To je i naša dramatična situacija. Mnogi se osjećaju odbačeni. To se događa već od najmanjih nogu. Djeca odbacuju djecu. Mladi odbacuju svoje vršnjake, a odrasli, iako bi trebali biti zreli ljudi, odbacuju jedan drugoga. Biti odbačenim nije jednostavno. Poznajem ljude koji su psihički nastradali zbog odbačenosti od drugih. Najgori su ljudski jezici: ogovaranje i osuđivanje.
O ogovaranju i bacanju kamena u svjetlu liturgijskih čitanja pete korizmene nedjelje, promišlja o. Arkadiusz Krasicki, CSSp, donedavni studentski kapelan u Osijeku koji sada predaje biblijske predmete na Teološko-katehetskom odjelu Sveučilišta u Zadru.
Isus je učinio sve kako bi na sebe preuzeo svaki naš grijeh i svaku optužbu. To je Radosna vijest! Susret Isusa i žene nepoznata imena upravo o tome govori. Mnogi pokušavaju usporediti ženu iz ovog odlomka s Marijom Magdalenom. Neki komentatori odbacuju tu usporedbu i smještaju spašavanje preljubnice u kontekst Lukina evanđelja. Kako god bilo, vidi se da je žena odbačena. Ona je odbačena ne samo od ljudi onoga svijeta, nego i od sadašnjih znanstvenika. Žena nema imena, nema ni svoga mjesta u biblijskom tekstu. U ljudskim očima tu je negdje. Nalazi se na pijesku pred Isusom. Bačena poput vreće smeća ili kao neka gomila kamenja. Isus je spašava od kamenja koji su se nalazili u šakama optužitelja i okupljene svetinje. Odbačena od sviju, bespomoćna leži između ljudi i Boga.
To je i naša dramatična situacija. Mnogi se osjećaju odbačeni. To se događa već od najmanjih nogu. Djeca odbacuju djecu. Mladi odbacuju svoje vršnjake, a odrasli, iako bi trebali biti zreli ljudi, odbacuju jedan drugoga. Biti odbačenim nije jednostavno. Poznajem ljude koji su psihički nastradali zbog odbačenosti od drugih. Najgori su ljudski jezici: ogovaranje i osuđivanje. Imam dojam kao da se školujemo za to cijeli život – cjeloživotna naobrazba. Osim toga, tu je i prebacivanje krivice na slabijeg. Tko će danas pomoći ustati drugome dok leži osuđen od sviju? Osjećaj odbačenosti događa se i nakon grijeha. Čovjek jednostavno ne može sebe zamisliti u Božjoj blizini, bez prestanka sam sebe okrivljuju, a grijesi iz prošlosti stalno dolaze na pamet. Poput bačenog kamenja uništavaju savjest. To je velika drama mnogih srdaca.
Radosna vijest je u tome da je Isus odbačeni kamen, kojeg su odbacili graditelji. On sam tako govori za sebe (usp. Lk 20,17). Ali, kroz svoju odbačenost, on približava Ocu sve odbačene. On je ispunjenje Pisma. Hebrejska riječ Torah (pet prvih knjiga Staroga zavjeta) znači putanja bačenog kamenja. Isus koji je sam odbačeni kamen, ulazi u trajektoriju svakog bačenog kamena kako bi ga preuzeo na sebe.
Čovjek ne može sam sebe zaštiti od putanje kamena koji je usmjeren protiv njega. Da nije bilo Isusa, kraj nepoznate žene, jednostavno već tada bi završila svoj život pod gromadom kamenja. Takav je bio propis u Izraelu, iako često su ga muškarci tumačili po svome. Pred Isusom ostala je samo ona. Počinitelj je nestao. Ostala je samo ona kao najslabija karika u društvu – žena bez imena. Isus preuzima na sebe svaki kamen. On mijenja putanju svakog, pa čak i u mislima, izbačenog odlomka stijene. Na Isusovu riječ nestaje svaki kamen. Na Lazarovom grobu je isto bio veliki kamen, no Lazar ga nije mogao sam odvaliti. Iznad glave bludnice uskoro bi se trebalo posipati kamenje, ali nije. Zaštititi može samo netko tko je kadar nositi veliki teret, teret ljudskoga života. To može samo Isus. On je uvijek tu, u blizini, kao i onaj put kada se udaljio od apostola u Getsemanskom vrtu, toliko udaljen da se moglo dobaciti kamenom (usp. Lk 22,41). To je udaljenost koja omogućava preuzeti kamen. Zar ovo nije čudesno?
Isus je oslobodio ženu i od njezina grijeha, i od opakih ljudi. No njeno ime i dalje ostaje nepoznato. Spašen čovjek, prema knjizi Otkrivenja, dobit će bijeli kamen na kojem će biti napisano njegovo ime za koje nitko ne zna osim onoga koji će dobiti kamen (Otk 2,17). Ni Božje Ime nije nikomu poznato. Biti nepoznata imena znači biti dionik Božjeg Imena. Zato Židovi nisu izgovarali Božje ime jer je bilo izuzetno HA ŠEM.
Što god da ti se događa u životu, osjećaš li se poput odbačenog kamena ili gromada kamenja koja leti na tebe: ogovaranja, osuda, laži, kleveta, uklopljen si u Kristovo tijelo. Tvoja odbačenost od drugih posinovljuje te. Dragocjen si u Božjim očima (usp. 1Pt 2,4-10). Isus je blizu tebe tako da se može dobaciti kamenom. On svaki kamen preuzima na sebe. On skida s tebe svaki kamen jer je on jedini spasitelj.