Emisiju na valovima HKR-a "Blago socijalnog nauka Crkve" srijedom u 16:30 emitiramo u suradnji s Centrom za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije. Emisiju je pripremio član Upravnoga vijeća Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije dr. sc. Stjepan Brebrić.
Na žalost, kod pojedinih skupina naših vjernika nije rijetkost da se i u najnovije vrijeme na spomen ekumenizma i socijalnog nauka Crkve podjednako odmahuje rukom.
Postoje različiti tipovi kršćanske duhovnosti, različita gledanja na pitanja i probleme kojima se posvećuju ekumenizam i socijalni nauk Crkve. Međutim, ekumenizam, a tako ni socijalni nauk Crkve, nisu alternative. Za katolika bi to onda značilo da se odbacivanjem ekumenizma dovodi u pitanje samo katolištvo. Svi drugi putevi i načini promatranja i rješavanja socijalnih pitanja i problema, koji bi bili u izravnoj suprotnosti s načelima socijalnog nauka Crkve, značili bi to isto. Valja pretpostaviti da je nedostatak povjerenja prema ekumenskim nastojanjima i djelotvornosti socijalnoga nauka Katoličke crkve ipak u velikoj mjeri ovisan o nedovoljnom poznavanju jedne i druge stvarnosti.
Ekumenizam je duhovna i religiozna stvarnost. Socijalni nauk Crkve također je polazište i nadahnuće za očitovanje i razvoj socijalne dimenzije kršćanske vjere. Kršćanska religioznost podložna je raznim manipulacijama, što je ponekad primjetno kada se određene ovozemaljske ideje, stvari i stremljenja tretiraju kao pitanja vjere, iako to nisu. Ekumenizam i socijalni nauk Crkve u pravom smislu riječi jesu pitanje kršćanske vjere.
Kad se kaže da su oni pitanje kršćanske vjere, to ne znači da ih treba shvaćati isključivo u doktrinarnom ili krajnje kritički u smislu određenih demagogija. Nepravedno je također i potpuno neutemeljeno obje ove stvarnosti kršćanske vjere promatrati samo na razini teorije, odnosno samo pod teoretskim vidom.
Upravo praktična strana i ekumenizma i socijalnog nauka Crkve otkriva i njihovu međusobnu upućenost, odnosno, blagotvornost njihova međuodnosa. Još davno jedan od najpoznatijih promicatelja ekumenizma, fra Roger Shutz izrekao je ovu misao: „Pred našim očima ima Kristovih siromaha prema kojima su naše suviše trome savjesti ostale ravnodušne. Na nama je da im pođemo u susret i da radi toga svi zajedno pronađemo socijalnu nauku ekumenizma kojoj bi imala poglavlja započinjata sa: dijeliti, surađivati, udruživati se, sudjelovati u promicanju čovjeka“ (Dinamika provizornoga, 41).
Socijalni nauk Crkve unatoč povremenim krizama ne prestaje izazivati zanimanje i onda kad se to ne osjeća toliko snažno u nekim izrazito katoličkim sredinama, poput naše, u kojoj je uvijek bilo i onih koji su se prema njemu odnosili nekako podcjenjivački. Njegova je univerzalnost i dijaloška otvorenost pobudila interes i kod kršćana drugih konfesija i kod onih koji se smatraju agnosticima ili ateistima, tj. kod onih kojima se dokumenti socijalnoga nauka Crkve obično obraćaju kao „ljudima dobre volje“.
Bez obzira govori li se o ekumenskoj dimenziji socijalnoga nauka Crkve, ili o socijalnom nauku ekumenizma, društveno i socijalno angažirano kršćanstvo u teoretskom i praktičnom pogledu nadahnuto je kako duhovnim i praktičnim ekumenizmom, tako i socijalnom duhovnošću kršćanske vjere.
Kompendij socijalnoga nauka Crkve kaže: „Socijalni je nauk plodno tlo za njegovanje dijaloga i suradnje na ekumenskom planu, koji se ostvaruje na raznim područjima, sada već na široj ljestvici: u obrani dostojanstva ljudskih osoba; u promicanju mira; u konkretnoj i djelotvornoj borbi protiv bijeda našega doba, kao što su glad i siromaštvo, nepismenost, neravnomjerna podjela dobara i nedostatak mjesta za stanovanje. Ta mnogooblična kooperacija povećava svijest o bratstvu u Kristu i olakšava ekumenski put“ (KSNC, 535).
Ove riječi nalaze odjeka i u novijem naučavanju Crkve o ekumenizmu, koje, potvrđujući sve prije rečeno, na istome tragu nastavlja: „Danas bismo ovom popisu mogli dodati koordinirano djelovanje kršćanskih udruga oko pružanja pomoći raseljenim osobama i migrantima, zatim borbu protiv suvremena ropstva i trgovine ljudima, djelovanja s ciljem izgradnje mira, obranu svetosti života i skrb o stvorenom svijetu. Suradnja kršćana na svim tim poljima ono je što nazivamo ‘praktičnim ekumenizmom’. Sve više i više, kako se javljaju nove potrebe, kršćanske zajednice udružuju svoje resurse i koordiniraju svoje napore kako bi se na najučinkovitiji mogući način izašlo u susret onima koji su u potrebi“ (D-191, 55).
Ekumenizam i socijalni nauk Crkve u praktičnom pogledu omogućuju suvremeno kršćanstvo odgovorno za društvo, pojedinca i svijet, koje je u stanju živjeti socijalnu dimenziju kršćanske vjere u suradnji s kršćanima svih kršćanskih Crkvi i zajednica, pa i s onima koji se u zajedničkim stremljenjima za opće dobro na dobrobit čovjeka rukovode načelima sekularnog humanizma.
Stjepan Brebrić, direktor i glavni urednik Kršćanske sadašnjosti, doktorirao je 2015. godine disertacijom „Kristologija u dogmatskoj teologiji Stjepana Bakšića“. Bio je tajnik Odbora za medije Hrvatske biskupske konferencije, član je Upravnoga vijeća Centra za promicanje socijalnog nauka Crkve Hrvatske biskupske konferencije i član Teološke komisije Druge sinode Zagrebačke nadbiskupije. Područja znanstvenoga i publicističkog interesa: dogmatska teologija, socijalni nauk Crkve, kršćanska kultura, literatura i nakladništvo.