"Tijekom Korizme 2020. i s početkom pandemije, povećao se i broj prijenosa svetih misa, što je uspješno organiziralo i naše Sveučilište, a neki su akteri preuzeli su i uloge blogera, YouTubera, livera, podcastera i sl. Zahvaljujući tome, uspjeli su doseći brojnu publiku, prvenstveno onu mlađu, što predstavlja značajanu mijenu jer online okruženje postaje prostor za svakodnevnu evangelizaciju, koja omogućava intenzivnu stvarnu i simboličku interakciju s mladima", piše poslijedoktorandica na Odjelu za sociologiju HKS-a dr. sc. Miriam Mary Brgles.
Tekst naslovljen “Podcast, live i like – Pandemija kao razdoblje nadahnuća za online evangelizaciju” prenosimo s mrežnih stranica HKS-a:
Pandemija virusa COVID-19, osim prijenosa svetih misa i online duhovnih obnova, potaknula je neke redovnike i na intenzivan angažman oko dodatne evangelizacije putem online platformi, što je uspješno privuklo brojnu, osobito mlađu publiku.
Glavni i temeljni zahtjev koji vodeći zdravstveni stručnjaci postavljaju pred javnost u razdoblju globalne pandemije jest “održavanje socijalne distance”, što podrazumijeva fizičku udaljenost pri susretu uživo od jednog ili dva metra. Iz toga su zahtjeva proizašle i druge mjere – poput zabrana i/li ograničavanja javnog i svakog drugog okupljanja – koje su radne i druge uloge premjestile u online okruženje, a medije, kojima se to okruženje posreduje, se jasnije nego ikada može razmatrati kao poruku, sukladno poznatoj McLuhanovoj (2008., 13) definiciji.
Profesije poput profesorskih i nastavničkih, kao i redovnička zvanja, iako nisu izravno izložene riziku, suočene su s lomovima u radnom okruženju jer su u kratkom vremenu trebale konstituirati nove radne prostore putem različitih online platformi i primijeniti nove oblike interakcija kako bi održali funkcioniranje sustava, odnosno institucija unutar kojih su zaposleni ili djeluju. Te su platforme postale pozornice, kako ih sukladno Goffmanovoj (1956.) dramaturškoj analizi možemo nazvati, koje omogućuju susrete s publikom bez fizičkoga kontakta.
Neki su akteri profesionalne uloge nastojali premještati u online okruženje i u vremenu prije pandemije, no iako su od strane publike bili dobro prihvaćeni, možda nisu nailazili na dovoljno razumijevanje unutar zajednica u kojima su djelovali, a ta su njihova djelovanja povremeno bila neprimjereno prikazivana i u medijima. To se prvenstveno odnosi na svećenike i redovnike, koji su uživo prenosili susrete ili objavljivali snimke svojih kateheza i predavanja. Jedna od prvih online aplikacija u Hrvatskoj bila je Nova Eva, nazvana “oruđem nove evangelizacije”, koja je lansirana u korizmi 2013. godine, a koju i danas uspješno vode Don Boscovi salezijanci te se na njoj, uz svakodnevna misna čitanja i molitvenik, mogu naći i pjesmarica, duhovna glazba, vodič za duhovne pozive, kateheze a tijekom Došašća i Korizme svakodnevno i kratke duhovne misli.
Tijekom Korizme 2020. i s početkom pandemije, povećao se i broj prijenosa svetih misa, što je uspješno organiziralo i naše Sveučilište, a neki su akteri preuzeli su i uloge blogera, YouTubera, livera, podcastera i sl. Zahvaljujući tome, uspjeli su doseći brojnu publiku, prvenstveno onu mlađu, što predstavlja značajanu mijenu jer online okruženje postaje prostor za svakodnevnu evangelizaciju, koja omogućava intenzivnu stvarnu i simboličku interakciju s mladima.
Jedan od istaknutijih primjera je instagram profil mladog franjevca konventualca fra Ivana Marije Lotara pod nazivom askfrapriest, koji je otvoren 12. veljače 2020. godine kako bi se omogućila online komunikacija s korisnicima te društvene mreže, koja je izuzetno popularna među mladom populacijom, odnosno da se otvori mogućnost postavljanja i odgovaranja na pitanja o životu, vjeri, moralu, Bibliji, odgoju, međuljudskim odnosima i dr. Dva i pol mjeseca kasnije (4. svibnja 2020.) profil ima 5.332 pratitelja i 82 objave, što nam sugerira kako se objave postavljaju gotovo svakodnevno, a fra Ivan navodi kako je do unatrag dva tjedna primio više od 700 pitanja pratitelja. Otvaranje profila izazvalo je i značajnu pozornost novinara i urednika nekih medija, pa je projekt predstavljen na televeziji, radiju, dnevnom tisku te na nekim portalima. Kako forma instagrama ne može omogućiti bogatije tekstualne i video sadržaje, iz instagram profila izrastao je YouTube kanal AskFrapriest, koji je do sada prikupio oko 1300 pretplatnika. Prvi videozapis na YouTube kanalu AskFraPriest, pod nazivom “Ljudi i Bog: kako se s njima nositi”, premijerno je prikazan u subotu, 22. ožujka, a slijedilo je objavljivanje još tridesetak videozapisa različitih sadržaja: svete mise, križni put, euharistijsko klanjanje, vazmeno bdijenje, vodiči (tutorials) za snalaženje u Bibliji, kazališna predstava o svetoj Faustini, odgovori na pitanja o smrti, molitvi, posljedicama potresa i dr. Iz instagram profila i YouTube kanala proizašao je i prvi hrvatski duhovni podcast AskFrapriest, kojega fra Ivan objavljuje ponedjeljkom i petkom, a krenuo je od Velikoga četvrtka i do sada su snimljene četiri emisije (u prosječnom trajanju od 45 minuta) u kojima su gostovali: fra Marin Berišić, franjevac kapucin (trenutno na službi kod Milana u Italiji), Kristijan Lopac, nogometni menadžer i upravitelj turističkog ureda na otoku Silbi, fra Josip Ćibarić, đakon franjevačke kapucinske Provincije i Mario Šitum, bivši igrač Dinama, koji trenutno igra u turskom Kayseriju. Za sada se podcast realizira uživo na instagramu, no kada prođe razdoblje pandemije, fra Ivan će svoje goste pozivati u samostanski “studio”, gdje će se podcast snimati.
Drugi redovnik iz iste Hrvatske Provincije svetoga Jeronima franjevaca konventualaca, koji se ističe djelovanjem u online medijima je fra Stjepan Brčina. Pokrenuvši Duhovno-duhovite večeri na Svetome Duhu u Zagrebu, na kojima se jednom tjedno okupljaju mladi na katehezi i euharistijskom klanjaju, kao i Antunovski hod mladih, fra Stjepan je stekao popularnost kod mlađe populacije te je pokrenuo i istoimeni instagram profil i web stranicu www.budifrajer.net, nazvanu po njegovom najpozantijem hashtagu #budiFRAjer. Tijekom pandemije, susreti mladih preseljeni su na instagram, pa se na fra Stjepanovom profilu gotovo svakodnevno održavaju live susreti uz svjedočanstva, pjesmu i razgovore, koje prati nekoliko tisuća pratitelja. Primjerice, 10. travnja, na Veliki Petak, prijenos je gledalo 3.959 gledatelja.
Publika je, računajući ukupan broj pratitelja, te broj lajkova, pitanja, komentara i emotikona koje upućuje spomenutim online evangelizacijskim sadržajima, aktivna i podupiruća, a kako navodi Thompson (1995, 39) kod publike „recepcija medija proizvodi rutinu i praktičnu aktivnost“ te bismo mogli zaključiti kako se ovim sadržajima uspješno prenosi Radosna vijest, ali i pomaže u praktičnom pronalaženju Puta, Istine i Života.