Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.
U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.
Mt 12,1-21
Uvod
Pogledaj danas s nadom Gospodina. Sjeti se svih njegovih obećanja, svega onoga što ti je važno u tvojoj vjeri, svega čemu se nadaš. Tu nadu položi u njega. Tada se prekriži i ostani nekoliko trenutaka pred njim. Reci mu: „Ti si moja nada.“ Nakon toga prijeđi na čitanje.
Čitanje (Mt 12,15-21)
U nastavku pripovjednog dijela Evanđelja u dvanaestom poglavlju mogao si pročitati Isusovu raspravu s farizejima o obdržavanju subote u dva odlomka: onom u kojem njegovi učenici trgaju klasje subotom i onom u kojem on sâm ozdravlja uzetoga subotom. Zaključak je tih odlomaka tekst koji ti je ovdje ponuđen za razmatranje.
Kad Isus to dozna, ukloni se odande. Za njim je išlo mnoštvo. On ih sve ozdravi i poprijeti im da ga ne prokazuju – da se ispuni što je rečeno po Izaiji proroku:
Evo Sluge mojega, koga sebi izabrah:
mog ljubimca, miljenika duše moje!
Stavit ću Duha svoga na njega:
naviještat će pravo narodima;
preti se neće, neće bučiti,
glas mu se neće čuti po trgovima;
trske stučene prelomiti neće,
stijenja što tek tinja neće ugasiti –
sve dok do pobjede ne izvede pravo.
Ime njegovo nada je narodima!
Pokušaj još jednom pročitati svaki stih koji evanđelist preuzima iz Knjige proroka Izaije i usporedi ono što je u njemu rečeno s onim što znaš o Isusu. Potom pročitaj objašnjenje koje slijedi.
Odlomak o učenicima koji trgaju klasje subotom temelji se na starozavjetnoj zabrani rada subotom. Ipak, u Starom zavjetu nije bilo jasno definirano što je to rad, pa su u kasnijim naraštajima pismoznanci i farizeji popisali trideset i devet vrsta radnji koje se smatraju radom i koje su zabranjene subotom. Među njima bilo je i trganje klasja. Riječ je, dakle, o zabrani koji nije izričito prisutna u starozavjetnom Zakonu. Isus upravo to želi reći kad donosi primjer o svećenicima koji subotom u Hramu poduzimaju radnje vezane uz prinošenje žrtava. Iste radnje izvan Hrama smatrali bi radom i bile bi subotom zabranjene. Kad donosi primjer o onome što je učinio David u Hramu, postaje jasno da opravdava i izričito kršenje starozavjetnoga Zakona u slučaju čovjekove životne potrebe. Čovjekov život važniji je od Hrama. Završna rečenica: „Ta Sin Čovječji gospodar je subote“, mogla bi se parafrazirati: „Isus je gospodar Zakona.“ On je taj koji ima pravo i vlast protumačiti kako vršiti Zakon. On se već bio poistovjetio sa starozavjetnom Mudrošću, a u Isusovo doba Mudrost je bila izjednačena s vršenjem Zakona. On, dakle, ima vlast nad Zakonom.
U odlomku o ozdravljenju čovjeka s usahlom rukom koje se dogodilo subotom, Isus podsjeća sugovornike na židovski propis prema kojem se subotom smije spasiti život domaćoj životinji. Ako se smije spasiti život životinje, kako se ne bi smio spasiti čovjekov život. Isus ovdje spašavanje života shvaća široko. Spasiti nečije dostojanstvo, kvalitetu nečijeg života, to znači toj osobi spasiti život. Kao što je ranije rečeno da je ovdje više od Hrama, tako je sada rečeno da je čovjek vredniji od ovce. Ljudska osoba važnija je od Zakona. Konačan je Isusov zaključak da je subotom slobodno činiti dobro.
Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno.
Razmatranje
Sjeti se kako su Isusu važni njegovi učenici i njihove potrebe i kako mu je važan čovjek usahle ruke. Sjeti se kako on uvijek vidi najprije osobu i njezinu potrebu, a nije mu u prvom planu zakonski propis koji valja izvršiti. Pokušaj razmisliti o svojim odnosima s ljudima oko sebe. Što ti je važnije u tim odnosima? Je li to neki propis, neki običaj, neka stvar ili sama osoba?
Razmisli o neradnoj nedjelji. Sjeti se da kršćanski moral ne zabranjuje svaki rad nedjeljom. Kad god nekome pomažeš, nešto činiš iz ljubavi, a ne za plaću, to je rad koji je nedjeljom dopušten. I nedjeljom je dopušteno činiti dobro.
Što ti očekuješ od Isusa? Očekuješ li da odmah i sada pokaže svoju snagu i moć? Želiš li da odmah uništi svaku nepravdu i da posrami, ponizi, ukloni svakoga tko čini nepravdu ili bilo kakvo zlo? Dopusti Isusu da bude nježan i blag. To je njegov način djelovanja.
Molitva
Moli danas Gospodina da ti pomogne u svakoj situaciji vidjeti ljudsku osobu i da ti ta ljudska osoba bude u središtu zanimanja, važnija od bilo kojeg propisa, običaja, navike ili stvari.
Moli ga za strpljivost u odnosima s drugima. Moli ga za nježnost i blagost.
U molitvi se prisjeti kako je i kada bio nježan i blag prema tebi, pa mu zahvali.
Kao pripremu za sutrašnje razmatranje, danas tijekom dana pročitaj dvanaesto poglavlje Matejeva evanđelja, od dvadeset i drugoga do pedesetoga retka (Mt 12,22-50).