Emisiju na valovima HKR-a „Blago socijalnog nauka Crkve“ srijedom u 16:30 emitiramo u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Emisiju su pripremili teolozi i novinari Glasa Koncila i Maloga koncila Darko Grden i Ines Ćurković.
Vjerujemo da je poznato kako se kao Božji narod – Crkva u ovom aktualnom trenutku nalazimo u sinodskom hodu. Pod službenim nazivom “Za sinodalnu Crkvu. Zajedništvo – sudjelovanje – poslanje” papa Franjo u listopadu prošle godine uputio je poziv na – susrete, slušanja i razlučivanja – temeljem kojih smo pozvani na dvogodišnji sinodski hod promišljanja o sadašnjosti i budućnosti Crkve. Prvi dio toga hoda održava se u biskupijama, gdje će se poticati, razvijati i njegovati procese suodgovornosti svih članova Crkve. Stoga se i u župama diljem naše domovine odvija niz sinodskih inicijativa. Organiziraju se susreti na kojima se želi čuti glas laika. Jedan od tih glasova čut ćemo i mi danas. Studentica četvrte godine studija medicine u Rijeci Petra Mrković, tajnica organizacijskoga vijeća i koordinatorica medijske službe evangelizacijskoga projekta “Ecclesia”, rado je podijelila dojmove nakon susreta mladih u Riječkoj nadbiskupiji:
“Svi smo bili upoznati s postojanjem Sinode, ali ne i s njezinim smislom i ciljevima. Svatko je nešto čuo o njoj u svojoj župnoj zajednici ili je naišao na molitvu za Sinodu u nekim crkvama. Susret koji smo održali u sklopu biblijsko-teološke zajednice mladih bio je temeljen na dijalogu i osvrtima mladih, mi smo tu imali glavnu riječ. Iako se često misli da su mladi neupućeni i nadobudni, mi smo dobro upoznati s naukom Katoličke Crkve te smo u skladu s tim predložili određene promjene temeljene na potrebama našega vremena. Posebna pozornost bila je na zajedništvu, koje se sve teže održava među neistomišljenicima unutar Crkve. Katolička Crkva, zbog svoje raznolikosti i širine, često nadilazi ljudska ograničenja koja su uvjerena da je isključivo njihov način ispravan. Tijekom susreta bili smo upoznati sa Sinodom i njezinim ciljevima. Nakon molitve i razmatranja evanđelja mi mladi imali smo mogućnost iznositi osobno iskustvo pripadnosti Crkvi. Iznosili smo vrline i mane iz vlastite perspektive te se svaka naša riječ uzela u obzir i zapisala. Raduje me što kao mlada vjernica imam priliku sudjelovati u tako važnu događaju. Često zaboravljamo da upravo svi mi vjernici činimo Crkvu.”
U svjetlu sinodskoga hoda i mi ćemo se u sljedećim emisijama dotaknuti nekih važnih i aktualnih tema sinodskoga hoda – u tome smo potaknuti i vođeni pitanjem kako se ostvaruje taj zajednički hod koji omogućuje Crkvi naviještati evanđelje u skladu s poslanjem koje joj je povjereno i koje nas to korake Duh poziva učiniti kako bismo rasli kao sinodska Crkva.
- Sinodska Crkva kao uzor dijaloga u društvu
Sinodalnost Crkve proročki je znak prije svega za zajednicu narodâ u zajedničkom projektu kojim bi se težilo k postizanju dobra svih.
Opredjeljenje za zajednički hod proročki je znak za ljudsku obitelj kojoj je potreban zajednički projekt, sposoban stremiti dobru svih. Crkva sposobna za zajedništvo i bratstvo, za sudjelovanje i supsidijarnost, vjerna onomu što naviješta, moći će stati uz siromahe i najmanje te dati da se čuje i njihov glas.
Stoga je potrebno »ovjeroviti kršćansku zajednicu kao vjerodostojna subjekta i pouzdana partnera na putovima socijalnoga dijaloga, ozdravljenja, pomirenja, uključivanja i sudjelovanja, obnove demokracije, promicanja bratstva i socijalnoga prijateljstva«.
No kako razdori do kojih dolazi u društvu, iz etničkih, rasnih i kastinskih razloga ili zbog drugih oblika društvenoga raslojavanja ili kulturnoga nasilja, nalaze odjek unutar kršćanske zajednice i u njezinim odnosima s društvom? Upravo te situacije imaju dubok utjecaj na značenje izraza »biti na zajedničkom putu« i na konkretne mogućnosti njegove provedbe.
- Dijalog Crkve i društva / međureligijski, pa i ekumenski dijalog
Pogled će se zaustaviti na stanju odnosâ, dijaloga i eventualnih zajedničkih inicijativa s vjernicima drugih religija, s onima koji su se udaljili od vjere, kao i sa specifičnim društvenim okruženjima i skupinama, s njihovim institucijama (misli se na svijet politike, kulture, gospodarstva, financija i rada, sindikate i udruženja poduzetnikâ, nevladine organizacije i organizacije civilnoga društva, pučke pokrete, razne manjine, siromašne i isključene).
U kakvim smo odnosima s braćom i sestrama drugih kršćanskih vjera? Uz koja su područja ti odnosi vezani? Koje smo plodove izvukli iz ovoga zajedničkoga hoda? Koje su se teškoće javile?
- Skrb za (društveno angažirane) vjernike laike koji djeluju u svijetu. Što je njihovo prvo poslanje?
Kako zajednica podupire svoje članove zauzete u službi u društvu. Kako im pomaže te obveze živjeti u duhu poslanja? Kako se provodi razlučivanje oko odluka vezanih uz poslanje i tko u tome sudjeluje?
Budući da smo svi učenici misionari, na koji je način svaki krštenik pozvan sudjelovati u poslanju Crkve? Što priječi krštenike da budu djelatni u poslanju? Koja područja poslanja zanemarujemo? Kako zajednica podupire svoje članove koji služe društvu na razne načine. Kako Crkva pomaže tim članovima da svoju službu u društvu žive na misionarski način?
- Crkva i mediji, poglavito svjetovni
Svi su pozvani govoriti hrabro, slobodno i iskreno, tj. u slobodi, istini i ljubavi. Što omogućuje ili priječi takav hrabar, iskren i odgovoran govor u našoj mjesnoj Crkvi i u društvu? Kada i kako uspijevamo reći ono što nam je važno? Kakav je naš odnos s mjesnim medijima (ne samo katoličkim)? Tko govori u ime kršćanske zajednice i kako ga se bira?