavili su iznad čovjeka, a to je opasno.
Toga se i svatko od nas treba čuvati, da se ne bi dogodilo da izigravamo velike vjernike koji slijede svaki potez državnog i crkvenog zakona, a budemo šuplji i bez osjećaja za bližnje.
Ti židovski vjernici od kojih se očekivala pomoć samo su produžili svojim putem, a unesrećenom čovjeku pomogao je jedan stranac, Samarijanac.

Pomoć bližnjemu / Foto: Canva
Pomogao je onaj od kojega se to nije očekivalo niti se itko tome nadao.
Braćo i sestre, mi smo katolici, Kristovi vjernici. Od nas se očekuje da primjećujemo bližnje, da im pomažemo i izlazimo ususret. Činimo to, jer na taj način svjedočimo svoju ljubav prema Bogu, samima sebi i svima bližnjima koji su na našem životnom putu.
Uz dopuštenje uredništva, propovijed vlč. Davora Senjana prenosimo iz Vjesnika Đakovačko-osječke nadbiskupije na koji se možete pretplatiti na mrežnoj stranici Vjesnika.