Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.
U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.
Mt 23
Uvod
Danas ćeš čitati kako Isus govori mnoštvu i svojim učenicima. Zamisli se u tom mnoštvu. Pokušaj osjetiti želju koju mnoštvo ima za Isusovom riječi. Neka te ta želja mnoštva ponese. Probudi u sebi iščekivanje za njegovom riječi.
Čitanje (Mt 23,1-12)
Nastavlja se rasprava s farizejima i pismoznancima. Pročitaj ovaj početni dio dvadeset i trećeg poglavlja Matejeva evanđelja koji služi kao uvod u sedam Isusovih ‘jao’ upućenih farizejima i pismoznancima te u navještaj skore kazne.
Tada Isus prozbori mnoštvu i svojim učenicima: »Na Mojsijevu stolicu zasjedoše pismoznanci i farizeji. Činite dakle i obdržavajte sve što vam kažu, ali se nemojte ravnati po njihovim djelima jer govore, a ne čine. Vežu i ljudima na pleća tovare teška bremena, a sami ni da bi ih prstom maknuli. Sva svoja djela čine zato da ih ljudi vide. Doista, proširuju zapise svoje i produljuju rese. Vole pročelja na gozbama, prva sjedala u sinagogama, pozdrave na trgovima i da ih ljudi zovu ‘Rabbi’. Vi pak ne dajte se zvati ‘Rabbi’ jer jedan je učitelj vaš, a svi ste vi braća. Ni ocem ne zovite nikoga na zemlji jer jedan je Otac vaš – onaj na nebesima. I ne dajte da vas vođama zovu jer jedan je vaš vođa – Krist. Najveći među vama neka vam bude poslužitelj. Tko se god uzvisuje, bit će ponižen, a tko se ponizuje, bit će uzvišen.«
Sjeti se da u nastavku Isus proziva pismoznance i farizeje jer sprječavaju ljude da uđu u kraljevstvo nebesko. Podsjeti se na koje sve načine to čine. Sjeti se i zašto ih Isus upozorava na moguću ‘osudu paklenu’ te njegova prijekora Jeruzalemu. Potom pročitaj objašnjenje koje slijedi.
Ako je u prethodnom poglavlju najprije izgledalo da je Isus skloniji farizejima, sad je slika postala sasvim drugačija. Upravo za njih on rezervira sedam „jao“. To je zato što su Židovi Isusova doba farizeje držali pobožnim i bogobojaznim ljudima koji svim silama nastoje vršiti Božju volju. Isus upravo u tome vidi opasnost. On se ne protivi njihovoj pobožnosti i bogobojaznosti, ni njihovoj revnosti u vršenju Božje volje, no snažno ih opominje zbog zastranjivanja i udaljavanja od tih dobrih nakana.
Isus upozorava pismoznance i farizeje pred svima. On je već ranije u evanđeljima razgovarao samo s farizejima i pismoznancima, no oni su se sve više udaljavali od njega i od njegova nauka. Zato sada govori pred svima kako bi ih upozorio da ne bi bili zavedeni lošim primjerom koji daje ova skupina ljudi.
Pismoznanci i farizeji zasjeli su na stolicu Mojsijevu. Kad se čita grčki izvornik, nema negativnih konotacija u glagolu ‘zasjeli su’. Čini se kao da Isus sasvim neutralno progovara o ulozi pismoznanaca i farizeja. Nije poznato mnogo sinagoga iz Isusova doba, no arheologija je već u sinagogama iz 3. i 4. st. pokazala da je u njima, uz sveti ormar u kojem se čuvala Tora, stajalo i sjedalo, obično kameno, koje je nazivano Mojsijevom stolicom i s kojega se tumačilo Toru. Moguće je da su takve stolice postojale i u sinagogama Isusova doba. U svakom slučaju ‘stolica Mojsijeva’ označava učiteljsku vlast za koju su farizeji držali da se nalazi u njihovoj tradiciji. Mišna, židovski spis koji nastavlja upravo farizejsku tradiciju, kaže: „Mojsije je primio Toru na Sinaju i prenio je Jošui, Jošua starješinama, starješine prorocima, a proroci članovima Velikoga vijeća.“ Dalje se navodi kako su ovaj nauk od Velikoga vijeća primili Šimun Pravednik i Antigon, a onda se nastavlja: „Jose sin Joezerov iz Zeredaha i Jose sin Johananov iz Jeruzalema primili su predaju od njih.“ I tako se nastavlja još nekoliko parova mudraca, sve do Šamaja i Hillela koji su vodeći predstavnici židovstva Isusova doba. Tako su farizeji vjerovali da postoji neprekinuti niz predaje od Mojsija sve do njih. Isus snažno potiče narod da čini sve što im pismoznanci i farizeji kažu, a to znači da priznaje njihovo tumačenje Zakona. Pismoznanci i farizeji mogli su samo potpisati što je Isus na početku svoga govora rekao.
Prekretnicu predstavlja Isusova opomena slušateljima da se ne ravnaju po njihovim djelima. On pismoznance i farizeje proziva zbog njihova načina života, prije svega zbog nedosljednosti. Zato će ih u nastavku, kad bude izgovarao svojih sedam ‘jao’, i nazivati licemjerima.
Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno.
Razmatranje
Promisli najprije na koji te način vršenje Božje volje oslobađa. Pokušaj si pobrojati sve ono od čega te Bog na taj način oslobađa. Ima li još spona koje te zarobljavaju? Možeš li izdvojiti neku Božju zapovijed ili neku riječ iz Evanđelja koja bi ti mogla pomoći da se oslobodiš i od preostalih spona? Nemoj štedjeti vremena na to promišljanje.
Isus je već ranije rekao svojim učenicima da se trebaju čuvati kvasca farizejskoga (Mt 16,5). Stoga prihvati Isusove riječi opomene pismoznancima i farizejima kao riječi opomene i upozorenja sebi.
Događa li ti se kao farizejima da neprestano druge poučavaš, da im govoriš o vjeri i da ih upozoravaš kad čine nešto što nije u skladu s vjerom, a da još i kod sebe možeš naći mnogo toga što se kosi s vjerom? Sjeti se da je Isus već rekao da najprije izvadiš brvno iz svoga oka.
Molitva
Moli Gospodina da te očuva od kvasca farizejskoga.
Moli ga da te oslobodi od svega što te zarobljava.
Moli ga da ti uvijek na srcu bude vjernost njemu, služenje ljudima koji su u potrebi i vršenje milosrđa.
Reci mu da je on tvoj jedini Učitelj i da samo za njim želiš ići.
Kao pripremu za sutrašnje razmatranje danas ćeš dobiti velik zadatak. Tijekom dana pročitaj dvadeset i četvrto i dvadeset i peto poglavlje Matejeva evanđelja (Mt 24 – 25). Ova dva poglavlja sadrže posljednji Isusov govor u Evanđelju.