Pravedno društvo zahtijeva ravnotežu osobne vrline s pravednim institucijama kako bi se individualna i kolektivna odgovornost stopile u opće dobro. Katolici nemaju problema s krivnjom; umjesto toga, svijet je iz temelja preokrenuo pažljivu ravnotežu između osobne vrline i odgovornosti zajednice. Ako svijetu izgledamo neuravnoteženi, to je samo zato što je svijet pao s klackalice.
Godine 1905. G.K. Chesterton je objavio pismo uredniku Daily Timesa, londonskih novina koje je utemeljio slavni književnik Charles Dickens. Chesterton je u ovom uvodniku kritizirao političke teoretičare koji su govorili da se problem ljudske nesreće može riješiti provedbom pravih političkih ili ekonomskih reformi. Chesterton je vjerovao da su te socio-ekonomske teorije previše strukturalne i kolektivne, ne uzimajući u obzir temeljnu slomljenu prirodu čovječanstva i osobni grijeh. Odraz je bio povod za jednu od Chestertonovih najcitiranijih dosjetki:
Odgovor na pitanje “Što nije u redu?” je, ili bi trebalo biti, “Griješiti.” Sve dok čovjek ne može dati taj odgovor, njegov idealizam je samo hobi. (Dnevne vijesti, 16. kolovoza 1905.)
Rasprava između Chestertona i političkih teoretičara odražava napetost koja je postojala tijekom trajanja ljudskog društva, naime između individualne i kolektivne odgovornosti. S jedne strane, društvo može biti onoliko dobro i zdravo koliko i ljudi koji ga čine; ako se pojedinci ne uspiju uhvatiti ukoštac s vlastitim demonima, ti isti demoni će opsjedati hodnike naših društvenih institucija, frustrirajući čak i naše najbolje pokušaje društvenog poboljšanja. S druge strane, individualna vrlina nije uvijek dovoljna da se prevladaju prepreke sustavne nepravde; čak i najbolji sportaši ne uspijevaju u igri u kojoj su pravila nepravedno postavljena protiv njih. Pravedno društvo zahtijeva ravnotežu osobne vrline s pravednim institucijama kako bi se individualna i kolektivna odgovornost stopile u opće dobro, piše Phillip Campbel s portala Catholic Exchange.
Iz zapovijedi o ljubavi prema Bogu proizlazi kršćanska težnja za osobnom svetošću, dok iz zapovijedi o ljubavi prema bližnjemu proizlaze naše obveze prema društvu.
Katolicizam je uvijek vrlo dobro hvatao ovu ravnotežu, sa svojim dvostrukim naglaskom na nužnosti osobne vrline kao i društvene svijesti. Dvostruka obveza može se pratiti unazad do dviju najvećih Kristovih zapovijedi, “Ljubi Gospodina Boga svojega svim srcem svojim, svim umom svojim i svom snagom svojom… i ljubi bližnjega svoga kao samoga sebe” (Mt 22,36-40). Iz zapovijedi o ljubavi prema Bogu proizlazi kršćanska težnja za osobnom svetošću, dok iz zapovijedi o ljubavi prema bližnjemu proizlaze naše obveze prema društvu.
Ismijavanje sakramenta ispovijedi sastoji se i u tome da navodno prepuštamo kontrolu nad svojom savješću duhovnim tiranima koji koriste svoj autoritet da nas drže u pokornosti.
Modernost sve više narušava tu skladnu ravnotežu stavljajući sve veći naglasak na kolektivnu stranu spektra, vjerujući – poput Chestertonovih političkih teoretičara – da se sreća može postići ekonomskim i političkim reformama. Ovaj sve veći naglasak na “strukturalnom” pristupu društvenim bolestima utemeljen je na pretpostavci materijalizma: pretpostavci da je materija sve što postoji, a da je svaki drugi aspekt života konstrukt koji proizlazi iz materijalnih uvjeta (kultura, religija, patriotizam, itd.). To je svjetonazor koji je proizašao iz marksizma i u pozadini je misli globalne elite. Za globaliste, sreća se sastoji u povećanom pristupu tenisicama od 10 dolara i prerađenoj hrani.
S obzirom na to, inzistiranje Crkve na osobnoj svetosti izgleda zastarjelo i anakrono. Ovo ismijavanje vidimo u ismijavanju takozvane “katoličke krivnje”, trop za koji se kaže da su katolici opsjednuti krivnjom do točke neuroze, kršeći ruke oko slučajnih osobnih nedostataka, preuveličavajući osobnu krivnju i ljubeći do ruba mazohizma patnju. Sve je to prikazano u modernom ismijavanju sakramenta ispovijedi, gdje navodno prepuštamo kontrolu nad svojom savješću duhovnim tiranima koji koriste svoj autoritet da nas drže u pokornosti.
Katoličanstvo nas potiče da uravnoteženo pristupimo pitanjima krivnje i osobne odgovornosti.
Poput mnogih stereotipa, i ovaj daje točne činjenice, ali u potpunosti promašuje bit. Da, katolici pomno ispituju unutarnje pokrete srca. Da, ozbiljno razmišljamo o osobnoj krivnji. I da, vježbamo se prigrliti patnju. No jesu li te stvari znakovi krivnje i neurotične psihoze? Zasigurno neki jesu, ali svaki obrazovani katolik također bi trebao shvatiti da ovo nije vizija koju nam Crkva predlaže.
Katoličanstvo nas potiče da uravnoteženo pristupimo pitanjima krivnje i osobne odgovornosti. Nije “osjećaj krivnje” temeljito ispitati svoje motivacije i porive. Nije neurotično shvatiti da čak i objektivno dobra djela mogu postati kvarna ako su učinjena iz nečistih motiva. Nije mazohistički doći do zrele spoznaje da patnja može igrati otkupiteljsku ulogu u našim životima kroz prihvaćanje stvari koje ne možemo promijeniti. I sigurno nije čin dehumanizirajućeg samoponižavanja priznati svoju nepravdu u prisutnosti Kristovih propovjednika da bi se primilo oproštenje koje je obećao Sin Božji.
Moderno društvo smatra osobu koja posveti vrijeme i resurse borbi protiv klimatskih promjena herojem, a onu koja posveti vrijeme i resurse borbi protiv vlastite oholosti zaokupljenu sobom i pretjerano opterećenu krivnjom.
“Katolička krivnja” zapravo nije stvar; ili bih trebao reći, to je samo stvar za ljude koji su postali nepovezani s bilo kakvim osjećajem osobne krivnje. Za takve ljude grijesi su loši samo u onoj mjeri u kojoj predstavljaju mjerljivu štetu društvu. Ali grijeh koji je privatan, počinjen u mislima i nije poznat nikome osim Bogu i grešniku, pa, takva se greška zanemaruje kao trivijalna u najboljem slučaju – ili kao primjer neuroze u najgorem slučaju. Pitanja koja se odnose na diskriminaciju, gospodarstvo ili okoliš tretiraju se s najvećom ozbiljnošću; oholost, zavist i požuda odbačeni su kao nevažni – ili čak hvaljeni!
Pristupi koji se usredotočuju na osobnu krivnju za pojedinačne moralne propuste (poput sakramentalne ispovijedi) u današnjem se društvu često ismijavaju kao neučinkoviti i psihološki neuravnoteženi.
Osoba koja posveti vrijeme i resurse borbi protiv klimatskih promjena je heroj; osoba koja posveti vrijeme i resurse borbi protiv vlastite oholosti zaokupljena je sobom i opterećena krivnjom. Čovjek koji se ponižava pred javnošću i ispovijeda svoje društvene grijehe na društvenim mrežama preuzima odgovornost; a čovjeka koji se ponizi pred Gospodinovim svećenicima i nasamo ispovijeda svoje osobne grijehe je neurotičan?
Za moderne, strukturalni pristup ljudskoj bijedi jedini je valjani lijek. Drugi pristupi koji se usredotočuju na osobnu krivnju za pojedinačne moralne propuste (poput sakramentalne ispovijedi) ismijavaju se kao neučinkoviti i psihološki neuravnoteženi. Moderni pogled stoga predstavlja negaciju klasične ideje krivnje, individualne, osobne odgovornosti za počinjene pogreške. Ljudi koji čine zlo čine to samo zato što su i oni žrtve većih društvenih nevolja.
Nije potrebno spominjati da je ovo gledište suprotno katolicizmu. Katolici nemaju problema s krivnjom; umjesto toga, svijet je iz temelja preokrenuo pažljivu ravnotežu između osobne vrline i odgovornosti zajednice. Ako svijetu izgledamo neuravnoteženi, to je samo zato što je svijet pao s klackalice.