Tko su anđeli čuvari, kako izgleda nebeska hijerarhija anđela, postoje li i zli anđeli te kako se zove svih sedam arkanđela piše za Hrvatsku katoličku mrežu viša asistentica pri Katedri moralne teologije Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu doc. dr. sc. Martina s. Ana Begić, dominikanka Kongregacije svetih Anđela Čuvara.
Teološka promišljanja o anđelima
I. Blagdan je svetih Anđela Čuvara. Kao sestra koja pripadam Kongregaciji Svetih anđela čuvara želja mi je podijeliti sa vama teološka pomišljanja na temu Anđela. Svatko od nas je svjestan da ima svoga Anđela čuvara, ali kao da smo premalo predani njihovom vodstvu i brizi. Sveti Papa Ivan XXIII., itekako je bio predan molitvenom zagovoru svoga anđela čuvara, te se tako spominje iz njegova života crtica da kada bi u audijenciju primao veleposlanike i druge ljude iz visoko društvenih krugova, da bi najprije nekoliko trenutaka šutio i promatrao sugovornika kako bi njegov anđeo čuvar uspostavio komunikaciju sa anđelom čuvarom njegova sugovornika. Potom bi krenuli sa razgovorom.
Anđeli obavješćuju, opominju, svjetuju, poučavaju i tumače Božje znakove, a ponekad nekoga prate, štite, čuvaju, spašavaju (anđeo čuvar), sprečavaju, kažnjavaju, prate čovjeka poslije smrti na drugi svijet
Katekizam Katoličke Crkve ističe „postojanje duhovnih, netjelesnih bića koje Sveto pismo obično naziva anđelima, te da je to vjerska je istina. Svjedočanstvo Pisma o tome je jasno kao što je i Predaja jednodušna.“ (br. 328) Na tom tragu, u svim monoteističkim religijama pronalazimo učenje o anđelima kao duhovnim, nebeskim bićima koji su Božji klanjatelji i služitelji, njegovi glasnici, prenositelji ili izvršitelji njegove volje na zemlji, odnosno, među ljudima. Drugim riječima, u Bibliji, kao i u drugim religioznim knjigama, naglašena je više njihova služba Božjih glasnika, nego njihova narav. Anđeli se pojavljuju u vidljivom, ljudskom liku kao nepoznati stranci, gosti, mladići. Oni nekoga obavješćuju, opominju, svjetuju, poučavaju i tumače Božje znakove, a ponekad nekoga prate, štite, čuvaju, spašavaju (anđeo čuvar), sprečavaju, kažnjavaju, prate čovjeka poslije smrti na drugi svijet (anđeo smrti), a u nekim situacijama čak i ubijaju (anđeo zatornik). Biblijska angelologija razlikuje stoga anđele po službama (funkciji) i hijerarhiji, predočuje ih kao „nebesku vojsku“, ali im ne utvrđuje broj.
Nebeska hijerarhija
Tek kasnija, spekulativna teologija razradit će konkretniji nauk o anđelima kao netjelesnim, duhovnim bićima, koja su viša od čovjeka a niža od Boga, o bićima koja posreduju između nebeskoga i zemaljskoga, nadnaravnog i naravnog, Boga i ljudi. Anđeli imaju razum i volju, a po savršenstvu nadilaze sva bića. Teologija će tako, malo pomalo, razlikovati dobre, Bogu odane i vjerne, od otpalih, Bogu neposlušnih anđela (zlodusi, đavao). U tom smislu, od VI. stoljeća angelologija postaje sustav, a važnu ulogu u tome imala je knjiga Pseudodionizija Areopagita (De coelesti hierarchia) prema kojoj postoji devet anđeoskih korova, podijeljenih u tri reda. Prvom redu pripadaju Serafini, koji u ikonografiji imaju plamenocrvene boje i šestora krila s mnogo očiju na njima, potom Kerubini, koji se prikazuju u nebeskomodrim bojama i imaju četvora krila, te Prijestolja koja nemaju antropomorfni oblik, nego se prikazuju kao ognjeni, krilati kotači s mnogo očiju te na kojima počiva Božje prijestolje. Drugi red čine Gospodstva, koja nose žezlo, krunu ili mač u ruci te oklop na tijelu, potom Moći, koji drže obično knjigu u ruci, te Vlasti.
Teologija će tako, malo pomalo, razlikovati dobre, Bogu odane i vjerne, od otpalih, Bogu neposlušnih anđela (zlodusi, đavao)
II. ”Anđeli Gospodnji, blagosljivljajte Gospodina dovijeka!”
Trećem redu pripadaju Poglavarstva, odjeveni u ratničko ili liturgijsko ruho s ljiljanom u ruci, potom sedam Arkanđela, individualizirani osobnim imenima koja tumače njihove funkcije:
”More se uburkalo i zemlja je uzdrhtala kada je arkanđeo Mihael silazio s neba.” Mihael (Tko je kao Bog?) je vojskovođa vojske nebeske, pobjednik nad Sotonom.
”Anđeo Gabriel se ukaza Zahariji i reče: Žena će ti Elizabeta roditi sina. Nadjenut ćeš mu ime Ivan.” Gabriel (Junak Božji ili Božji glasnik) je Božji glasnik a u ruci nosi štap, žezlo, ljiljan, upaljenu svjetiljku ili zrcalo od zelenog jaspisa. ”
”Ja sam anđeo Rafael što stojim pred Gospodinom; a vi blagoslivljajte Boga i obznanjujte sva čudesna djela njegova.” Rafael (Bog je ozdravio) koji nosi posudu s lijekom;
Urijel (Svjetlo Božje) ima plameni mač i plamen pod nogama a čuva ulaz u Eden, zemaljski raj;
Barahijel ili Maltijel (Božji blagoslov) je pomagač koji se javio Mojsiju iz gorućeg grma a označavaju ga bijele ruže;
Jehudijel ili Jofijelje kažnjavatelj i nosi zlatnu krunu i trostruki bič u ruci;
Sealtijel ili Zeadkijelje glasnik koji je spriječio žrtvovanje Izaka a prikazuje ga se sklopljenih ruku na molitvu.
Zanimljivo je istaknuti kako u najranijim prikazima anđeli nemaju krila. Prikazani su kao lijepi mladići, obučeni u bijele haljine
Ovom, trećem redu pripadaju i Anđeli koji su zaštitnici pojedinih ljudi, anđeli čuvari. U ikonografiji anđeli često pjevaju, sviraju, klanjaju se naklonom glave, klečanjem, a prikazuje ih se i skrštenih ruku na prsima, kako kade kadionicama, nose upaljene svijeće. Od IV. stoljeća često su odjeveni u liturgijsko ruho đakona, a kasnije nose blistavu odjeću ili vojni oklop. Zanimljivo je istaknuti kako u najranijim prikazima anđeli nemaju krila. Prikazani su kao lijepi mladići, obučeni u bijele haljine, a krila dobivaju tek u IV. stoljeću. Ona su u početku bila bijela, a u srednjem vijeku postaju zlatna ili šarena. Od vremena renesanse prikazuju se i kao mali, golišavi krilati anđelčići, tzv. putti(dječačići).
Razlikuju se anđeli (meleci) koji su ostali poslušni Alahu, za razliku od zloduha (šejtan, džin) koji su otpali
Osim u židovstvu, gdje se angelologija počela razvijati nakon Babilonskog sužanjstva a svoj procvat doživjela u helenističkom razdoblju, nauk o anđelima pronalazimo i u islamu. Kao i u židovstvu, gdje su anđeli netjelesna i duhovna bića, raspoređena u razne skupine koje upravljaju nebeskim tijelima i atmosferskim pojavama, tako su i u islamu anđeli, prije svega, dobra, bespolna i besmrtna bića, viša od proroka (osim Muhameda) i ljudi. Razlikuju se anđeli (meleci) koji su ostali poslušni Alahu, za razliku od zloduha (šejtan, džin) koji su otpali. Kao i u Bibliji, anđelima se pridaju različite funkcije te oni prenose objavu (Džibril), održavaju živa bića (Mikail), ali i usmrćuju (Izrail) te saslušavaju umrlog (Munakar i Nakir).
Doc. dr. sc. Martina s. Ana Begić redovnica je Kongregacije sv. Anđela čuvara sestara dominikanki. Osobito zauzeta u pastoralu duhovnih zvanja, godinama je bila voditeljica Povjerenstva za duhovna zvanja pri Hrvatskoj redovničkoj konferenciji, te članica Vijeća za duhovna zvanja Hrvatske biskupske konferencije. Članica je etičkog povjerenstva Klinike za psihijatriju “Vrapče”. U suradničkom je zvanju višeg asistenta pri Katedri moralne teologije Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.