Budi dio naše mreže

Za ovu korizmu pazinski fratri predložili su jedan izazov. Pozivaju sve ljude da pročitaju Evanđelje po Mateju u cijelosti. Kroz izazov će svaku odvažnu dušu voditi svakodnevni poticaji, smjernice za čitanje teksta i njegovo tumačenje, razmatranje te prijedlog za molitvu. Čitatelji mrežne stranice Hrvatske katoličke mreže mogu svakodnevno pratiti izvadak iz e-duhovnih vježbi. U ovim e-duhovnim vježbama vodi nas fra Darko Tepert.

/ dt

U dogovoru s franjevcima iz Pazina, prenosimo isječke iz korizmenih e-duhovnih vježbi 2020. Ako već niste, svakako preuzmite mobilnu aplikaciju e-duhovne vježbe za Android i iOS.

Mt 24 – 25

Uvod

Danas će ti Isus govoriti o tvojoj budućnost. Neće ti govoriti o tome što će se dogoditi sutra, niti sljedećeg tjedna, niti sljedećih godina. Neće ti gatati iz ruke ni iz kave. Govorit će ti o tvojoj vječnosti i o tome kako ti sada određuješ svoju vječnost. Na tvom mjestu ja bih se pretvorio u uho. Odluka koju Gospodin očekuje od tebe određuje te zauvijek. Zamoli ga stoga za sabranost, za mir, za odlučnost.

Čitanje (Mt 25,31-46)

Dvadeset i četvrto i dvadeset i peto poglavlje Matejeva evanđelja sadrže posljednji Isusov veliki govor. Nakon Govora na gori, Apostolskog govora, Govora u prispodobama i Govora o Crkvi, pred tobom je Eshatološki govor. Riječ ‘eshatološki’ znači da je riječ o posljednjim vremenima. U kršćanstvu to označava sve vrijeme od Isusove muke, smrti i uskrsnuća do njegova ponovnog dolaska. Ovaj govor Isus izriče nasamo svojim učenicima, na Maslinskoj gori, s pogledom na Jeruzalem i na Hram. U njemu on govori o nevoljama koje će stići njegove učenike, o razorenju Jeruzalema i svome drugom dolasku koji će biti iznenadan. Pred kraj donosi tri prispodobe: o budnom upravitelju, o ludim i mudrim djevicama te o talentima. Sve završava riječima o posljednjem sudu koje su ti predložene za razmatranje.

»Kad Sin Čovječji dođe u slavi i svi anđeli njegovi s njime, sjest će na prijestolje slave svoje. I sabrat će se pred njim svi narodi, a on će ih jedne od drugih razlučiti kao što pastir razlučuje ovce od jaraca. Postavit će ovce sebi zdesna, a jarce slijeva.«

»Tada će kralj reći onima sebi zdesna: Dođite, blagoslovljeni Oca mojega! Primite u baštinu Kraljevstvo pripravljeno za vas od postanka svijeta! Jer ogladnjeh i dadoste mi jesti; ožednjeh i napojiste me; stranac bijah i primiste me; gol i zaogrnuste me; oboljeh i pohodiste me; u tamnici bijah i dođoste k meni.’«

»Tada će mu pravednici odgovoriti: Gospodine, kada te to vidjesmo gladna i nahranismo te; ili žedna i napojismo te? Kada te vidjesmo kao stranca i primismo; ili gola i zaogrnusmo te? Kada te vidjesmo bolesna ili u tamnici i dođosmo k tebi?A kralj će im odgovoriti: Zaista, kažem vam, što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste!’«

»Zatim će reći i onima slijeva: Odlazite od mene, prokleti, u oganj vječni, pripravljen đavlu i anđelima njegovim! Jer ogladnjeh i ne dadoste mi jesti; ožednjeh i ne dadoste mi piti; stranac bijah i ne primiste me; gol i ne zaogrnuste me; bolestan i u tamnici i ne pohodiste me!’«

»Tada će mu i oni odgovoriti: Gospodine, a kada te to vidjesmo gladna, ili žedna, ili stranca, ili gola, ili bolesna, ili u tamnici, i ne poslužismo te?Tada će im on odgovoriti: Zaista, kažem vam, što god ne učiniste jednomu od ovih najmanjih, ni meni ne učiniste.’«

»I otići će ovi u muku vječnu, a pravednici u život vječni.«

Ovo je vrhunac Isusova javnog djelovanja. To su posljednje riječi koje će on izreći prije nego što se počne odvijati njegova muka. Već u sljedećem retku evanđelist kaže da je Isus završio ‘sve te besjede’ (Mt 26,1). Ako je ovo vrhunac, onda je riječ o nečem izuzetno bitnom za kršćanski život. Promisli kratko što je tu bitno. Nakon toga pročitaj objašnjenja koja slijede.

Na početku Eshatološkog govora učenici pokazuju Isusu Hram. Očito su se zajedno s njime htjeli diviti zdanju koje je obnovio i proširio još Herod Veliki. Isus odgovara da se na tom mjestu neće ostaviti „ni kamen na kamenu nerazvaljen. To je navještaj razaranja Hrama 70. godine, kad Rimljani prilikom židovskoga ustanka osvoje Jeruzalem. Te riječi bit će iskrivljene i iskorištene protiv Isusa pred židovskim Vijećem.

Kad su stigli na Maslinsku goru, učenici pitaju Isusa: „Reci nam kada će to biti i koji će biti znak tvojega dolaska i svršetka svijeta? Umjesto da im odmah odgovori na pitanje, on ih najprije upozorava na nevolje koje će ih snaći do svršetka svijeta. Na prvom mjestu navodi opasnost od onih koji će se proglasiti Kristom, to jest Mesijom. Za Isusa, najveća je opasnost pogrešna kristologija. Za Kristove učenike najopasnije je da počnu kao Krista štovati nekoga tko Krist nije ili da počnu štovati Krista kakav on nije. Ako toj opasnosti odole, lako će se nositi i sa sljedećima.

Među ostalim opasnostima Isus navodi ratove, gladi, potrese. Potom spominje progone kršćana i podjele među kršćanima. Isus je pritom jasan: prirodne nepogode i nesreće koje su ljudi izazvali, progoni i podjele nisu znak kraja svijeta. Sve je to samo početak i događat će se do kraja svijeta. Kršćani su pozvani sve to izdržati, vjerni Kristu, kako bi bili spašeni. Usporedo s time, pozvani su naviještati evanđelje. Nisu nevolje znak kraja svijeta, nego navještaj evanđelja, koji dopire do svakoga čovjeka (Mt 24,14). Svršetak svijeta ne dolazi kao vrhunac nevolja, nego kao vrhunac kršćanskoga poslanja.

Govoreći o nevoljama, Isus nagovješćuje i razorenje Jeruzalema koje će se dogoditi 70. godine te potiče učenike da bježe. Ove Isusove riječi bile su providonosne jer su omogućile očuvanje Crkve. Učenici su ga, naime, poslušali, pa su prije rimske opsade grada pobjegli u grad Pelu, istočno od Jordana. Tako se Crkva sačuvala te je mogla kasnije nastaviti svoje poslanje.

Isusove riječi o nevoljama posljednjih vremena, a to znači o nevoljama s kojima će se kršćani suočavati od Isusova uskrsnuća, pa sve do kraja svijeta, završavaju ponovnim upozorenjem na one koji će se lažno predstavljati kao mesije. Nevolje predstavljaju plodno tlo za širenje krivoga nauka i panično traženje brzih rješenja. Isus kaže: „Ne povjerujte!

Sada započinje tvoje razmatranje. Ako ti je potrebno, vrati se na odlomak iz Evanđelja i još jednom ga pročitaj. Razmisli što ono govori tebi osobno. 

Razmatranje

Sjeti se kako su učenici pred Isusom hvalili ljepotu Hrama, a on ih odmah podsjetio na prolaznost i Hrama i svega što pripada ovomu svijetu. Što tebi izgleda važno u ovome svijetu?

Sjeti se da Isus kao prvu i posljednju opasnost za kršćane u vremenu od njegove muke, smrti i uskrsnuća, pa sve do njegova ponovnog dolaska ističe pojavu krivih mesija i krivoga razumijevanja Krista. Promisli kako ti se Krist do sada predstavio u Evanđelju po Mateju. Podsjeti se na sve ono što on naglašava da je bitno. Što se češće toga budeš sjećao, manja je mogućnost da te zavede lažni Krist ili lažna ideja o Kristu.

Promisli i o svim nevoljama kroz koje si prolazio ili kroz koje prolaziš, bilo da je riječ o prirodnim nepogodama ili o nesrećama koje su prouzročili ljudi. Nekima od njih s vremenskim odmakom možda danas možeš naći smisao, a nekima ne. Pazi da se ni u nevoljama ni u onome što je ugodno tvoja ljubav ne ohladi. Prisjećaj se stalno kojom te ljubavlju Bog ljubi. I ustraj!

Molitva

Moli danas Gospodina da ti još jednom otvori oči za trajne vrijednosti.

Moli ga da ustraješ kroz sve nevolje svojega života i da mu ostaneš vjeran.

U molitvenom ozračju izreci Gospodinu svoju privrženost i odluku da budeš vjeran samo njegovu nauku i da vjerno slijediš samo njegov primjer, tako da te nikakvi lažni Kristi ne mogu zavesti.

Moli Gospodina da te podrži u životnome bdjenju, da budeš spreman za njegov drugi dolazak, da budeš spreman za Zaručnika koji dolazi.

Kao pripremu za sutrašnje razmatranje tijekom dana pročitaj prvih pedeset i šest redaka dvadeset i šestog poglavlja Matejeva evanđelja (Mt 26,1-56).

Kontaktirajte nas

Ukoliko imate prijedlog za vijest, pošaljite nam na info@hkm.hr

Rezultati pretrage za pojam:

Danas slavimo sv. Joakima i Anu, Isusove djeda i baku – savršen dan da se prisjetimo i naših ‘neopjevanih heroja