Donosimo razmišljanje fra Bonaventure Dude o bogoslužju Velikoga četvrtka uvečer. Tekst je pripremljen na temelju arhivskih audio materijala fra Bonaventure Dude za Hrvatski katolički radio iz 1998. godine.
Euharistijskim bogoslužjem na Veliki četvrtak uvečer započinje takozvano Vazmeno trodnevlje. Sveti Augustin ga već označava kao trodnevlje Gospodinove smrti, ukopa i uskrsnuća. To je intenzivno slavljenje Vazmenoga otajstva. Što to znači Vazmeno otajstvo? Neki misle da bi se moglo reći i Uskrsno otajstvo. Ponajprije, Vazam i Uskrs nisu teološki istoznačnice, sinonimi. Pođemo li u korijene, onda treba najprije protumačiti riječ Pasha – hebrejski Pesah. Čini mi se da odatle potječe i stari, možda još od Ćirila i Metoda stvoreni izraz Vazam. Samo značenje riječi Pesah, Pasha dosta je zagonetno. Ali je u toj riječi sadržan pojam prijelaza, izlaza, prolaska i ulaska. Najnaravniji je bazen Biblije za tu riječ izlazak Izraela iz Egipta.
Pashalno ili Vazmeno otajstvo uključuje izlazak, prolazak i ulazak
Bog je mimoilazeći, prelazeći domove Izraelaca u zatornoj egipatskoj noći, kada su pobijeni svi egipatski prvorođenci, poštedio prvijence Izraelove. Izrael je u toj prvoj Pashalnoj noći izišao iz Egipta da prijeđe Crveno more, da prođe pustinjom, i tako, prešavši Jordan, uđe u Obećanu zemlju. Stoga Pashalno ili Vazmeno otajstvo uključuje izlazak, prolazak i ulazak. Može se to i dvodijelno uzeti. Na križu se dogodila Isusova smrt, a u Vazmenoj noći, u subotu oko ponoći, slavimo taj veliki prijelaz koji je dvodijelan. Iz poniženja u proslavu, iz poraza u pobjedu, iz sramote u slavu, iz smrti u život. Prema tome, Vazam označava ovaj minus, negativni vid otajstva, a Uskrs je njegov pozitiv, njegov plus.
Zaustavimo se na bogoslužju Velikoga četvrtka uvečer. Istini za volju, treba reći da se u biskupijskim crkvama i ujutro na Veliki četvrtak ujutro slavi svečana Misa svetih ulja kada biskup u svetoj misi blagoslivlja ulja koja se poslije upotrebljavaju u Sakramentu krsta, u Sakramentu potvrde, u Sakramentu bolesničkoga pomazanja i u Sakramentu svetoga reda. Kršteniku krstitelj maže tjeme – to mazanje označuje se grčki hrizma. Od toga dolazi Krist, Hristos, tako da je svaki kršćanin drugi Krist – Pomazanik.
Bogoslužje Večernje, u svakoj crkvi samo jedno, je uspomena na Isusovu najveću ljubav, na ustanovljenje Presvete euharistije. Možemo reći, ono čime Ivan uvodi u muku Isusovu. A Isus, znajući da je došao njegov čas da prijeđe s ovoga svijeta k Ocu jer je ljubio svoje koji bijahu na svijetu, ljubio ih je do kraja. Svratimo pažnju evanđelju. Ivan nam ne donosi izviješće o Posljednjoj večeri, to su nam dala prva tri evanđelista, on se posvećuje jednom obredu prije večere: Isus učenicima pere noge.
Gdje je ljubav i prijateljstvo ondje je i Bog
Stoga danas u euharistiji, voditelj svečane euharistije ustaje iza evanđelja i pere noge dvanestorici koji predstavljaju apostole. To mogu biti starci, to mogu biti ljudi koji više sudjeluju u župnom apostolatu, ili odabrani mladići i zreli muževi da se obavi ta dirljiva gesta posljednje večere kad Isus učenicima pere noge. Taj se obred zove Mandatum – Zapovijed. I u vrijeme toga pranja nogu pjeva se: “Zapovijed vam novu dajem: ljubite se kao što sam ja ljubio vas.” Gdje je ljubav i prijateljstvo ondje je i Bog.
Isus je na Posljednjoj večeri zaželio da se njegovi učenici, sljedbenici, vjernici, sastaju njemu na spomen i u krugu toga sastanka obnove Posljednju večeru. Stoga se blagovanje pričesno u svetoj misi zove latinski communio što hrvatski znači pričest – točnije, razumljivije: zajedništvo. I cijeli taj čin zove se latinski memorial – to znači: spomenčin. Učenici Isusovi vjeruju u zbilju Isusovih riječi: “Ovo je tijelo moje, ovo je krv moja.” Oni znaju da tim činom Isus obistinjuje svoje obećanje: “Ja sam s vama u sve dane do svršetka svijeta.” Stoga se vjernici na Veliki četvrtak okupljaju na večernjoj misi u velikom broju da prožive tu vrhunsku ljubav Isusovu koju nam je ostavio u svetoj euharistiji.