Budi dio naše mreže

Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.

/ bg

U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.

Mt 19,1-15

Uvod

Nakon Govora o Crkvi, započinje zadnji veći pripovjedni dio Matejeva evanđelja prije Isusova ulaska u Jeruzalem, koji će ti usmjeriti pogled prema budućnosti i prema vječnosti. Pokušaj sada zamisliti ono nezamislivo: cijelu vječnost pred sobom. U mislima je stavi u Gospodinove ruke. Pokušaj nekoliko trenutaka ostati u tom predanju, a onda prijeđi na čitanje.

Čitanje (Mt 19,3-12)

Pozorno pročitaj odlomak koji ti je ovdje predložen za razmatranje. On ne govori samo o onima koji su u braku. Dok čitaš, razmišljaj kako se on odnosi na tebe.

Pristupe mu tada farizeji pa, da ga iskušaju, kažu: »Je li dopušteno otpustiti ženu s kojega god razloga?« On odgovori: »Zar niste čitali: Stvoritelj od početka muško i žensko stvori ih i reče: Stoga će čovjek ostaviti oca i majku da prione uza svoju ženu; i dvoje njih bit će jedno tijelo? Tako više nisu dvoje, nego jedno tijelo. Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja.«

Kažu mu: »Zašto onda Mojsije zapovjedi dati otpusno pismo i – otpustiti?« Odgovori im: »Zbog tvrdoće srca vašega dopusti vam Mojsije otpustiti žene, ali od početka ne bijaše tako. A ja vam kažem: Tko otpusti svoju ženu – osim zbog bludništva – pa se oženi drugom, čini preljub.«

Kažu mu učenici: »Ako je tako između muža i žene, bolje je ne ženiti se.« A on im reče: »Ne shvaćaju toga svi, nego samo oni kojima je dano. Doista, ima za ženidbu nesposobnih koji se takvi iz utrobe materine rodiše. Ima nesposobnih koje ljudi onesposobiše. A ima nesposobnih koji sami sebe onesposobiše poradi kraljevstva nebeskoga. Tko može shvatiti, neka shvati.«

Prije ovoga odlomka ukratko se navodi kako je Isus iz Galileje došao u Judeju, a to znači bliže Jeruzalemu. Nakon ovoga odlomka Isus ponovno stavlja u prvi plan djecu koju blagoslivlja i za koju kaže da njima pripada kraljevstvo nebesko. Već je jednom rekao nešto slično, naglašavajući stav poniznosti kod svojih učenika (Mt 18,1-5). Kako bi se to moglo odnositi na tekst koji razmatraš? Razmisli kratko o tome, a onda pročitaj objašnjenja koja slijede.

Raspravu s Isusom ponovno započinju farizeji i to opet kako bi ga iskušali. To je već viđeno ranije kad su ga farizeji iskušavali zajedno sa saducejima (Mt 16,1). Oni ne žele od Isusa nešto naučiti, niti s njime ulaze iskreno u raspravu. Njihovo je mišljenje već utvrđeno, a Isusa žele uvući u beskrajne prepirke.

Upravo je pitanje otpuštanja žene u židovstvu toga doba poticalo živu raspravu. Prema Ponovljenom zakonu muž je mogao otpustiti svoju ženu, to jest od nje se rastati. O tom pitanju raspravljale su dvije vodeće struje u židovstvu koje su slijedile dvojicu velikih židovskih mudraca koji su djelovali krajem prvoga stoljeća prije Krista i početkom prvoga stoljeća kršćanske ere, a to znači da su donekle bili i Isusovi suvremenici. Jedna struja u židovstvu koja je slijedila rabina koji se zvao Šamaj i koja je u vrijeme Isusova javnog djelovanja imala većinu u židovskome Vijeću držala je da muškarac ne može otpustiti ženu osim zbog preljuba. Struja, pak, koja je slijedila rabina koji se zvao Hilel držala je da muškarac može otpustiti ženu čak i ako joj je samo jelo loše ispalo. Iz te struje bio je i kasniji poznati rabin imenom Akiva koji je živio u drugom stoljeću, a tvrdio je da muškarac smije otpustiti ženu i u slučaju da nađe drugu koja mu je ljepša. Ovu struju slijedi cijelo kasnije rabinsko židovstvo.

Isus ne želi ući u pojedinosti ovih rasprava, nego cijelu raspravu vraća na početno načelo koje je prisutno u Knjizi Postanka, gdje je Bog stvorio čovjeka kao muško i žensko i gdje su muškarac i žena pozvani da budu jedno tijelo. Isus ponovno naglašava prvenstvo Božje volje pred ljudskim promišljanjima. Farizeji primjećuju da u Starom zavjetu postoji i propis prema kojem muškarac može otpustiti ženu (Pnz 24,1), pa misle da Isus ovdje govori protiv Boga. Isus, međutim, ukazuje na postupnost objave kad kaže da im je Mojsije to dopustio zbog tvrdoće njihova srca. Njihovo srce nije još bilo obraćeno Bogu. Bog je polako, postupno objavljivao punu istinu kako bi je ljudi s vremenom bili sposobni prihvatiti. Na kraju Isus naglašava nemogućnost rastave, ali ovdje kao jedinu iznimku ostavlja preljub. Time se, čini se, stavlja na stranu struje koja je slijedila Šamaja i koja je bila većinska u tadašnjem židovstvu. Ipak, ako se bolje analiziraju riječi u grčkom izvorniku, onda se vidi da se grčki izraz koji se ovdje prevodi kao preljub zapravo odnosi na incest, to jest na brak među bliskim srodnicima, pa jedini razlog za rastavu može biti nevaljanost samoga braka.

Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno. Ostavi si za to dovoljno vremena. Nemoj žuriti. To je najvažniji dio tvoga razmatranja. Tek nakon toga prijeđi na sljedeći korak, na razmatranje koje ti je ponuđeno u nastavku.

Razmatranje

Ponovno budi iskren pred Gospodinom. Nemoj mu pristupati kao što to čine farizeji, s već pripremljenim mišljenjem. Dopusti Gospodinu da te pouči. Nemoj ti poučavati njega.

Ako si u braku, možeš li reći da ste vas dvoje doista jedno tijelo? Možeš li to reći od svega srca, bez pridržaja? Promisli dobro kako možeš popraviti bračni odnos, ako je to potrebno. Ugledaj se na djecu koja su malena i ponizna. Isus ti njih daje za primjer. Za uspjeh, ne samo braka, nego i bilo koje druge ljudske zajednice, malenost i poniznost od presudnog su značaja. Zato Isus stavlja djecu kao uzor i kad govori o zajedništvu u Crkvi.

Biti jedno tijelo s drugim znači „ući drugome pod kožu, nastojati ga još bolje razumjeti, imati s drugom osobom strpljivosti, odbaciti bilo kakvu oholost, uznositost i onaj stav u kojem ti uvijek moraš imati pravo. Valja dopustiti da ona druga osoba drugačije vidi stvari. I to razumjeti. Biti jedno s drugim znači i odreći se očekivanja da će se drugi promijeniti. Drugi je upravo drugi i uvijek ti ostaje djelomično tajna, kolikogod bili jedno tijelo. Zajednički život predstavlja trajno međusobno upoznavanje i otkrivanje. I u tome može biti njegova ljepota.

Molitva

Moli Gospodina da ti njegova volja uvijek bude na prvom mjestu i da mu uvijek pokazuješ djetinju odanost.

Moli Gospodina za vjernost njegovu pozivu, bilo da te pozvao u brak, bilo da te pozvao u posvećeni život ili svećeničku službu, bilo da je tvoj poziv samački život. Moli ga za djetinju vjernost.

Zahvali mu za poziv koji ti je uputio.

Ako još nisi siguran u svoj poziv, zamoli Gospodina da ti pokaže u kojem te životnom pozivu želi, za kakav te život stvorio. Moli ga za hrabrost da njegovu volju možeš i ostvariti.

Moli za sve supružnike da si međusobno budu vjerni.

Moli za sve svećenike, redovnike, redovnice i ostale posvećene osobe da budu vjerni Božjemu pozivu.

Moli za sve koji žive samačkim životom da ustraju u nasljedovanju Krista.

Kao pripremu za sutrašnje razmatranje, danas tijekom dana pročitaj devetnaesto poglavlje Matejeva evanđelja, od šesnaestoga to tridesetoga retka (Mt 19,16-30).

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja